2023-10-09, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Min tro är ju att Johanna är rätt och slätt psykopat då med framgångar med det psykopater ger..
Ledaren-tröjan i pakten .. sedan TTs mord exempelvis .. ligger lite henne i fatet med leende på rättegången. Empatisk kvaliteter kanske inte hon har alls..
precis som Johanna Möller, Schürrer i Arboga..

Min teori är att båda är det men att Maja förutom det har en annan offer-identitet med flera konstaterade diagnoser, konstaterad lägre IQ, adoptionen osv. Johanna har fått bra betyg i grundskolan/gymnasiet men det kan man få med en IQ lite under snittet om man gör det man ska, är trevlig mot läraren osv. Johanna är närmare människors bild av en psykopat och har en mer dominant framtoning medans Maja uppfattats som ”svagare”. Men båda är lika känslokalla. Möjligtvis att Maja är lättare att genomskåda men hon har samma drivkraft att ljuga.
Citera
2023-10-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja har hållit fast vid sitt ord, någonting som Johanna inte klarat av. Det är svårt att hålla reda på lögner, lättare att hålla sig till sanningen.
Det var först efter att Johanna fått vetskap om att Maja berättat om bränderna, som Johanna "erkände" och drog in Maja. Hon försökte ju även skylla på grannen...
Johanna är manipulativ och beräknande, men hon är också väldigt korkad, tyvärr har polisen än en gång misslyckats fatalt med brottsplatsundersökningen.

Maja har hållit fast vid sitt ord? Vilket ord? Att hon krälat runt i badrummet och spytt, sovit, inte flyttat på något lik?

Misstänker att du inte hänvisar till hennes ljugande under ett antal veckor i häktet där hon undanhöll sanningen för TT.s anhöriga en chans att hitta sin dotter/syster/flickvän/innevånare i Vetlanda som var ute och letade.

Vilken sanning tänker du att MH höll sig till?
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-10-09 kl. 10:21.
Citera
2023-10-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Så, då kanske du kan hänvisa till datumen jag frågade om ev lägga ut skrift från FUP.
Eksjö TR - B 1877-22 AKTBIL: 160
Anledning till förhör / Misstankar som misstänkt har underrättats om
Människorov, Fullbordat, Gärningsman
Underrättad om misstanke 2022-10-17
Gravfridsbrott, Fullbordat, Gärningsman
Underrättad om misstanke 2022-11-08
Mord, Fullbordat, Gärningsman
Underrättad om misstanke 2022-11-08
Ytterligare information om anledning till förhör
Kompletterande förhör ang. de sedan tidigare delgivna misstankarna.
Citera
2023-10-09, 10:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tack för info!

Att båda vill förminska sina gärningar är inte särskilt uppseendeväckande, men det kan även vara annat som är "personligt gynnsamt" på något plan.

Jag tänker närmast på att M berättat så ingående om bränderna och om annat brottsligt de gjort tillsammans. Det har ju inte med mordet direkt att göra och borde därför inte kunna ge strafflindring, så på vilket sätt skulle röjandet vara gynnsamt för henne? Hon anger ju även sig själv.

Lite samma som med J när hon berättar om Ms deltagande. Hon berättar trots att hon då själv kommer i sämre dager. Skulle angivandet av M kunna ge strafflindring?
Det är väl ändå inte svårt att räkna ut att M vill framställa sig själv i bättre dager via att vräka ut sig alla "hemlisar" dem emellan. Dvs att hon vill peka ut Johanna som upphovskvinna, drivande och mordisk och hon har bara en liten biroll i det hela. Som egentligen bara vill väl och ber till gud. Som eg är så moralisk och redig.

Johanna lär inte få strafflindring för att de är två. Snarare är det tvärtom, grymmare, om de är två mot en.
Citera
2023-10-09, 10:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Rättsläkarna är inte överens om att död genom aspiration helt och hållet kan uteslutas.
Däri ligger problemet - vore de fullkomligt överens skulle Cleas egen åsikt inte ha betydelse.

Hade Johanna velat ge Maja skulden hade hon tillskrivit Maja betydligt mer, ex att Maja fällde Tove eller höll strypgreppet.
Johanna har istället tagit på sig i stort sett allt såväl i handling som i ledarskap.

Johannas berättelse går ihop, är logisk med reservation för hennes skruvade tankemönster och motbevisas inte av något. Undantag tidslängden på strypgreppet.
Tvärt om - hennes berättelse styrker att det med största sannolikt gått till så som hon berättar.

Maja berättelse motsägs däremot inte enbart av telefonregistreringar och brist på avvärjningsskador - väldigt tunga fynd i sammanhanget.
Majas berättelse är dessutom ologisk:

hon skulle aldrig lämnat Johannas sida när nu Tove kom dit
hon skulle inte lagt sig i Johannas förbjudna säng
hon skulle inte kunnat sova med alla ljud
hon skulle inte missat en död kropp i den lilla lägenheten
hon skulle inte låtit bli att reagera kraftfullt vid en död kropp
hon skulle sannolikt inte följt med på dumpningen
hon skulle inte verkat helt oberörd efteråt
hon skulle rimligen inte ljuga i 7 veckor om hon var oskyldig och inte inblandad i mordet

Detta är ologiska omständigheter som talar mot Majas berättelse. Kombinerat med de starka bevisfynden i hennes telefon och avsaknad av avvärjningsskador blir det tunga faktorer som talar för att Majas medverkat vid mordet och ljuger.

Att Maja dessutom idag förnekar och skyller ifrån sig om i stort sett allt som kan ligga henne i fatet gör inte saken bättre.

Kort sagt:
- Majas berättelse motbevisas av fynden i hennes telefon och avsaknad av avvärjningsskador.
- Omständigheterna kring det hela talar mot att Maja skulle gjort det hon beskriver.
- Majas trovärdighet med egen påsatt gloria blir låg, närmast obefintlig.
Det var väldigt mycket "hon skulle inte..."
Tänker du det ur ditt perspektiv eller ur Ms?
Citera
2023-10-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl ändå inte svårt att räkna ut att M vill framställa sig själv i bättre dager via att vräka ut sig alla "hemlisar" dem emellan. Dvs att hon vill peka ut Johanna som upphovskvinna, drivande och mordisk och hon har bara en liten biroll i det hela. Som egentligen bara vill väl och ber till gud. Som eg är så moralisk och redig.

Johanna lär inte få strafflindring för att de är två. Snarare är det tvärtom, grymmare, om de är två mot en.
hemlisar oh.. finns dom bara i himlen ?
Citera
2023-10-09, 10:36
Medlem
colis avatar
Citat:

"Johanna lär inte få strafflindring för att de är två. Snarare är det tvärtom, grymmare, om de är två mot en."

Precis så är det. Johanna har allt att förlora på sin berättelse om två mot en.
Citera
2023-10-09, 10:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Min teori är att båda är det men att Maja förutom det har en annan offer-identitet med flera konstaterade diagnoser, konstaterad lägre IQ, adoptionen osv. Johanna har fått bra betyg i grundskolan/gymnasiet men det kan man få med en IQ lite under snittet om man gör det man ska, är trevlig mot läraren osv. Johanna är närmare människors bild av en psykopat och har en mer dominant framtoning medans Maja uppfattats som ”svagare”. Men båda är lika känslokalla. Möjligtvis att Maja är lättare att genomskåda men hon har samma drivkraft att ljuga.
En snabb överblick av betygskriterierna stöder inte ditt påstående.
Citera
2023-10-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var den kriminaltekiska undersökningen av lägenheten, och jag uppfattar det som att det är vid den första besiktingen av flera och att det är en ockulär besikting av golvet. Inga mätningar eller andra kriminaltekiska undersökningar av dammängden, utan en "subjektiv" bedömning och jämförelse med ögonmått.

Det har ju varit en renovering som du påpekar av badrummet, och det finns ju en anledning till att Johanna flyttat grejor. Byggdamm kan alltså ha funnits i lgh, på golvytor, medan badrumsmattan kanske är nyinlagd.

Nu kan man förstås speulera i att golvytan är avtorkad för att Tove dödats där. Vi vet att hon haft ettsår i huvudet och förmodligen även kissat på sig.

Eftersom man tyckte sig känna lukt av rengöringsmedel, hade det varit intressant att veta om man hittade något regöringsmedel i städskrubb, mopp, skurtrasor eller liknande som var blöta? Användes enbart hushållpapper?

Jag tänker ändå att Toves DNA ändå fanns vid golvbrunnen, kan vatten ha hällt över golvet för att spola rent, ev har rengöringsprodukt använts också.

(A 156)

"Protokoll över brottsplatsundersökning"
//
"Plats och tider för
undersökningen:
Storgatan 71, Vetlanda. Undersökningar har skett vid
följande tillfällen:
17 oktober 2022, 19 oktober 2022, 24 oktober 2022,
9 november 2022, 16 januari 2023"
//
"Kriminaltekniker P*atrik N*ilsson
Medundersökare: Kriminaltekniker A*ndreas K*ristensson
Polisassistent M*alin Q*vinnström
Hundförare T*omas P*ellnor med Krimsökshund"
//
Platsbeskrivning->
Iakttagelser och undersökningar
//

"[...]Vid undersökningen konstateras att badrummets ytskikt var rena. Golvet var tydligt
renare, mindre mängd smuts och damm, än på golvet i den intilliggande hallen.[...]
"

Har du fler protokoll över brottsplatsundersökning? Har ej FUP.
Citera
2023-10-09, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Fast det påverkade inte hennes vilja att berätta om hennes vetskap om bränderna, och att hon blev tillsagd att agera alibi under en av bränningarna. Hon anser sig oskyldig till brott, så givetvis hade hon berättat.

Om J var stolt och ville berätta. Varför gömde hon då kroppen från första början? Och varför skryter hon inte inför sin bästis, om alla snaskiga detaljer istället för att sitta helt tyst. Komigen!

Om Maja var helt ovetande hade Johanna kunnat sagt precis vad som helst till M. Att hon själv ramlade och och sparkade i väggen. Att Tove ramlade och slog i huvudet och tuppade av. Hon kanske kvävdes av sina spyor?

Även om M fattat vad som hänt efter att ha fått syn på kroppen så borde det rimligen dyka upp 1000 frågor till J, vad hände? Blev du arg över nåt? Sa Tove nåt? Var det otäckt? Gick det fort? Vad händer nu? Vad ska vi säga om nån frågar? Vad händer nu?

I dom senare förhören säger faktiskt M att hon är livrädd för J. Det tog väl X antal förhör för henne att skruva om historian från, har ingen aning om vart T är, till ok jag vet men jag år helt oskyldig för J tvingade mig och nu är jag livrädd.

Ja, det är idiotiskt att säga att hon går till badrummet för att spy. Men eftersom hela hennes försvar går ut på hur stupfull och illamående hon var blir toaletten det enda ställe hon kan gå till eftersom hon säger att hon mår illa. Då måste hon komma på ett ställe kroppen kan vara på, ja då blir det walk-in-closet eller förrådet.

Det är verkligen konstigt, för jag tycker att du är precis lika enögd som du tycker att jag är!

Det är onekligen också nyttigt att se, efterom det ger en inblick och försåelse i sin egen bias, även om den är svårare att ta till sig.

Jag är förstås inte säker på om Johanna är stolt över sitt dåd, utan det kan handla mer om en lättnad efter att det som skapat stor ångest (?), obehag och ständig känsa av att vara kränkt, nu inte finns längre.

Minns att jag läste om mäns vål mot kvinnor i samband med mordet på Tova, för att förstå lite bättre hans underliga reaktion efter mordet.

Billy hade mått oerhört dåligt innan mordet, sovit dåligt, fått hjärklappning och liknande. Till och med så mycket att han sökte läkarkontakt. Det verkade väl vara ångest han hade.

Efter mordet och häktingen beskrev rättläkaren att han verkade finna sig (märkligt) väl till mods med sitn situation, mådde bra och sov gott om natten. Minns inte ordalydelsen, men det var något om att Billy verkade märkligt oberörd över sin situation, som misstänkt och som häktad.

Man borde tänka att en person som mår psykiskt dåligt innan mordet, i Billys situation som häktad och misstänkt för mord, inte veta om han skulle bli dömd för det här, skulle må oerhört dåligt. Ännu sämre väl?

När jag läste på om den här typen av våld i nära relation, förstod jag att när mannen (eller kvinnan) började känna att de tappade kontrollen över kvinnan, var det vanligt med dåligt psykiskt mående.

En faktor som finns i risk- skattningformulär ( t ex SARA) är t ex självmordsförsök innan mordet. Inte ovanligt att man söker vården för psykiskt dåligt mående, sömnbesvär, ångest osv.

Efter morden kan dessa problem förvinna/minska, beroende av att det som skapat ångesten är borta.

Farligast är det ju som bekant när kvinnan betämt sig för att bryta.

Här kan man se en person som Tove, som kränker Johanna. Hon "lyder" inte, utan sätter sig emot. Hon avslöjar otrohet inför andra och exet, hon drar sig inte för att säga vad hon tycker om Johanna. Liksom M*y.

Jag uppfattar Johanna att ständigt ha en känsla av att andra sabbar hennes liv. Värst är väl Tove och M*y i hennes ögon. Johanna upplever ett ständigt behov av att återupprätta en balans, kontroll. Hon fastnar i dessa tankar. Att gå och skrika (skälla ut) andra lättar lite på trycket, men det gnager, går inte igenom de vanliga stdierna som andra har, utan stannar kvar, byggs upp, skapar ångest och ett behov av att återställa.

Finns otaliga siter som beskriver t ex en narcissist oförmåga att hantera stress och agression och vad som får den typen av person att känna detta. Ett ex:

https://www.verywellmind.com/what-is-narcissistic-rage-5183744

"Fast det påverkade inte hennes vilja att berätta om hennes vetskap om bränderna, och att hon blev tillsagd att agera alibi under en av bränningarna. Hon anser sig oskyldig till brott, så givetvis hade hon berättat."

Vet inte om jag fattar dig rätt här? Menar du Maja?
Jag menar att Maja har en taruamatisk bindning till Johanna. En bindning som är från bägges håll. Att de delar kriminella handlingar eller att Maja har vetskap om dom, agerat alibi osv gör att bindningen stärks.

Maja måhända är ganska enkel, men nog förstår hon att hon borde ha avslöjat och försökt förhindra Johanna att verka på detta sätt. Maja känner säkerligen skuld för detta, men ju längre tiden går, ju mer insyltad blir hon. Det fattar hon nog.

"Om J var stolt och ville berätta. Varför gömde hon då kroppen från första början? Och varför skryter hon inte inför sin bästis, om alla snaskiga detaljer istället för att sitta helt tyst. Komigen!"

Utan att veta, gissar jag att den största bedriften för Johanna är att bli kvitt det som skpat ångest över så lång tid. Jag har svårt att se Maja ha en så djup förståelse för hur en narcisssit funkar, att hon kan hitta på Johannas eurfori. Det är en obehaglig upplevelse för Maja, det jhör man när hon berättar!

Maja tycker nog äldigt mycket om Johanna, men blir obehagligt konfronterad av Johannas mörka sida. Vem skulle inte bli det?

"Om Maja var helt ovetande hade Johanna kunnat sagt precis vad som helst till M. Att hon själv ramlade och och sparkade i väggen. Att Tove ramlade och slog i huvudet och tuppade av. Hon kanske kvävdes av sina spyor?"

Johanna har involverat Maja i brottet redan, och hon litar på Majas tystnad. Maja har tidigare visat på en oerhörd lydnad och lojalitet. Nu är hon själv brottling. Och inte har hon larmat heller. Johanna är väldigt hämndlysten, det vet Maja. Men det värsta som kan händ är nog att Johanna tar livet av sig om Maja tabbar sig. Det vet Johanna.

"Även om M fattat vad som hänt efter att ha fått syn på kroppen så borde det rimligen dyka upp 1000 frågor till J, vad hände? Blev du arg över nåt? Sa Tove nåt? Var det otäckt? Gick det fort? Vad händer nu? Vad ska vi säga om nån frågar? Vad händer nu?"

Kanske inte läge att fråga en agiterad och stressad Johanna där och då? Bara lyda. Maja fattar absolut vad som har hänt. johanna är en mördare. En mördare som mördar "för ingenting".

Vill du tjafsa med en sån person?
Finns en anledning att Maja har hamnat där hon hamnat.

"I dom senare förhören säger faktiskt M att hon är livrädd för J. Det tog väl X antal förhör för henne att skruva om historian från, har ingen aning om vart T är, till ok jag vet men jag år helt oskyldig för J tvingade mig och nu är jag livrädd."

Jag kan tänka mig att Maja har gått från klarhet till klarhet.
Jag vet själv med mig att jag trippat på tå för en person i min närhet. Detta har skett på ett omedvetet plan. Det är först i vuxen ålder jag har förstått hur jag anpassat mig för att slippa och undvika obehagligheter. Det har inte varit ett sunt förhållningssätt, men nödvändigt.

När Maja konfronteras av förhörledare och av rumskompisen J*osefin, är utan Johannas inflytande, så börjar Maja successivt se att Johanna inte alltid verkat bry sig så mycket om Maja, utan mer om sig själv. Detta är något som Maja blundat för. Hon har så gärna velat bli sedd av Johanna, för den hon är. Hemskt att förstå att så är inte fallet.

"Ja, det är idiotiskt att säga att hon går till badrummet för att spy. Men eftersom hela hennes försvar går ut på hur stupfull och illamående hon var blir toaletten det enda ställe hon kan gå till eftersom hon säger att hon mår illa. Då måste hon komma på ett ställe kroppen kan vara på, ja då blir det walk-in-closet eller förrådet."

Maja kunde väl ha sagt att hon inte alls gick till badrummet? Att hon inte alls mådde illa?
Citera
2023-10-09, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har du fler protokoll över brottsplatsundersökning? Har ej FUP.

Tror att @NiederPermaFrost kan hjälpa dig.

Omöjligt att kopiera större delar av protokollet, och nerladdde dokument som jag har går inte att länka till då mitt namn finns med där.
Citera
2023-10-09, 10:50
Medlem
sybels avatar
Citat:

Menar du att M ljuger om J och om vem som har huvud- respektive biroll?

Ingen av dem lär få strafflindring för att de angett den andre, så det motivet bortfaller.

Båda försöker framställa sig själv i bättre dager, var och en på sitt vis, men det är inte heller något som gynnar dem juridiskt, så det kan knappast heller ses som motiv.

Alltså finns det andra motiv till varför de "förråder" varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in