2023-10-08, 11:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Britterna är orsaken till detta och Palestina måste erkännas av FN precis som ett erkännande av en sionistisk stat i Palestina gjordes.

Många har väl ett ansvar. Turkarna och palestinierna var från början också med på ett hörn. De accepterade invandringen och sålde mark.

Ett stort problem är som alltid att det är jäkligt lätt för stormakter och organisationer som FN att komma på något de tycker är smart, men sedan vill de inte betala vad det kostar.

UK var också utfattiga 1948. De tog pengarna från Marshallhjälpen och spenderade dem på sitt imperium, istället för att investera i egen industri.

Att behålla soldater i mandatet hade de ingen lust med alls, då det bara kostade.
Citera
2023-10-08, 11:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Pratar du om Gazaremsan nu? Gazaremsan har styrts av Palestina sedan 2005. Finns inga israeliska soldater eller bosättare där. Hur kan du ha missat att det är nästan 20 år sedan ockupationen upphörde?
Vore du påläst borde du fattat att det handlar om Israel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Också en sjuk konflikt som inte har nån lösning egentligen. Det bara fortsätter och fortsätter att vara en inflammationshärd och källa till lidande.
I framtiden blir Palestinierna fler och de ortodoxa judarna fler. Bäddar inte för en sansad lösning direkt.
Man undrar vad Israelerna har för långsiktiga mål. Lilla Israel här väldigt svårt att försvara militärt.

Hur ska man lösa det här egentligen?

Lägg där till att de ortodoxa judarna som skaffar åtta barn ej gör militärtjänst utan bara studerar Talmud hela dagarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Jävligt många som fira igår i Sverige!

Helt vidrigt!

Jag förstår att israel har dödat en hel del palestinier men ändå så tappar man hoppet på mänskligheten när man ser folk fira.
Var stolt att du ändå står civiliserad sen vet man aldrig hur man själv reagerar över 75 år förtryck
Citera
2023-10-08, 11:11
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-NATO
Skulle inte förvåna mig ifall Hamas, Hisbollah, Iran och Syrien försöker sig på att ta över Israel. USA och EU har nästan skickat allt man har till Ukraina.

Nej, har för mig att USA har lagt ungefär 5% av sin årliga försvarsbudget på Ukraina, långt ifrån allt man har. EU kan vara lite snålare nu, men vi har heller inte samma band till staten Israel.
Citera
2023-10-08, 11:11
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Pratar nu om bokstavstrogna troende, det finns där en besatthet i judendomen över att Edom (Det kristna väst) måste förstöras. Hela Obadjas bok i Gamla testamentet handlar tex. bara om domen och förstörelsen av Edom. Det är som man säger ett centralt tema.
Ja jag läste på lite snabbt.

Vi kan nog åsidosätta bokstavstroende.

I generella mått så är muslimer fiender med judar. Judna och kristna är inte generellt fiender på det sättet.

Jag tror inte det existerar en enda våldsamhet mellan judar och kristna de senaste femtio (om ens hundra?) åren?

Medans det samtidigt INTE saknas exempel på fientligheter från den muslimska sidan.
Citera
2023-10-08, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-NATO
Skulle inte förvåna mig ifall Hamas, Hisbollah, Iran och Syrien försöker sig på att ta över Israel. USA och EU har nästan skickat allt man har till Ukraina.

USA har sitt största vapenlager i Israel och där har man inte skickat till Ukraina. Israel och USA är beredda för en fight mot Iran.
Citera
Medlem
Skulle tro att Israel går in i Gaza denna gång och tar kontroll över området. De vill inte/kan inte ha ett sådant hot på sin egen bakgård.

Och så undrar jag över Egyptens roll. Det är väl den vägen de får in alla vapen? Eller hur går det till? Egypten har ju fredsavtal med Israel. Och alla som säger att Gazabor inte har någonstans att ta vägen? De kan väl ta sig ut samma väg som vapnen kom in? Eller har Egypten en blockad för människor men öppet för vapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Pratar du om Gazaremsan nu? Gazaremsan har styrts av Palestina sedan 2005. Finns inga israeliska soldater eller bosättare där. Hur kan du ha missat att det är nästan 20 år sedan ockupationen upphörde?

Gaza har ej suveränitet eftersom de är under israelisk blockad och Israel kontrollerar vital infrastruktur som elförsörjning. Lägg där till att bosättningar i övriga Palestina ökat.
Citera
2023-10-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Hamas försöker troligtvis dra in Iran, Syrien, Libanon och olika jihadistiska terrorgrupper i det hela.

Ju längre detta pågår desto troligare är det att dessa dras in i ett fullskaligt krig.
Ja men har dom glömt hur dåligt det gick förra gången 1967 det tog bara 7 dagar sen var det brist på skor i hela arabvärlden.
Citera
2023-10-08, 11:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Varför firar "palestinierna"? Man kommer inte få ett eget land. Man kommer inte erövra områden. Man kommer bara göra det värre för dom som bor i Gaza. Man dödar civila, vilket är jävligt enkelt om man väl bestämt sig, men i detta fall är det enbart någonting kortsiktigt. Israel kommer aldrig, och man är också extremt kända, att inte lägga sig platt inför terrorister. Hamas kommer inte åstadkomma någonting långsiktigt, men i slutet av dagen är Israel kvar som ett välmående land, medan "palestinierna"... inte har ett land. Israel vinner med andra ord.

Man utövar terror för terrorns egen sak, inte för att ge palestinier fred eller rätt till mark. Palestinier är kidnappade av terrorgrupper och olika länders militär för att få en ursäkt med islamism diktatur.
Citera
2023-10-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag tror inte det existerar en enda våldsamhet mellan judar och kristna de senaste femtio (om ens hundra?) åren?

Hört talas om Holocaust?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in