Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag misstänker att Israel inte kommer tillåta att Hamasvänner kommer få medborgarskap. Men det kan vara svårt att bevisa. Såklart. I många fall. Allt är mycket svårt.

Man provade med att ockupera det mellan 1967-2005. En ockupation kommer inte fungera. Det provade man i 38år. Dessutom hur kommer arabvärlden reagera. Israel har försökt närma sig länderna enda sen freden med Egypten. Det har man delvis lyckats med. Det stora priset Saudi ligger och väntar runt hörnet.

Så införlivar man Gaza i Israel så kommer 2 milj palestinier bli Israeliska medborgare. Dessutom hur kommer resten av världen reagera.

Och Israel kan inte heller tvinga iväg eller mörda 2 milj Palestinier, även om flera foliehattar här tror det.

Så det blir som "vanligt", Israel bombar och går in med trupper och dödar x Palestinier och efter ett tag går Hamas med på vapenstillestånd då man har förlorat x män och börjar få brist ammunition. Men jag kan ha fel. Kriget kan sprida sig och vi får ett storkrig på halsen. Allt där i mellan kan hända men jag tror på det första.
Citera
2023-10-09, 10:34
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag tror du har rätt här.
De som fortfarande diskuterar huruvida det är skandal hur Israel bombar, betänk att INGET av detta hade hänt om inte palestina gått all in i lördags.
Då hade vardagen fortgått som vanligt i palestina.

Nu blir det dock tuffare tider framöver.

Problemet är ju att Hamas ändå vinner. Inte Palestinierna på Gaza utan Hamas ledning.
Dom är totalt ointreserade av hur många som dödas, eller snarare ju fler som dödas desto bättre.
I Arabvärlden hyllas just nu Hamas och pengarna kommer att välla in på deras konton i UAE
medans ledningen sitter i sina bunkrar långt ner under jord och käkar solrosfrön.
Ju fler som dör i Israels bombningar desto mer sympati får dom från Araberna.
Citera
2023-10-09, 10:34
Medlem
” Israeli Army Radio: Most residents of Israeli towns adjacent to the Lebanese border have evacuated their homes”

@warmonitors
Citera
2023-10-09, 10:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Sa att jag inte orkade med dig,
men är ändå intresserad, VAD VAR DIN LÅGBEGÅVADE LÖSNING???????
ska vi riva upp alla befintliga nationsgränser och börja kriga med varann allihop?, eftersom ALLA kan hävda att de varit kolonier.
Jisses vad vänster är råkorkade.

Vad du orkar eller inte orkar är inte mitt problem. Är ni galen på riktigt?

Vem har snackat om att riva upp alla nationsgränser?
Citera
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det verkar vara fullkomligt meningslöst. Civilbefolkningen i Gaza kommer få lida något fruktansvärt, till ingen vinst för dem.

Det spekuleras om att detta har med relationen KSA och Israel att göra, att man vill förhindra att relationerna mellan dessa länder normaliseras. Men jag är tveksam om varför Hamas är beredda att lägga Gaza i ruiner för att förhindra detta ändamål.

Som du säkert redan vet så har det varit skärmytslingar mellan Hizbollah och Israel. Det är möjligt att detta kommer att eskalera.

I slutändan kanske en väpnad konfrontation på något vis mellan Israel och Iran. Om det förhåller sig som så, att Iran vill provocera fram en konflikt skulle jag tippa på att de nu har tillgång till kärnvapen.

Jag ser två scenarion som troliga:

1. Hamas utförde dåden helt själva, vilket följer att Israel mer eller mindre lät det hända. Inte speciellt troligt.

2. Iran och andra aktörer var inblandade i att planera dåden och det är bara början på ett större krig. Flera terrorgrupper kommer sluta upp och attackera Israel. Mer troligt.

Men visst ett till scenario kan vara att hela poängen från Hamas/Irans sida var bara dessa attacker och sen känner de sig ascoola medans Gaza förintas. Jag tycker det verkar alldeles för enkelspårigt. Det måste finnas någon riktig förtjänst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
100 000 reservister är inkallade och finns runt Gaza för att inom kort gå in in i Gaza.

300000 talas det om nu. ”Largest draft ever”. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-10-09, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Man provade med att ockupera det mellan 1967-2005. En ockupation kommer inte fungera. Det provade man i 38år. Dessutom hur kommer arabvärlden reagera. Israel har försökt närma sig länderna enda sen freden med Egypten. Det har man delvis lyckats med. Det stora priset Saudi ligger och väntar runt hörnet.

Så införlivar man Gaza i Israel så kommer 2 milj palestinier bli Israeliska medborgare. Dessutom hur kommer resten av världen reagera.

Och Israel kan inte heller tvinga iväg eller mörda 2 milj Palestinier, även om flera foliehattar här tror det.

Så det blir som "vanligt", Israel bombar och går in med trupper och dödar x Palestinier och efter ett tag går Hamas med på vapenstillestånd då man har förlorat x män och börjar få brist ammunition. Men jag kan ha fel. Kriget kan sprida sig och vi får ett storkrig på halsen. Allt där i mellan kan hända men jag tror på det första.

Under 1948 så flydde 100 000 tals araber sina hem och återvände inte sen. Det kommer även ske nu. De kommer att fly in i Egyptien.

2008 så gick 800 000 palestinier över gränsen till Egyptien. Då återkom de till Gaza. Nu kommer detta ske igen. Denna gång kommer de inte att återkomma.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki% 2FBe%2527eri
Senast redigerad av TenBagger69 2023-10-09 kl. 10:40.
Citera
Medlem
Zloths avatar
IDF verkar ha problem med Hamas inne i Israel.

Jag trodde Hamas skulle utplånas så fort IDF fick samla ihop sig?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ingen kommer att hjälpa Hamas.
Det kommer att gå som det alltid går..Israel vinner och muslimerna förlorar igen.
De har onekligen vanan inne..:-)

Palestinierna menar du väl ändå? Eller menar pratar du om kristna när både Ukrainare och ryssar dör som flugor? Tänk dig snart 300.000 döda kristna mitt i Europa.

”Muslimerna” kommer täcka dessa försluter rätt snabbt. Fan ska vi göra med alla svenskar som år efter år blir mindre i sitt egna land? Det borde oroa mer än Palestina och Israel m.m.

Skiter i men stör mig på eran vidriga feghet. Ni har två miljoner araber i ert land, men det enda ni kan göra är skriva på anonyma forum. Ut och gör något tuffing.
Citera
2023-10-09, 10:37
https://x.com/Ali7861216216/status/1711292813415997835?s=20

Ortodoxa (riktiga) judar bränner Israels flagga. De hatar också sionism och avgudadyrkarna som låtsas vara judar medan de förtrycker folk.
Citera
2023-10-09, 10:39
Medlem
Problemet ligger i att Hamas vill utplåna hela Israel. Inte bara ha tillbaka vissa områden
Istället för att förmedlamedla fred. Startar Hamas ett heligt krig mot barn och kvinnor
Terror och våld verkar, tydligt vara, motorn som håller Hamas igång.
Blir det fred. Så kan också Hamas betydelse försvinna. Vilket är deras värsta mardröm.
Om man glorifierar död och våld. Så förtjänar man inte sympati, snarare förakt.
Vill man ha ifred. Så startar man inte nya konflikter. Med missiler mm.
Offerkoftan kanske fungerade på röd- sovjetiska 70-talet. Men absolut inte 2023
Fred är något alla borde sträva efter. Jag tror även att väldigt många Palestinier vill ha fred.
Men inte Hamas. Det gynnar inte deras heliga krig.
Citera
2023-10-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Jag tror Israel fått ett carte blanche från ”väst”. Jag vet inte om det är så smart.

Sedan får man inte glömma bort att Israel är en demokrati. Med, ni vet, val.

Jag vet inte. Det känns bara som Israel kommer göra något mer denna gång. Det kommer vara så eländigt i Gaza så att folk flyttar. Det kommer bli obeboligt. Ingen/inget kommer in, inget kommer ut. Jag tror Gaza har 0 ekonomi kvar efter detta. Brott mot mänskligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in