Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
https://www.expressen.se/nyheter/misstanke-hamas--infiltrerar-fortfarande-/
Det mesta tyder på att Gaza inte kommer existera som ett någorlunda självstyrande område särskilt länge till utan att det kommer ockuperas militärt och kontrolleras av Israel. Hamas, och deras ledare, lär utplånas i denna process.
Palestinierna har givetvis inte mycket att sätta emot en fullskalig invasion av IDF och sannolikheten för att något annat land på allvar skulle blanda sig i detta och hjälpa palestinierna är väldigt låg.
Det bor cirka 2.5 miljoner människor i Gaza, även om Israel är fullständigt överlägsna militärt osv så har palestinierna fortfarande en jävla hög motivation. Det är inte som i ett TV-spel där 150.000 soldater på en kvart tar över ett riktigt litet område som bebos utav 2.5 miljoner stridsvilliga och motiverade palestinier.
Jag tror också att det kommer bli en invasion och gatustrider, jag tror också Israel kommer stå som segrare men däremot är jag övertygad om att det kommer bli en dyrköpt seger. Mycket dyr.
Mycket enklare för Israel att bomba dom som dom gör nu typ, om dom bestämmer sig för gå via marken med gatustrider kommer det bli knepigare. Hela Gaza består utav tunnlar, dolda utrymmen, skumma byggnader osv osv osv.