• 1
  • 2
2023-10-08, 02:06
Medlem
Några av elementen i min lägenhet är kalla och det är rören också. Är det något jag kan göra åt det själv eller är det bara att kontakta fastighetsskötaren ?
Citera
2023-10-08, 02:50
Medlem
Antar att du luftat dom Om inte testa Annars är det nog att felanmäla
Citera
2023-10-08, 04:46
Medlem
När temperaturerna sjunker snabbt hinner bolagen inte med att få värmen fixad. De ändrar inte direkt inomhustemperaturen i förebyggande syfte.

Kontakta fastighetsägaren och klaga.
Citera
2023-10-08, 06:37
Medlem
killdozer666s avatar
Vad har ni för temperaturer? Hur länge har ni haftr det? Mitt bostadsbolag sätter inte igång värmen i elementen fören det varit under en viss temperatur utomhus under en viss tid (minns inte själva siffrorna). Så nu i oktober brukar det vara lite besvärligt då värmen nte satts igång men det fortfarande är väldigt kallt vissa dagar.
Citera
2023-10-08, 11:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Några av elementen i min lägenhet är kalla och det är rören också. Är det något jag kan göra åt det själv eller är det bara att kontakta fastighetsskötaren ?

Vad har du för temperatur i de aktuella rummen? Startar fastighetsägaren värmen vid ett visst datum eller när det går under en viss dagstemperatur?
Citera
2023-10-08, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad har du för temperatur i de aktuella rummen? Startar fastighetsägaren värmen vid ett visst datum eller när det går under en viss dagstemperatur?
Det går på termostat ingenting som någon startar och stänger av.
Citera
2023-10-08, 17:08
Medlem
Hos oss har de monterat bort termostaterna för de (påstår) att de gör något sorts kalibrering av värmesystemen. I morse var det 17 grader i köket och i badrummet. 18 i vardagsrummet.

Men hyser inga tvivel om att de kommer kräva 10%+ i hyreshöjning ändå.
Citera
2023-10-08, 18:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Det går på termostat ingenting som någon startar och stänger av.

Jodå. Du bor i lägenhet. Då är inte värmen igång på sommaren.
Citera
2023-10-08, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jodå. Du bor i lägenhet. Då är inte värmen igång på sommaren.
Nä precis den styrs ju av en termostat. Du är ju dum på riktigt
Citera
2023-10-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ingen fastighetsägare vill slösa pengar på att ha igång onödig värme när det inte behövs. Alltså stänger man av den centrala uppvärmningen på våren och sätter på den igen på hösten.
Att ha ett en massa varmvatten som som snurrar runt i huset på sommaren skulle kosta pengar och göra huset ännu varmare soliga dagar.
Termostater stänger ju bara av värmen på det enskilda elementet. Du har inte tänkt på det?
Citera
2023-10-08, 21:40
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.

Skruva bort termostaten, bakom den sitter en liten pigg. Ta en tång och ryck och tryck lite försiktigt på den. Piggen ska gå att skjuta in några millimeter, och sedan återfjädra ut igen. Intryckt pigg = stängd ventil och inget flöde. Inte helt ovanligt att de kärvar fast under sommarmånaderna när pumparna står still och termostaten trycker på för att stänga konstant.

Edit: läste igen och ser att du bara har problem på några radiatorer, då är felet inte kopplat till pumparna. Motionera piggarna så blir det bra.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-10-08 kl. 21:48.
Citera
2023-10-08, 21:50
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Det finns olika system, alla fastighetsägare har inte helautomatiskt system.
Det kallas utomhusgivare och inomhusgivare som styr värmen och en termostat kallas det då det sitter på radiatorn.

Allt är egentligen en termostat, man är förmodligen inte i branschen om man kallar utomhusgivaren för termostat.

Hyr TS av ett stort fastighetsbolag så är det förmodligen helautomatiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in