2023-10-08, 13:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Detta är Hamas plan, israel kommer att få hele arabvärlden och flera emot sig.
Israel spelar Hamas rätt i händerna.
Du mennar som dom haft i sådär 70 år?
Citera
Medlem
Fan vad tröttsamt det är att läsa sida efter sida, och det enda folk här tjafsar om är om man ska hålla på araberna eller judarna.

Som nationalist finns det två perspektiv, varav båda går att argumentera för:

1) Judarna, tillika sionisterna får vad de förtjänar, och palestinierna kämpar bara för sitt hemland.
2) Palestinierna är smutsiga muslimhundar, och därför är det bättre att stötta Israel, som är det enda sekulära och någorlunda normalt funtade landet i hela Mellanöstern.

Båda dessa perspektiv är fullgoda, och ingetdera är bättre än det andra. Personligen är min avsky mot araber och islam större än mitt förakt mot till största del sekulära judar, så jag hoppar Israel slår på stora trumman och förvandlar hela Gaza till en parkeringsplats.

Sionisterna som orkestrerat massinvandringen till Väst bor ändå inte i Israel, era puckon. De bor i City of London, Paris, Berlin, Zürich, Genève, NYC, etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Kan ni droppa frågan om vem som var där först? Är inte så att ni kommer lösa något, båda parter anser sig ha rätten till marken, ni vill bara ha rätt för att göda ert ego. Droppa det eller ta det i en annan tråd. Kan vi diskutera kriget och dess aktuella händelser i denna tråd?

MOD kan ni agera?

https://twitter.com/Megatron_ron/status/1710967040700223641

Intressant bild. De gröna området är vad strider pågår och som de tog över igår, dock gick israel ut med att de säkrat vissa av områdena https://israelpalestine.liveuamap.com/en/2023/7-october-the-israeli-army-announces-that-control-has-been, men idag så evakueras dem https://israelpalestine.liveuamap.com/en/2023/8-october-israeli-army-says-it-is-evacuating-civilians-from

Hamas ska alltså försöka skapa en korridor till västbanken, men verkar inte vara så mycket stridigheter från västbankens sida.

Abbas sitter och smårunkar lite lojt för sig själv efter det att Hamas gjorde i det blå skåpet igår.
Han kommer inte att lyfta många fingrar för att hjälpa Hamas.
Så är det med den s.k Palestinska enigheten..:-)
Citera
2023-10-08, 13:51
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Det ger dem rätten att söka sig till sina rötter dvs det land de ursprungligen kommer ifrån.

Polen, Ryssland eller Ukaraina då? Eller ännu längre österut om det är ashkenazer/khazarer? För i Israel har aldrig deras förfäder levt...
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag har varit både i Tel Aviv, Jerusalem och på Västbanken. Tel Aviv är nästan som att besöka en västerländsk stad minus att man ser många civila värnpliktiga med vapen. Jerusalem otroligt religiöst, historiskt och mångkulturellt. Västbanken problematiskt med stora skillnader mellan israeliska bosättningar och övriga Västbanken. När vi skulle åka in i Betlehem fick vi parkera hyrbilen och ta taxi, då man inte kan åka in där med israeliska regplåtar.

Väldigt intressant land att besöka helt klart. Jag kände mig säker hela tiden, men det gick inga flyglarm när vi var där. Mkt hög säkerhet även på flygplatsen det var typ inte slumpmässiga extrakontroller, de kollade alla.

Ja, Israel är väldigt vackert land som är på min bucket-list men i och med Gaza-konflikten så vågar jag inte ta risken att besöka. Om jag någon får mod att besöka så hoppas jag på en snarlik upplevelse som du hade dvs inga beskymmer.
Citera
Medlem
Enligt obekräftade uppgifter har 700 israeler dödaats medan Israelisk media bekräftar 500 döda :
https://m.jpost.com/israel-news/defense-news/2023-10-07/live-updates-762053
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Att Hamas tackar Ukraina för vapenleveranser framgår av deras film där de gör just detta
då får du länka till det ist för strunt. ska vi ha foliehattarna på dessutom så kan ex. även ryssen försett hamas med vapen i utbyte mot att hamas tackar ukraina i syfte att skada PR för ukraina och viljan att leverera vapen till dom.
Citera
2023-10-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Palestinierna är inte intresserade av en fredlig lösning och Israel kommer aldrig lämna Israel?
Är det isåfall Israel som är intresserade av en fredlig lösning?
Varför måste den fredliga lösningen ligga på palestinierna sida? Varför kan inte Israel sluta bygga nya bosättningar på palestiniernas område. Varför forsätter Israel bomba civila?

Israel kommer, oavsett hur många palestinier de dödar aldrig bli av med det här problemet. Du kan aldrig förgöra en ideologi, oavsett hur mycket du bombar. Döda varenda palestinier och du kommer fortfarande inte bli av med människor som söker rättvisa.
Det finns ingen fredlig lösning. Punkt.

Israel vill finnas kvar. Palestina vill inte att de finns.

Israel bombar i Palestina för att de är sinnesjuka OCH för att Palestina är fullt av människor som vill döda dom.

Det handlar alltså inte endast att erkänna Palestina och / eller att ge tillbaka landområden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Fel. Israel utropades 1948 av de europeiska judar som kom dit illegalt och som har utvidgat och ockuperat områden som de inte har rätt till enligt internationell lag.

Men håll med om att det vore bättre om de åkte hem till Europa där de har sin historiska koppling.

Det är ju direkt antisemitiskt att påstå att judar inte har någon koppling till Mellanöstern. Israel har minst lika många judar från Mellanöstern som från Europa. Du vet alla fredliga arabiska grannländer? De slängde ju ut sin judiska befolkning när Israel bildades och alla de bor i Israel nu.

Du försöker skriva om historien om du vill hävda att det alltid enbart funnits muslimer i Mellanöstern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
50 års jubileum av oktoberkriget är serverat.

Efterrätten är på g.
Jag hoppas att du kommer att äta upp ordentligt..:-)
Palestina kommer sannerligen att få göra det,vare sig de vill eller ej.
Senast redigerad av Lookalike 2023-10-08 kl. 13:58.
Citera
2023-10-08, 13:56
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
då får du länka till det ist för strunt. ska vi ha foliehattarna på dessutom så kan ex. även ryssen försett hamas med vapen i utbyte mot att hamas tackar ukraina i syfte att skada PR för ukraina och viljan att leverera vapen till dom.
Det var inga ryska vapen som de visade upp. Men vill du gå den vägen, varför skriver du inte att det är israelisk propaganda mot Ukraina?
Citera
2023-10-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Det finns ingen fredlig lösning. Punkt.

Israel vill finnas kvar. Palestina vill inte att de finns.

Israel bombar i Palestina för att de är sinnesjuka OCH för att Palestina är fullt av människor som vill döda dom.

Det handlar alltså inte endast att erkänna Palestina och / eller att ge tillbaka landområden.

Världen kommer att förintas innan Israel förgörs.
Det kommer icke att ske.
Palestina har bäddat som de gjort för sig.
De kommer permanent att få ligga där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in