Citat:
Ursprungligen postat av
byttan
Pappan syns ibland ihop med folk med missbruksproblem på stan. Tror ryktet kommer därifrån. Klientelet som inte jobbat på länge, som är konstant påverkade och umgås med andra lite trasiga själar.
Tack för klargörande av att han har viss historia.
Nej, min mening är inte vad jag hört eller läst utan vad jag såg i klippet nämligen en man med bakgrund i missbruk och då antagligen alkoholism med kanske visst blandmissbruk, kämpa för att hålla sig samman och inte bryta ihop. Inte någon som är suspekt för att sonen försvunnit. Leendet är vanligt bland missbrukare när något självklart smärtsamt uttrycks med distans. Jag ser en alkoholist i hans minspel, andra människor läser in något helt annat.
Att vara missbrukare innebär inte att någon måste vara en särskilt dålig sort. Men det ger skador och precis som trauman eller andra avvikelser i hjärnan pga annorlunda aktivitet så kan individen uppträda annorlunda än vad människor förväntar sig.
Jag ser inte en skum pappa som skrattar och är glad åt att sonen är borta utan en pappa med missbrukshistorik som kämpar för att inte bryta samman totalt och släppa fram hejdlös gråt.
Förövrigt befann jag mig som ung i missbruksmiljöer och drack på ett ohälsosamt vis så nej, jag har verkligen inte skäl att "förtala" honom. Han kanske inte har klarat av sin föräldraroll och livet i stort men det är ju också vad det verkar som en familj som har haft det väldigt tufft. Det behöver inte betyda att man är skyldig till det allra värsta, om eller när det allra värsta händer.
Min poäng var enbart att man inte ska döma någon så snabbt efter utseendet som skurken. Det yttre säger inte allt om en människa. Och allt jag ser tills motsatsen är bevisad, är en pappa som mår väldigt dåligt, är förtvivlad och antagligen väldigt ensam i sin skräck och oro rörande sin son och vart han kan ha tagit vägen.