2023-10-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Israel har såklart meddelat sin nära vän USA att man kommer att invadera Gaza. Genom att USA skickar fartyg visar man tydligt omkringliggande arab länder att de gör bäst i att ej lägga sig i.
Och då kommer antagligen Kina eller Ryssland besvara med eld ifall USA ingriper militärt. Du ser? Det spelar ingen roll vem som visar kuken störst här, alla kommer förlora på detta och kul lär det inte bli om stormakterna besvarar med kärnvapen. Det här kriget hade kunnat undvikas för flera årtionden sen, men enligt en sagobok så har detta skapat grunden för att ockupera mark som redan tillhörde Jordanien.
Citera
2023-10-08, 23:20
Medlem
Det har varit lite snålt med fyrverkerier ikväll, jag hade hoppats på en rejäl ljud och ljus show, jag får nöja mig med några fina termobariska smällar och ett trevligt brrrrt från F35ans autmatkanon.
Citera
2023-10-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
”Settler” betyder bosättare och inte IDF-soldat. Men källan här kallar alla Israeler för settlers oavsett om de bor i Israel eller på Västbanken. Övriga uppgifter i texten skulle jag också ta med ett stort mått av salt.

Tycker det ser ut som hon som blev bortförd på motorcykel, men kan såklart vara vem som helst.

Med tanke på vad som sägs om de som sägs hållas i förvar med tortyr osv så tror jag det är en palestineir som skrivit det.
Citera
2023-10-08, 23:21
Medlem
Det problematiska för Sverige är inte att 600,700.800 eller tusen Israeler eller turister blir mördade,skändade och styckade i Israel.

Utan problemet är att nära på 2 miljoner svenska medborgare hyllar och beundrar dessa hunner. Att stolpskott som Mikael Wiehe, Zara Larsson, Jan Guillou eller den överskattade Leif GW tycker att det är bra skiter jag i.

Att majoriteten av de svenska partierna har noll förståelse av vilka araberna och muslimerna är skrämmande. Islam är inte fredens religion, då jihad är centralt är för dem vilket innebär att de ska erövra och omvända alla icke-troende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Jaha, det var därför som det var en massa bilar med Palestinaflaggen runt Möllan idag... jag trodde att det handlade om fotboll.

Låter som de är ute och avfyrar raketer och smällare nu. Klockan halv tolv, en söndag.

Kan tillägga att dessa arbetslösa drägg också drar runt i bilar och tutar nu.

Får vi se liknande uttalande här i Sverige som i UK:

Citat:
The Metropolitan Police has said it has increased police patrols across London after receiving reports of people appearing to celebrate the attack on Israel by Hamas.

Home Secretary Suella Braverman said she expects officers to "use the full force of the law" against displays of support for the militant group.

Citat:
In a statement, the Met said it had been made aware of a number of incidents in the capital - some shared on social media - that were related to the ongoing Israel-Gaza conflict.

https://news.sky.com/story/met-polic...flict-12979772
Senast redigerad av Vargtickare 2023-10-08 kl. 23:44.
Citera
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lmzl
det var nog aldrig meningen att Palestina skulle fortsätta vara Palestina efter FN bestämde att palestinierna skulle lämna över ett stort område av sitt land till judarna. Detta beslut resulterade att Palestinier som levt i generationer där skulle lämna över allt till judarna. Vet inte om det skulle accepteras att något liknande händer i Europa. Det kulle klassas som brott mot mänskliga rättigheter. Men för att det händer araber så ska det accepteras av väst.

Det var inte länge sedan Ukraina tillhörde Ryssland. Det är ju inte ok att Putin invaderar Ukraina som vi har sett. Han har ju inte rätt att säga detta tillhör Ryssland utan att möta motstånd. Och det är självklart att man ska möta motstånd om man försöker ta ett annat land.

Men israel lyckades att ta land från Palestina, döda och fösa bort palestinier med hjälp av europa och USA.

https://imeu.org/article/fact-check-...ss-of-land-map
Men det var palestinierna som inte ville ha judarna där och som började utföra förfärliga massakrer mot judarna. Hade de istället betett sig civiliserat hade de fått bo kvar, blivit tilldelade israeliska medborgarskap och levt ett bra liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jo fast det är ju en helt annan sak än att de kommit överens om att hålla Palestinier instängda.

Ok men det var någon annan som skrev det. Egypten är ett eget land och Israel bestämmer inte över dem. Fredsavtal för mig betyder att två länder kommit överens om att inte angripa varandra, inte stänga inne människor. Och Israel har fredsavtal med flera av sina grannländer.
Citera
2023-10-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ok men det var någon annan som skrev det. Egypten är ett eget land och Israel bestämmer inte över dem. Fredsavtal för mig betyder att två länder kommit överens om att inte angripa varandra, inte stänga inne människor. Och Israel har fredsavtal med flera av sina grannländer.

Ja och du svarade på det. Jag frågade efter en källa till det påståendet och du länkade en källa. men den innehöll inte det som efterfrågades.
Citera
2023-10-08, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Källa?

https://www.timesnownews.com/latest-news
Citera
2023-10-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jo men NATO länder kan fortfarande gi sig in i konflikter med andra nationer om de vill. Dock har de inte NATO's stöd när de gör detta.
Men börjar de stödja HAMAS på riktigt (med miltärsupport) så lär deras statis i NATO falla drastiskt.
Deras status kommer inte sjunka, USA är Israels närmaste allierade och dito. Om turkarna skickar stöd eller förklarar krig mot Israel är deras tid i NATO över, Erdogan kommer vara död inom en vecka dessutom.

Bra för Sverige dock.
Citera
2023-10-08, 23:27
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRattisch
Det problematiska för Sverige är inte att 600,700.800 eller tusen Israeler eller turister blir mördade,skändade och styckade i Israel.

Utan problemet är att nära på 2 miljoner svenska medborgare hyllar och beundrar dessa hunner. Att stolpskott som Mikael Wiehe, Zara Larsson, Jan Guillou eller den överskattade Leif GW tycker att det är bra skiter jag i.

Att majoriteten av de svenska partierna har noll förståelse av vilka araberna och muslimerna är skrämmande. Islam är inte fredens religion, då jihad är centralt är för dem vilket innebär att de ska erövra och omvända alla icke-troende.

Jag tror faktiskt det börjar gå upp för folk och även politiker i Sverige sakta men säkert faktiskt
Citera
2023-10-08, 23:28
Medlem
Min tanke, är inte att Hamas, helt random mördat ca 1000 civila och några soldater, tagit 30-40 människor tillfånga och vill ha dem utbytta mot palestinska fångar..

Jag tror, att de försöker väcka vrede och förhoppningen, bland andra galna muslimer i grannländerna, om att Israel går att besegra..

Typ, kolla vad vi lyckades med på en förmiddag och vi var bara 500-1000 Pers..

Jag tror att hela attacken, och allt mördande, är ett försök att uppvikta människor, övertyga människor/likasinnade, om att Israel går att besegra.

Det är det enda vettiga utfallet de kan nå, på den här attacken, om de lyckas mobilisera övriga arabländer att också dra igång ett krig mot Israel.

Hela operationen måste ha tagit 6-12 månader, bara att styra ihop.

Inte har de lagt ned allt det jobbet, för att sedan springa hem och bli bombde.

De har tänkt större än så, det här var facklan, som var/är tänkt att starta en djävla brasa därnere..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in