2023-10-08, 17:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Eftersom den subtypen har mkt ångest och tolkas som mer näraliggande neuroticism och även BPD.
Suicidtankar och depression finnns även hos den mer bombastiska sorten (fan tro't) men då mer i äldre ålder, det kallas att de "brinner ut" . Dvs att det är jobbigt att hålla upp fasader år ut och år in (ang ett egentligt skört/dåligt självförtroende) och ett udda tillfälle för vård att fånga upp störningen om de söker hjälp.
Det är dock mer chans att covert/vulnerable söker vård.

CN är socialt tillbakadragna, har låg motivation och högt undvikande. Som mer neurotiska kan de utveckla depression, risk för su och bär på ångest.
Läs spoilern så ses det väl varför jag slås av tanken ang vissa likheter gällande Maja.
Det kanske blir något mer begripligt.

Du anser ju Maja trovärdig i mångt och mycket, iaf mer än mig?
Det är väl inte mindre uppseendeväckande isf med tanke på hur mycket hon ljuger och hur obehagliga kriminella handlingar hon varit inblandad i.

Men märk väl:
Man försöker titta på vad som är lögn för att det är personligt gynnsamt.
Hon vill högst troligt minska risken för livstid.
Ett väldigt allvarligt straff.

Men menar väl att för den skull behöver hon inte ljuga om nästa sammanhang om att Maja varit inblandad.
Hade hon velat hade hon väl inte erkänt alls och skjutit all skuld på Maja.
Tack för info!

Att båda vill förminska sina gärningar är inte särskilt uppseendeväckande, men det kan även vara annat som är "personligt gynnsamt" på något plan.

Jag tänker närmast på att M berättat så ingående om bränderna och om annat brottsligt de gjort tillsammans. Det har ju inte med mordet direkt att göra och borde därför inte kunna ge strafflindring, så på vilket sätt skulle röjandet vara gynnsamt för henne? Hon anger ju även sig själv.

Lite samma som med J när hon berättar om Ms deltagande. Hon berättar trots att hon då själv kommer i sämre dager. Skulle angivandet av M kunna ge strafflindring?
Citera
2023-10-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Helheten. Jag påminner om att Johanna inte dömdes på tekniska bevis utan på helheten.

Jo men hon har också medgett strypning som tingsrätten efter rättsläkarens utlåtande menade var strypning till döds och då mord.

MH fick de med på ett hörn efter ett missförstånd om 02:40 och 02:43. Viss skillnad.

Som jag brukar skriva här så är det ytterst få som vågar citera domen mot MH när de argumenterar. Men gamla polisförhör är lättare att relatera till.

Kanske dags att lyfta fram vad tingsrätten skrev om MH och bevisen i domen för att påminna lite om vad 02:40 och 02:43 hade för avgörande där?
Citera
2023-10-08, 17:07
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon grät för hon visste att han kommer syna vem hon egentligen är.

Leendet var riktat mot både förälder och press om jag tolkat de olika rapporterna rätt. De satt i samma del.

Ja ”kvinnan” var ett medvetet grepp från Clea men framstod bara som kallt. Hon ville avpersonifiera Tove så klart.

Målningen har jag dålig koll på men det var väl nån limmad matta där. Sen kan nog polisen avgöra om det var ett rengöringsmedel eller ej. Om jag minns rätt så beskrevs lukten som ”blommig”?

Det är rätt många långsökta förklaringar när JJ och Clea ska förklara saker. Det letas rim på Google, Läckberg har lästs, kremering, AI kan avgöra rättsmedicin, osv.
Som jag tolkat liveskribenterna, så hade ingen av dom åtalade någon familj närvarande.
Men, någon kan ju ha suttit i en annan sal
Citera
2023-10-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Som jag tolkat liveskribenterna, så hade ingen av dom åtalade någon familj närvarande.
Men, någon kan ju ha suttit i en annan sal
Deras anhöriga var där och J log mot sin pappa när hon kom in i rättsalen enligt
Tv nyheterna

Var Majas anhöriga satt eller om de var där vet jag inte
Har inte hört något om dem men gissar att de också var där
Senast redigerad av Anedin 2023-10-08 kl. 17:15.
Citera
2023-10-08, 17:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon ”reagerar” inte ens när grannen ringer på, hon vet inte om MH höll i armar eller händer, allt är luddigt men MH var där. JJ:s hjärna är helt ”bortkopplad”. Kan man vara trovärdig om en hjärna var ”bortkopplad”?

Tack för citaten. Många intressanta detaljer och nyanser där. Nu får vi se om hon håller samma linje i nya förhör. Eller om det blir nån ny variant hon klurat på där på Hinseberg. Kanske hon kommit på att hjärnan inte var ”bortkopplad” och har en väldigt målande och detaljrik berättelse om MH nu?

Ja, verkligen.

Man kan också förstå att Johanna vill att grannens påringning inte är underdet att mordet avlsutas då...med tanke på att det är fler ljud som kommer efter att han ringt på första gången.

Å: Minns du om det var någon som var och knackade på dörren?

J: Nånstans, vi satt i badrummet så ringde det på dörren, men, hjärnan hade ju helt liksom kopplat bort så att, det var knappt ens något jag reagerade på.

Å: Ok, men då uppfattar jag det som att det är, ni sitterbredvid när det här har hänt då?

J: Ja.

Å: Ok. Vet du om det ringde en eller flera gånger på dörren?

J: Det minns jag inte.

Föredelen med att vara så vag, inte minnsa är ju precis det, att om man ställs inför faktum, kan man ju alltid ändra sig eller säga att det var inte så man menade. Eller bara fortsätta med att hjärnan var bortkopplad.

Jag skulle iofs kunna tänka att OM det hade varit en olycka på riktigt, då kan man flippa ut. Göra fle grej. Typ istället för att göra HLR och ringa till 112, så börjar man skaka på personen, springa runt och irra med frågor om vad som hände och vad ska vi göra.

Vet att en granne i huset bredvid oss berättade om att när hennes man fick hjärtinfarkt (tror jag det var), så blev hon helt ställd och gjorde inga rätt först.

Men här förstår nog var och en, att det inte handlar om en olycka. Och att de väsande ljuden och tungan, det skedde på slutet efter flera minuters hård strypning. Inte som Johanna säger, ett snabbt hårt tryck som hon därefter släppte till att hålla lösare i tio sekunder.

Även när Johann berättar i rätten om när Maja släpper taget är det vagt. Åklagaren frågar Johanna om Maja släppt taget när Johanna tar sitt stryptag. Johanna svarar även där osäkert (tror jag det, vem vill att Maja ska hålla i armarna medan hon tar stryptaget), men landar i att hon tror att Maja släppt taget då.
Sparkarna som hördes, det är jag övertygad om var finalen, och att när grannen ringer på kan Johanna inte släppa taget och öppna.

Hoppas att Majas försvar har koll på läget här, vad han ska fråga, för att peta hål på hennes lögner.
I den här rätten kanske man också har möjlighet att referera till förhör, där Johannas vaga beskrivningar om "röra vid Tove", "Maja var där" osv, med tydlighet visar hur luddig hon är. Man kan ju be Johanna visa med sin egen kropp och egna armar var och hur.
Citera
2023-10-08, 17:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilken menar du? Diggandet i bilen eller snapandet i sängen på morgonkulan?
Jag tänker på diggandet i bilen. Om hon själv satt och sjöng med eller stampade takten hade hon väl inte noterat och reagerat över att J gjorde det. Då vore det ju en naturlig grej.
Citera
2023-10-08, 17:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Johanna säger väl i ett av de första förhören att grannen ringde på efter halvtre om jag minns rätt.
Det kan ju finnas flera anledningar till att Johanna vet ungefärlig tidpunkt. Hon använder ju sin mobil i bilen på väg till Donken för att beställa mat och såg väl då var klockan var. Maja kan ha berättat under natten vad klockan var när det ringde på dörren. Men det känns inte troligt att hon frågar Maja vad klockan är samtidigt som hon stryper Tove. Maja kan dock ha berättat i efterhand vad klockan var om hon kollade på mobilen när grannen ringde på tex dagen efter eller senare på natten. Tove kan ha kollat klockan på sin mobil och konstaterat högt att det var dags att gå hem. Att Maja var uppe och gick på toa kanske påminde Tove om att det var dags att lämna Johanna uppger efter en direkt fråga av FL att hon inte minns var hon hittade Toves mobil om den låg i väskan eller i jackfickan. Johanna hade en mobil i handen (Toves) när hon träffar grannen enligt hans vittnesuppgift

Ja, jag minns att vi har diskuterat de här frågorna, så tiden finns nog där i förhören.

Tror att man också spekulerade i att Tove kanske rest på sig och sagt att det ar dags att gå, typ klockan är ju snart halv tre.

Tror också att tråden reagerade på det konstiga att man vet vilken tid en granne ringer på om man håller på att döda någon.
Citera
2023-10-08, 17:28
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Deras anhöriga var där och J log mot sin pappa när hon kom in i rättsalen enligt
Tv nyheterna

Var Majas anhöriga satt eller om de var där vet jag inte
Har inte hört något om dem men gissar att de också var där
Jag refererade till Expressens reporter som satt bakom en glasvägg med övrig media. Johanna stirrade in på dom och log brett.
Citera
2023-10-08, 17:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I förhör 10/1- 23 säger Johanna att visningen sker ganska omgående sedan de anlänt hem, och att grannen ringer på medan de ännu är kvar i badrummet... det går inte ihop med hans tidsuppgifter.

"F: Det har ju. Det har ju låtit en del det här, det förstår du ju, och grannen har ju reagerat det
vet du också om, i vilket skede, för han kom ju till och med upp och knackar på eller ringer
på dörren, jag vet inte, vilket var det? Knackade eller ringde?
J: Ja han ringde på.
F: Ja i vilket skede var det?
J: Eh, jag kommer faktiskt inte ihåg men vi var ju kvar i badrummet då när det hände men nu
i efterhand så kommer jag inte ihåg exakt vad faktiskt.
F: Han fick ju som förklaring när han senare träffade dig i trapphuset att du hade sagt att min
kompis mår illa.
J: Mmm.
F: Och hade kräkts. Var det någon som kräktes överhuvudtaget i badrummet?
J: Nej.
F: Det var det inte?
J: Nej.
F: Hur länge satt ni där tror du?
J: Jag vet inte. Några minuter kanske.
F: Vi pratade lite om det förra gången men hade ni några tankar på att försöka hjälpa Tove?
J: Jag hade inga tankar alls. Det var liksom bara helt blankt. Jag reagerade ju inte ens när
grannen ringde på det liksom,
jag fick bara inte någon tanke alls i huvudet om någonting. Det
kändes som att allt bara stannade liksom."
Det var just detta jag reagerade på tidigare och skrev ett inlägg om; påringningen sker fåtalet minuter efter dunsen, i både den första och senare versionen.

Johanna torkar rent med hushållspapper på golvet i toan och det gör hon ett bra tag från det att grannen plingade på och hon tror att det var efter 02.30.
När hon är med Maja inne på toaletten så hör hon hur det plingar på dörren men hon tar ingen notis om detta. Johanna säger att det är ett par minuter från att Maja dunsat i golvet till dess att det plingar på dörren.

Skillnaden är att i första versionen är klockan strax efter 02:30, i den andra c: a 02:00 medan hon och M fortfarande sitter på golvet med T och det gör de i några minuter, enligt J. Innan de tar av sig sina våta strumpor, sätter igång att städa och går ut till vardagsrummet för att planera vad de ska göra med T:s kropp.

Om M hade varit delaktig i mordet hade hon kunnat hålla sig till sanningen så att både hon och M kunde leverera samma version. I likhet med dumpningsdelen som överensstämmer med M:s redogörelse.
Ärlighet fullt ut; som jag tidigare skrev så låg J på minuskontot beträffande sina tidigare lögner och misstänkliggöranden och hon hade allt att vinna på att vara ärlig fullt ut. I dumpningsdelen.

För att därefter ge sig själv fria tyglar att koka ihop något som domstolen kunde köpa. Vid det här laget var hon medveten om att förhörsledarna hade vetskap om hennes googlingar och hatdikten bl a.
Visst kunde hon skylla allt på M, men det finns en mottagare i andra änden som ska köpa historien och att skylla ifrån sig hade hon testat tidigare under förhören.

Men J är inte endast ute efter att frisera sanningen här genom att uppfinna en version som hon och M aldrig har pratat ihop sig om. Hennes agenda är också att få M:s version att framstå som lögn; inget samtal i köket, inget illamående, inget sovande - en förutsättning för att få in M i badrumshörnet.

Hon är också noga med att få fram sin irritation över att M låg i sängen efter skogsturen med det underliggande budskapet att M var med i badrummet. Min tolkning.
Citat:
I rätten beskriver Johanna också att visningen sker direkt efter att de kom hem, (1:07, 1:13 min)
Även där nämner hon (1:29:50), att hon hörde att rannen ringer på dörren när de sitter i badrummet, men "hjärnan hade kopplat bort, så det var knappt något jag reagerade på".

På åklagarens fråga är det här (påringningen) efter att det har hänt./.../

Tidpunkten 02:30, att Johanna ska ha nämnt just den tiden tycker jag mig minnas vagt, har inte letat efter den uppgiften, men det är möjligt att hon ska ha sagt just en sådan tid. Jag har något minne av diskutssioner om det tidigare i tråden.

Minns att åklagaren sa i intervju att det inte var så viktigt med en dödstidpunkt...något sådant.

Så här i efterhand kan man ju tycka att det var ett felaktigt beslut, då allt inte på något sätt är solklart.

Man kan väl säga att om man vet när brottet skedde, så kan man ju t ex upptäcka lögner lättare om inte annat... bara för att ta ett exempel.
Vi får hoppas på att advokaten konfronterar henne med tidsuppgiften för dunsen.

Med sin handlingskraft har hon visat att hjärnan var inkopplad snarare är frånkopplad.

Vad jag också reagerar på är att hon betraktar bortfraktandet från lägenheten som något hon "bara måste" göra - total iskyla. - Det existerade inget "måste" i situationen.
Senast redigerad av Reviews 2023-10-08 kl. 17:45.
Citera
2023-10-08, 17:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ditt inlägg förtjänar ett längre reflekterande svar egentligen, men blir lite kort här. Sista raden där inkl en hel del annat du citerar väcker ju frågor.

Ok att man inte hinner uppfatta var MH har sina händer under ett väldigt kort förlopp. MEN om detta inte pågått så kort tid som JJ menar så bör hon haft tid att uppfatta vad MH gör där.

Sen kan man inte veta om och hur länge MH höll där.

Ditt inlägg är väldigt relevant för sånt som nu MH:s advokat ska förhöra JJ om.

Precis som du så har han läst JJ:s förhör noggrannt och ser antagligen samma luddighet i det.

Hon vet att hon ska korsförhöras så förbereder sig så klart för det nu. Gör en Q&A.

Så vilken JJ får vi höra?

Hon minns fler detaljer?

Hon minns lika?

Hon minns sämre?

Clea lär ha coachat enligt försvararens ansvar, men när väl frågorna börjar komma där då är hon ”on her own” som de säger utomlands.
Gissar att CS ger henne rådet att vidhålla sin tidigare berättelse. Att ändra något så här sent gör att hon riskerar att trassla in sig.
Citera
2023-10-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ditt inlägg förtjänar ett längre reflekterande svar egentligen, men blir lite kort här. Sista raden där inkl en hel del annat du citerar väcker ju frågor.

Ok att man inte hinner uppfatta var MH har sina händer under ett väldigt kort förlopp. MEN om detta inte pågått så kort tid som JJ menar så bör hon haft tid att uppfatta vad MH gör där.

Sen kan man inte veta om och hur länge MH höll där.

Ditt inlägg är väldigt relevant för sånt som nu MH:s advokat ska förhöra JJ om.

Precis som du så har han läst JJ:s förhör noggrannt och ser antagligen samma luddighet i det.

Hon vet att hon ska korsförhöras så förbereder sig så klart för det nu. Gör en Q&A.

Så vilken JJ får vi höra?

Hon minns fler detaljer?

Hon minns lika?

Hon minns sämre?

Clea lär ha coachat enligt försvararens ansvar, men när väl frågorna börjar komma där då är hon ”on her own” som de säger utomlands.

Och i ett korsförhör kan frågorna vinklas dvs samma fråga kan ställas på olika sätt. Undrar om JJ klarar av detta?
Citera
2023-10-08, 17:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag minns att vi har diskuterat de här frågorna, så tiden finns nog där i förhören.

Tror att man också spekulerade i att Tove kanske rest på sig och sagt att det ar dags att gå, typ klockan är ju snart halv tre.

Tror också att tråden reagerade på det konstiga att man vet vilken tid en granne ringer på om man håller på att döda någon.

Redan i förhöret vid Illharjen på kvällen efter mordet berättar Johanna att det har ringt på dörren under natten. Men ännu i förhöret den 10e januari så säger Johanna om detta att grannen ringde på dörren, att hon då inte vet vad klockan var.

Så jag är lite nyfiken på när, i vilket förhör, som Johanna anger tiden. För jag minns inte att hon gjort det och hittar det inte när jag söker nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in