2023-10-09, 10:21
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag vaknade precis och gick igenom nyheterna kring situationen. Jag är förvånad över att Gazaremsan verkar existera alls. Trodde Israel menade allvar med sin motoffensiv.
Det tar väl ett tag att spinna upp det hela. Verkar bli minst hundratusen inblandade.
Citera
2023-10-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om man införlivar Gaza så blir 2 milj palestinier medborgare i Israel med i princip alla rättigheter andra medborgare har.

Det råder delade meningen vem som vann kriget 2006

Jag misstänker att Israel inte kommer tillåta att Hamasvänner kommer få medborgarskap. Men det kan vara svårt att bevisa. Såklart. I många fall. Allt är mycket svårt.
Citera
2023-10-09, 10:22
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ge och ta. Det borde bildas en neutral zon mellan Israel och Gaza som styrs av FN eller nåt neutralt land typ Schweiz-de ska sköta all rörelse mellan länderna. Det är enda hoppet eller så flyttas Gaza helt enkelt till ja..var?

Shalom! En idé att det finns någon framtid för palestina eller paletinier är ganska borta nu. Vi kan nu luta oss tillbaka på soffan, äta popcorn och titta på när Israel jämnar de palestinska områderna med marken. Allt snack om "tvåstads lösningar" eller att FN kan komma med någon lösning är bortkastat. Diplomati har sin plats och roll, men jag tror just nu så är det nog försent.
Citera
2023-10-09, 10:23
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du är 100% ologisk.

Vad du inte förstår är att de flesta stater vid denna tid var kolonier. Hade vi haft en omröstning idag så hade Israel aldrig kunnat bildas eftersom det är ett kolonialt projekt. Du saknar helt enkelt basala historiska kunskaper.
Orkar inte med dig längre, du är långt under min nivå.
Tror du inte jag vet att det fanns kolonier?
Vad är din lågbegåvad lösning på det?, ska vi riva upp alla statsgränset och skapa kaos, evigt krig mellan alla nationer!
Gud bevare oss från såna "tänkare" som dig.
Citera
2023-10-09, 10:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Orkar inte med dig längre, du är långt under min nivå.
Tror du inte jag vet att det fanns kolonier?
Vad är din lågbegåvad lösning på det?, ska vi riva upp alla statsgränset och skapa kaos, evigt krig mellan alla nationer!
Gud bevare oss från såna "tänkare" som dig.

Alltid kul att ta del av inlägg från okunniga narcissister som inte vet av sin egen begränsning. Tack för underhållningen!
Citera
2023-10-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Avseende punkt 3, varför skulle Israel vilja förstöra sin relation till Jordanien? Det är ju det enda grannlandet man har goda relationer med och där båda länderna sedan 1967 varit angelägna om att undvika konflikt? Hur skulle det säkra något slags front för Israel att göra Jordanien till en potentiellt militär fiende med tanke på att landet inte varit det sedan 1967? Jordanien som dessutom är den enda arabstaten som i större skala tagit till vapen mot palestinska terrororganisationer och därmed gjort sig till dödsfiende till dessa och definitivt inte vill ha en enda till palestinier över sin gräns.

Det handlar om Jordanien är beredd att starta ett krig med Israel igen. Det yttersta. Jag tror att Israel kan ta att ha en kylig relation till Jordanien under en tid. Kom ihåg att Jordanien kämpade för Västbanken och Östra Jerusalem tidigare. Det är möjligt att Israel lämnar område A och B till Jordanien.
Citera
2023-10-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goatpower1911
Shalom! En idé att det finns någon framtid för palestina eller paletinier är ganska borta nu. Vi kan nu luta oss tillbaka på soffan, äta popcorn och titta på när Israel jämnar de palestinska områderna med marken. Allt snack om "tvåstads lösningar" eller att FN kan komma med någon lösning är bortkastat. Diplomati har sin plats och roll, men jag tror just nu så är det nog försent.

Jag tror du har rätt här.
De som fortfarande diskuterar huruvida det är skandal hur Israel bombar, betänk att INGET av detta hade hänt om inte palestina gått all in i lördags.
Då hade vardagen fortgått som vanligt i palestina.

Nu blir det dock tuffare tider framöver.
Citera
2023-10-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Alla som inte genom strejker, demonstrationer eller sabotage har försökt hindra Hamas från att utöva sin mördarideologi är medskyldiga.

Kanske inte har varit så lätt att göra detta.

Man undrar ju vad många tänker i Gaza nu. De som ”trott” på Hamas som en ”lösning”.

Jag är benägen att vara ensidigt på Israels sida i detta krig. Efter de bilder vi sett. Men, dynamiken, historiskt och nu, är ju komplex. Jag säger inte att Israel är utan skuld. Jag säger bara att de har rätt att försvara sig. Vilket de kommer göra.

Hela Israels militära förmåga kommer att aktiveras. Det är min känsla. De kommer skjuta tills uppdraget är slutfört och det sker när Hamas inte ”finns” längre i Gaza.

Allt är mycket svårt och obehagligt.
Citera
2023-10-09, 10:29
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
US kommer inte göra något så släpp den och konspirationsteorier finns det ett forum för här på FB!

Ge dig nu. Jag utgår ifrån den fakta vi känner till här och det är inte din uppgift att styra diskussionen i tråden. Varför tror du att Israel öppet anklagar Iran för att vara inblandat i Hamasattacken?
Citera
2023-10-09, 10:30
Medlem
Fortfarande finns ca 70 Hamas-terrorister i kibbutzen Beeri. Kibbutzen ligger endast 8 km från Gaza.

https://en.wikipedia.org/wiki/Be%27eri
Senast redigerad av TenBagger69 2023-10-09 kl. 10:34.
Citera
2023-10-09, 10:30
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Alltid kul att ta del av inlägg från okunniga narcissister som inte vet av sin egen begränsning. Tack för underhållningen!
Sa att jag inte orkade med dig,
men är ändå intresserad, VAD VAR DIN LÅGBEGÅVADE LÖSNING???????
ska vi riva upp alla befintliga nationsgränser och börja kriga med varann allihop?, eftersom ALLA kan hävda att de varit kolonier.
Jisses vad vänster är råkorkade.
Citera
2023-10-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Kanske inte har varit så lätt att göra detta.

Man undrar ju vad många tänker i Gaza nu. De som ”trott” på Hamas som en ”lösning”.

Jag är benägen att vara ensidigt på Israels sida i detta krig. Efter de bilder vi sett. Men, dynamiken, historiskt och nu, är ju komplex. Jag säger inte att Israel är utan skuld. Jag säger bara att de har rätt att försvara sig. Vilket de kommer göra.

Hela Israels militära förmåga kommer att aktiveras. Det är min känsla. De kommer skjuta tills uppdraget är slutfört och det sker när Hamas inte ”finns” längre i Gaza.

Allt är mycket svårt och obehagligt.

100 000 reservister är inkallade och finns runt Gaza för att inom kort gå in in i Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in