Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Det går inte.
Det finns 2,4 miljoner gazabor och de kommer bo kvar där när det här är slut.
Något annat skulle bara få Israel att framstå som ännu en skurkstat.
Tämligen säkert blir det ännu ett begränsat krig. Förra gången dog det kanske 2400. Tyvärr kan det nog bli fler denna gång, och som vanligt förmodligen mest civila.
Vi får hoppas att de båda sidorna besinnar sig snart, för några resultat - mer än fler döda - lär de inte åstadkomma.
Jag undrar verkligen om Israel kommer att nöja sig med ett begränsat krig och återgång till i stort sett status quo. Jag tror inte det israeliska nationella psyket reagerar väl på att se israeliska civila män, kvinnor och barn skjutas ihjäl eller släpas iväg till ett ovisst öde av beväpnade män. Det är ju hela den israeliska nationella mytbildningen kring Israels syfte med att existera att det judiska folket genom att ha en egen stat inte skulle behöva råka ut för det som hände under förintelsen och alla historiens pogromer. Jag tror inte det skulle vara politiskt möjligt att låta Gaza vara som det varit efter att ha bombat skiten ur Gaza City och kanske genomfört lite markräder. Jag tror att man som minst kommer spärra av Gaza helt under många år (gränsen mot Egypten är egyptiernas huvudvärk och Egypten är inte särskilt förtjust i Hamas). Någon typ av mer långsiktig ockupation för att jaga Hamas är väl inte heller otänkbart. Man kan förstås inte mörda 2,4 miljoner människor, men det är väl inte omöjligt att man kan göra förhållandena i Gaza så överjävliga rent ekonomiskt och försörjningsmässigt att de flesta vill bort därifrån och sedan tillåta transit till Västbanken, bara åt ena hållet. Ingen aning om Fatah-styret där vill ta emot dessa människor men de lär väl inte ha så mycket val eftersom inget land i världen lär vilja ta emot dem.
Oavsett hur det blir så kommer Israel att ta i med hårdhandskarna och en hel massa civila palestinier dö. Sedan kan man kyssa freds- och avspänningsprocesser mellan Israel och arabstater ajöss för lång tid, antagligen ungefär vad Hamas plan gått ut på.