Citat:
Ursprungligen postat av
nameras
Jag tycker allt det här är fruktansvärt, och även jag har blivit väldigt berörd av det. Jag vet vem Henrik var och bor inte så långt ifrån där allt hände. Dock måste jag bara påpeka att: Henrik INTE gick i särskola! Han gick bara i en mindre klass, exakt samma studieplan som övriga som går i 9an.
Han var bara en vilsen kille som hade behövt mer kärlek & stöttning i livet. Tyvärr är det något som de flesta människor växer upp med att INTE visa, utan tvingas istället ta på sig ett pokerface, låtsas vara en person de inte är och gör allt för att hitta en gemenskap. Tyvärr blir det alltför ofta fel gemenskap, som i Henkes fall.
RIP Henke, hoppas att du får träffa din mamma nu igen ❤️
Det är redan konstaterat. Det var en användare som påstod sig ha gått i hans klass som sa det.
Kolla igenom fler inlägg än ett.
Och isåfall har den andre personen blandat ihop begreppen särsklass med specialklass. Särsklass är för elever med begåvning som inte är lika hög som i den ordinarie undervisningen och som kan ha problem med autism eller annat. Specialklass är generellt för elever med social problematik såsom skolk, droger, kriminalitet. Det finns såklart även mer renodlade adhd- och autismspektrumtillstånd klasser. Jag har själv gått i specialklasser utan att utredas och utan att vara kriminell eller begå brott.
Då kan vi utgå ifrån att han även kan ha hamnat i dåligt umgänge via att placeras med stökiga elever med prokriminella värderingar och livsföring. Som sagt, jag är själv fd elev i specialklasser och jag dömer varken barn där eller i särskoleklass. Jag är gammal nog att vara förälder åt de här årskullarna.
Jag vet inte heller om det är praxis för barn med social problematik att följa ordinarie undervisningen men i mindre grupper. Förr studerade endast grundämnena, åtminstone där jag gick.
De är alla vilsna.
Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Instämmer. Man blir illa berörd av hans livsöde och situation som han verkade ha haft. Tragiskt och deppigt. Tyvärr så får han nu inte heller någon chans till ett möjligt nytt positivt kapitel i sitt liv (som man annars verkligen skulle önskat honom och hoppats på).
Ja det här fallet berörde mig mycket med en så tydligt olycklig pojke som inte framstår som ett barn med beteendeproblem i form av uppförandestörning utan som en mjuk pojke som hade behövt mer insatser i form av stöd och hjälp. Inte för att man kan veta som en okänd användare på Flashback som spekulerar kring någons död eller försvinnande men ändå. Alla pojkar i hans ålder och såklart den yngre Milo som dött den sista tiden berör mig djupt.
Vi har ett stort problem med moralen hos en hel yngre generation samtidigt som lärare står och gör TikToks om att klippa folk och uppmuntrar yngre i att ta del av värderingar från pengarvättande kriminella kring droger, vapen, mord och misogyni bland annat. Rix Fm var det grövsta som spelades när jag gick i grundskolan.
Om folk (vuxna) inte ändrar något väsentligt med saker såsom deras egna beteenden och vad de sänder ut för signaler, så kan knappast mycket förändras. Hur ska människor utan egna gränser, sätta det på andra?
Jag vill inte ha det här samhället med alla pojkansikten som flödar förbi av ena efter det andra mordoffret. Det är smärtsamt att betrakta.