Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-08, 13:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så då återstår att kanske fundera över vad hovrätten gör om de också ”fastställer” en tid eller om de kör lite mer på feeling där? Och med ”feeling” menar jag då en rätt lös indiciekedja där ord står mot ord.
(...)
Just nu tänker jag att diskussionen om vad som kommer döma de här två tjejerna eller inte är mer intressant vem som backade upp vem när JJ skulle kofota sig in i nåt ödehus och liknande. Det är sånt som kommer diskuteras länge sen i tråden, men ligger väldigt långt från sådant som blir grunden i domslutet.
Majas trovärdighet kommer likaväl att granskas, om det är troligt att hon sovit i den lilla ettan när nu grannarna reagerar omgående på allt oväsen.

Sen om du är datanörd och fixerad vid steg, appar och supertidslinjer så är det ju möjligt att andra inte är det och vill titta på en helhetsbild el bakgrundshistoria ang Majas kriminalitet och lögnaktiga beteende.
Det är väl bara att scrolla.
Citera
2023-10-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, att J vill skademinimera är väl ganska givet. Det som är uppseendeväckande, enligt mig, är att så många, inklusive TR, anser henne trovärdig.

Jag instämmer. Jag har tyvärr inte tillgång till den skriftliga kompletteringen av rättsläkare AL nu. Men jag minns att de skriver i sitt förtydligande att de efterfrågar en rekonstruktion av det som inträffade i badrummet dvs förloppet när Tove dog. Istället har utredningen utgått helt från Johannas berättelse. Jag minns inte exakta formuleringen. Så ur rättsmedicinsk synpunkt kanske de anar vissa tvivel med Johannas beskrivning. Och detta kanske inte bara gäller påståendet om stryptag i 10 sekunder.

Det blir intressant på tisdag när fyra RL ska höras i HR! Har det hänt tidigare?
Citera
2023-10-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man får tacka. Det blir en spännande vecka och vi får hoppas på maxstraff för bägge. För Toves skull.

Ingen orsak min gode @Zurfarn08, vi är helt överens du och jag i detta fallet om att både Fröken Janss*n och Fröken Hellm*n skall dömas till långvariga fängelsestraff.

Helhetsbilden som du tidigare påpekat, den bör väga tungt inom Göta HovRätt i just detta mordfallet och själv har jag svårt att kunna tänka mig något annat än, att så blir fallet.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-08, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
En helt annan sak jag inte kan låta bli att fundera över:

Nu sitter MH för det värsta tänkbara straff man kan få (det borde väl även hon förstå, även om många under trådens gång vill få henne att inte fatta så mycket).

Om oskyldig, nu har hon sin sista chans att få säga sin sanning (och hoppas på att hon, efter alla lögner ska bli trodd).
Varför tar hon inte den chansen? Begära att få säga några sanningens ord i HR.
Om jag ska försöka kliva in i Majas hjärna så tror jag hon känner sig blåst på konfekten.
Hamnat i nåt hon inte tänkt sig.

Jag tror att hon varit delaktig i tanken att låta Johanna få upprättelse. Det vill säga Johannas önskan att ge igen och slå till Tove.
Att hon är inblandad i att manipulera Tove att följa med då de väntar på henne vid Nöjet.
Likt att hon tidigare tyckt att hon får ta för mycket skit och stövlat iväg i ett aggressivt tillstånd till Tove.

Om det sen inte skedde efter vägen som J pratar om men blixtrar till i lgh så tror jag att Maja definitivt skulle lägga sig i ett slagsmål.
Likt hon gjorde instinktivt på Nöjet för att skydda Johanna.
Likt hon otaliga ggr följt J:s påhitt.

Jag tror dock inte hon var redo för nåt mord. Mer likt att hon är en medlöpare men inte aktiv i tidigare mordförsök som frontfigur på BP.
Hon gynnar miljön men är inte redo för direkta aktiviteter varken mot Tove eller exet.

Jag tror inte hon öht kopplar hur farligt grepp J applicerar i kaoset. Hur extremt aggressiv Johanna de facto är.

Hennes erkännande sitter hårt ur ett par perspektiv IMO.
Primärt risken för livstid. Sekundärt att hon inte vill förknippas med att kvala in som mördare. Det var i huvudsak Johannas problem som hon tycker hon halkat med i.
Lite snarlikt som samsittarens resonemang går och M blir mer ett offer för omständigheterna.
Varför ska jag straffas för det som i huvudsak är Johannas strypning av hennes ärkefiende?
Ur ett juridiskt perspektiv funkar det dock dåligt relaterat till att antingen gynna brottslighet eller gemensamt och i samråd.

Det är min tanke kring Maja, och såsom jag tror hon även sett på tidigare inblandning vid mordförsök likaväl. Glidaren bakom kulisserna som inte tycker sig ha nåt större ansvar eller större delaktighet i skuld.
Men som skapat en väldigt gynnsam miljö för J att frodas i.
Senast redigerad av develi 2023-10-08 kl. 13:45.
Citera
2023-10-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

➡ Majas trovärdighet kommer likaväl att granskas, om det är troligt att hon sovit i den lilla ettan när nu grannarna reagerar omgående på allt oväsen.

Sen om du är datanörd och fixerad vid steg, appar och supertidslinjer så är det ju möjligt att andra inte är det och vill titta på en helhetsbild el bakgrundshistoria ang

➡ Majas kriminalitet och lögnaktiga beteende.

Det är väl bara att scrolla.

Fröken Hellm*n är en snarko-mániskt fungerande liten lögntratt.

Göta HovRätt kommer aldrig att gå på Fröken Hellm*n:s tidigare deklarerade sov-lögner knappast heller vomerings-attackerna så som trillanden hit och dit inom toalettrummet.

Vad sägs om en Donken-burgare strax efter vomerings-attackerna, jo, jag tackar

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ja. Eftersom den subtypen har mkt ångest och tolkas som mer näraliggande neuroticism och även BPD.
Suicidtankar och depression finnns även hos den mer bombastiska sorten (fan tro't) men då mer i äldre ålder, det kallas att de "brinner ut" . Dvs att det är jobbigt att hålla upp fasader år ut och år in (ang ett egentligt skört/dåligt självförtroende) och ett udda tillfälle för vård att fånga upp störningen om de söker hjälp.
Det är dock mer chans att covert/vulnerable söker vård.

CN är socialt tillbakadragna, har låg motivation och högt undvikande. Som mer neurotiska kan de utveckla depression, risk för su och bär på ångest.
Läs spoilern så ses det väl varför jag slås av tanken ang vissa likheter gällande Maja.
Det kanske blir något mer begripligt.

Du anser ju Maja trovärdig i mångt och mycket, iaf mer än mig?
Det är väl inte mindre uppseendeväckande isf med tanke på hur mycket hon ljuger och hur obehagliga kriminella handlingar hon varit inblandad i.

Men märk väl:
Man försöker titta på vad som är lögn för att det är personligt gynnsamt.
Hon vill högst troligt minska risken för livstid.
Ett väldigt allvarligt straff.

Men menar väl att för den skull behöver hon inte ljuga om nästa sammanhang om att Maja varit inblandad.
Hade hon velat hade hon väl inte erkänt alls och skjutit all skuld på Maja.

Intressant detta med vunerable narcissism. I ett förhållande kan det bli förödande; den parten med VN kan vara tyst i dagar, veckor eller ännu längre. Den andra blir förtvivlad över att aldrig få svar: "Vad handlar detta om?" "Säg nåt, då". "Vad har jag gjort för fel?" Osv. Efter många såna här turer under årens lopp skapar det dåligt mående, ångest och förtvivlan hos denna part. Självförtroendet kan rasa.

Men, som du skriver: till slut måste/bör den med VN söka hjälp, annars raserar hen förhållandet och den drabbade mår skit ändå.
Min äldsta kusin drabbades av detta och hon blev till slut en spillra av sitt forna jag.

Men jag har lite svårt att se VN hos någon av J eller M. De är mera, enkelt uttryckt "Gör som jag säger" och "Jag gör som du säger". Båda är dock lögnhalsar och de är samspelta i sitt sjuka förhållande.
Senast redigerad av zilvereko 2023-10-08 kl. 14:12.
Citera
2023-10-08, 14:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intressant detta med vunerable narcissism. I ett förhållande kan det bli förödande; den parten med VN kan vara tyst i dagar, veckor eller ännu längre. Den andra blir förtvivlad över att aldrig få svar: "Vad handlar detta om?" "Säg nåt, då". "Vad har jag gjort för fel?" Osv. Efter många såna här turer under årens lopp skapar det dåligt mående, ångest och förtvivlan hos denna part. Självförtroendet kan rasa.

Men, som du skriver: till slut måste/bör den med VN söka hjälp, annars raserar hen förhållandet och den drabbade mår skit ändå.
Min äldsta kusin drabbades av detta och hon blev en spillra av sitt forna jag.

Men jag har lite svårt att se VN hos någon av J eller M. De är mera, enkelt uttryckt "Gör som jag säger" och "Jag gör som du säger". Båda är dock lögnhalsar och de är samspelta i sitt sjuka förhållande.
J är inte aktuell öht. Antar du pratar om din passivt-aggressiva släkting igen.
Du missar att CN och ON delar på samma kriterier för att kvala in på NPD öht.
Egocentrering, manipulativ, lögnaktig unt so weiter.
Den ena dock mer tjockhudad.

Vad vet man om hur en CN resonerar i kokongen där ältandet sker och fantasier om att minsann vara förtjänt av mer?
Maja får iaf sin beskärda del via att J lyfter upp henne.
Samspelt blir en CN eftersom de lägger sig mer i skuggan av en extrovert person.
....Som de dock kan hantera, styra el manipulera i det fördolda.

Den till synes fragila, skygga är absolut inte mindre "ondskefull" via självcentrering än den grandiosa som dock syns och hörs mer.
Skillnaden är att en CN suger musten ur folk på mindre arenor som sin familj, en partner el nån väl utvald vän som kan uppfylla behovet.
Som ger dem den uppmärksamhet de anser sig vara förtjänt av och de använder nästintill alltid en offerroll.
De kommer dock till uttryck på ett helt annat sätt och missas inte sällan för att de är så närbesläktade med tex det mer neurotiska.
Att de ser så väna, skygga och timida ut.

Jag säger inte att M är en sådan men att förkasta detta gör jag heller inte då det skulle kunna knyta ihop säcken till hennes paradoxala personlighet. Att hon är en inför familjen och en annan med J och har mer potential a vad som antas vid första anblicken.
Senast redigerad av develi 2023-10-08 kl. 14:10.
Citera
2023-10-08, 14:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De kanske diggade tillsammans? De snapade i alla falla tillsammans nån timme senare, nåt man gör enligt Maja ”när man har tråkigt”.
Tror du att hon hade noterat och berättat om det i så fall? Om hon ansett det var i sin ordning funnes väl ingen anledning att berätta?
Citera
2023-10-08, 14:10
Medlem
Citat:
Om jag ska försöka kliva in i Majas hjärna så tror jag hon känner sig blåst på konfekten.

Jag tror att hon varit delaktig i tanken att låta Johanna få upprättelse. Det vill säga Johannas önskan att ge igen och slå till Tove.
Att hon är inblandad i att manipulera Tove att följa med då de väntar på henne vid Nöjet.
Likt att hon tidigare tyckt att hon får ta för mycket skit och stövlat iväg i ett aggressivt tillstånd till Tove.

Om det sen inte skedde efter vägen som J pratar om men blixtrar till i lgh så tror jag att Maja definitivt skulle lägga sig i ett slagsmål.

Jag tror dock inte hon var redo för nåt mord. Mer likt att hon är en medlöpare men inte aktiv i tidigare mordförsök som frontfigur på BP.
Hon gynnar miljön men är inte redo för direkta aktiviteter varken mot Tove eller exet.

Jag tror inte hon öht kopplar hur farligt grepp J applicerar i kaoset. Hur extremt aggressiv Johanna de facto är.

Primärt risken för livstid. Sekundärt att hon inte vill förknippas med att kvala in som mördare. Det var i huvudsak Johannas problem som hon tycker hon halkat med i.
Lite snarlikt som samsittarens resonemang går och M blir mer ett offer för omständigheterna.
Varför ska jag straffas för det som i huvudsak är Johannas strypning av hennes ärkefiende?
Ur ett juridiskt perspektiv funkar det dock dåligt relaterat till att antingen gynna brottslighet eller gemensamt och i samråd.

Det är min tanke kring Maja, och såsom jag tror hon även sett på tidigare inblandning vid mordförsök likaväl. Glidaren bakom kulisserna som inte tycker sig ha nåt större ansvar eller större delaktighet i skuld.

Det fetade:
Det är så jag också har tänkt. Maja hade inget intresse av att Tove skulle dö, men några smällar var hon nog värd, enligt vad jag TROR Maja tänkte.
Antar att Maja var för trög för att begripa vad som sen skedde och om/när hon blev tillsagd att hålla undan Toves armar så tror jag hon gjorde det för att Johanna sa till henne att göra det. Det skulle hon troligen inte ha gjort annars och hon blev helt förskräckt av följderna därav.

"Jag skulle ju bara...", "jag tänkte inte att...", "jag trodde inte att...", "Johanna bad mig". Etc.

Men det finns ett annat tänkbart scenario; Maja ligger vaken i sängen och hör allt, men vågar inte ingripa.
Citera
2023-10-08, 14:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Det är så jag också har tänkt. Maja hade inget intresse av att Tove skulle dö, men några smällar var hon nog värd, enligt vad jag TROR Maja tänkte.
Antar att Maja var för trög för att begripa vad som sen skedde och om/när hon blev tillsagd att hålla undan Toves armar så tror jag hon gjorde det för att Johanna sa till henne att göra det. Det skulle hon troligen inte ha gjort annars och hon blev helt förskräckt av följderna därav.

"Jag skulle ju bara...", "jag tänkte inte att...", "jag trodde inte att...", "Johanna bad mig". Etc.

Men det finns ett annat tänkbart scenario; Maja ligger vaken i sängen och hör allt, men vågar inte ingripa.
Sistnämnda tror jag inte ett dugg på. Hon är alldeles för involverad i Js förehavanden, inte ett dugg rädd att lägga sig i på Nöjet.
Hon är snarare väldigt aktiv ang Tove.
Hoppar direkt in i handgemäng, säger till Tove att dra därifrån.
Ställer sig till förfogande som vittne inför vakten (ergo. tar Js parti) och ber honom kasta ut Tove - och letar sen efter Tove inne på Nöjet. Oavsett om J ber henne så ser hon upprörd ut.

Vore hon så förskräckt hade hon stuckit från lgh och inte burit lik.
Hon hade inte åkt med J till IIIharjen öht och sen tigit i 47 dagar.
Senast redigerad av develi 2023-10-08 kl. 14:23.
Citera
2023-10-08, 14:23
Medlem
Citat:

Vilken "blåst på konfekten" syftar du på?

Båda MGM var uppretade redan från Nöjet vad gäller TT (även tidigare).
Men att det skulle utmynna i ett mord tror jag inte att det var tanken varken från JJ/MH sida. Det "råkade" bara bli så att det gick överstyr där i badrummet.

Jag har svårt att tro att MH skulle lämna JJ/TT under ens en minut i lgh (med tanke på hennes försvarsinstinkt vad gäller JJ kontra TT).

Min tanke är att TT skulle gå på toa innan hon skulle cykla hem, av någon anledning stod båda kvinnorna utanför dörren när TT skulle ut från toa. Där och då började bråket, kanske höll de för dörren av någon anledning (och TT frågade vad de höll på med, klämde handen när hon försökte öppna dörren).
Någon visning av badrum/toa tror jag inte ett ögonblick på, det lilla utrymmet (som var under reparation), fanns det inget att se. Om TT skulle kika in så var det väl bara att öppna dörren så hade hon överblick över den ytan.
Citera
2023-10-08, 14:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vilken "blåst på konfekten" syftar du på?
I det stora hela. Att hon upplever sig hamna i nåt större än hon tänkt sig och känner sig orättvist behandlad (el dömd). Att hon inte ser sin roll i det hela som lika allvarlig.
Övrigt skrev jag om:
Citat:
Båda MGM var uppretade redan från Nöjet vad gäller TT (även tidigare).
Men att det skulle utmynna i ett mord tror jag inte att det var tanken varken från JJ/MH sida. Det "råkade" bara bli så att det gick överstyr där i badrummet.

Jag har svårt att tro att MH skulle lämna JJ/TT under ens en minut i lgh (med tanke på hennes försvarsinstinkt vad gäller JJ kontra TT).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in