I förhör 10/1- 23 säger Johanna att visningen sker ganska omgående sedan de anlänt hem, och att grannen ringer på medan de ännu är kvar i badrummet... det går inte ihop med hans tidsuppgifter.
"F: Det har ju. Det har ju låtit en del det här, det förstår du ju, och grannen har ju reagerat det
vet du också om, i vilket skede, för han kom ju till och med upp och knackar på eller ringer
på dörren, jag vet inte, vilket var det? Knackade eller ringde?
J: Ja han ringde på.
F: Ja i vilket skede var det?
J: Eh, jag kommer faktiskt inte ihåg men vi var ju kvar i badrummet då när det hände men nu
i efterhand så kommer jag inte ihåg exakt vad faktiskt.
F: Han fick ju som förklaring när han senare träffade dig i trapphuset att du hade sagt att min
kompis mår illa.
J: Mmm.
F: Och hade kräkts. Var det någon som kräktes överhuvudtaget i badrummet?
J: Nej.
F: Det var det inte?
J: Nej.
F: Hur länge satt ni där tror du?
J: Jag vet inte. Några minuter kanske.
F: Vi pratade lite om det förra gången men hade ni några tankar på att försöka hjälpa Tove?
J: Jag hade inga tankar alls. Det var liksom bara helt blankt. Jag reagerade ju inte ens när
grannen ringde på det liksom, jag fick bara inte någon tanke alls i huvudet om någonting. Det
kändes som att allt bara stannade liksom."
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
I rätten beskriver Johanna också att visningen sker direkt efter att de kom hem, (1:07, 1:13 min)
Även där nämner hon (1:29:50), att hon hörde att rannen ringer på dörren när de sitter i badrummet, men "
hjärnan hade kopplat bort, så det var knappt något jag reagerade på".
På åklagarens fråga är det här (påringningen)
efter att det har hänt.
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Med tanke på att detta inte är någon nyhet, att Johanna sätter strypningen till direkt efter att de kommit hem och det är känt att grannen berättar om de ungefärliga förloppet, tiderna för hur de efter dunsen reagerar, oc man vet när de Johannas och Toves mobiler rör sig mot McD, är det jättekonstigt att Johanna inte får några frågor om detta (i förhören under förundersökningen) och även i rätten.
Då hade manju också efter erkännandet fån Johanna kunnat ta fasta på grannens mobiluppgifter, för att kolla närmare på förloppet....
Tidpunkten 02:30, att Johanna ska ha nämnt just den tiden tycker jag mig minnas vagt, har inte letat efter den uppgiften, men det är möjligt att hon ska ha sagt just en sådan tid. Jag har något minne av diskutssioner om det tidigare i tråden.
Minns att åklagaren sa i intervju att det inte var så viktigt med en dödstidpunkt...något sådant.
Så här i efterhand kan man ju tycka att det var ett felaktigt beslut, då allt inte på något sätt är solklart.
Man kan väl säga att om man vet när brottet skedde, så kan man ju t ex upptäcka lögner lättare om inte annat... bara för att ta ett exempel.