2023-10-08, 06:41
Medlem
DenVildeSvenskens avatar
Libanon verkar ev gå in i konflikten på terroristernas sida.

https://www.svt.se/nyheter/hamas-att...102d11ffaa16e5

Citat:
Det kommer nu obekräftade uppgifter om granateld från libanesiskt territorium och in i norra Israel, närmare bestämt Shebaagårdarna (Shebaa Farms) som är ett omtvistat landområde vid gränsen mellan Israel, Libanon och Syrien. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters och hänvisar till tre säkerhetskällor. Israel uppger att man har slagit tillbaka med artilleri från det området i Libanon där det skjuts.
Citera
2023-10-08, 06:46
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta är det fånigaste jag hört på länge. Om FN skulle besluta att exempelvis Skåne vore danskt, skulle du lugnt acceptera det som "legalt"?

Lugnt acceptera vet jag inte.
Jag skulle inte mörda danska barn pga det iallafall..
Citera
2023-10-08, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Konstigt att palestinierna på Västbanken inte hänger på?

PLO (AL-Fatah) styr västbanken utkämpade ett inbördeskrig med Hamas runt 2007-08 i Gaza och förlorade. De är inte bästa kompisar. Det är ungefär som SD och V skulle försöka samarbeta i Sverige.

Ex. Men Hamas och Hezbollah sägs ha närmat sig, så vem vet. Konstigare saker har ju hänt världen. Churchill blev ju kompis med Stalin under 4-5år.
Citera
2023-10-08, 06:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mycket av problemet är de strikt troende ortodoxa judarna vem lever så idag? Hade vi sett det hade vi tyckt de är från en annan planet. De vill bara ha o ha mer plats för alla barn (vem föder 10 barn idag? Känns totalt omodernt med klimatkris mm)
Israel måste ta itu med dessa även införa barnbegränsning tror inte ens araber får så många barn längre
10 barn låter också som araber.
Citera
2023-10-08, 06:51
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Sjukt skit, inte ens iraeliska alltså. Nej detta lär ju eskalera duktigt.

https://twitter.com/DABoooomB/status...620193/photo/2

https://pbs.twimg.com/media/F73bj0QX...jpg&name=large

https://www.dailymail.co.uk/news/art...nightmare.html

De dödar en random tysk-asiatisk brud bara på måfå och åker runt med henne i bil och påstår hon är en israelisk militär, spottar på den döda kroppen

https://twitter.com/MeghUpdates/stat...212318/video/2

En annan kvinna som dras med i deras skit, hon har bajsat på sig av skräck, och har mängder med sår på kroppen.

Ser man sådant så ... känner man bara att det är okej att bomba hela Gaza-skiten oavsett, bara nuka på , bombmatta allt.

En del av det där är absolut förkastligt men en del är dock jävligt tillfredsställande att se, när de tillfångatar illegala bosättare som kommer från typ Long Island och som tagit över vanliga familjers mark. Fyfan vilken katarsis det måste vara att äntligen få slå tillbaka på riktigt.
Citera
2023-10-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tackar, wiki sidan hade jag koll på, tänkte om det framkommit mer info att det var bekräftat, även om Iran snart har fått till några, känns ju som stor risk att det kan göras försök att syna om något land bluffar om de verkligen har kärnvapen.

Israel har tillgång till Kärnvapen, det är känt sedan länge. De hade (obekräftat) gemensam utveckling med Sydafrika.

Vanunu Mordechai avslöjade israels kärnvapenprogram, och flydde landet. Han blev sedan inhämtad av Israeliska Mossad och hemskickad i en resväska efter att ha försökt flirta med en israelisk agentska. Han satt i fängelse väldigt lång tid, ca 20år och blev utsläppt några år efter andra intifadan.

Därefter bodde han hos fransiscanerordern om jag inte minns fel, han kanske även konverterade till kristendomen. Sist jag såg honom såg han mest knäpp ut och hängde med en annan person som absolut inte såg ut att ha alla bestick i lådan. Menar att jag sett honom tillsammans med folk i långa bruna kläder (munkar) också men kan komma ihåg fel. Men så satt han ju också X antal år i Israelisk isolering, man har rätt att bli lite knäpp då.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mordechai_Vanunu
Citera
2023-10-08, 06:54
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Libanon verkar ev gå in i konflikten på terroristernas sida.

https://www.svt.se/nyheter/hamas-att...102d11ffaa16e5
Hizbollah har fått mycket mer makt i Libanon på senare.
Citera
2023-10-08, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
PLO (AL-Fatah) styr västbanken utkämpade ett inbördeskrig med Hamas runt 2007-08 i Gaza och förlorade. De är inte bästa kompisar. Det är ungefär som SD och V skulle försöka samarbeta i Sverige.

Ex. Men Hamas och Hezbollah sägs ha närmat sig, så vem vet. Konstigare saker har ju hänt världen. Churchill blev ju kompis med Stalin under 4-5år.

Det handlar om vem som finansierar grupperna. Det är inte grupperna i sig som bestämmer vem som är kompis med vem.

När kriget i syrien började så stod Hamas på "fel" sida. Alltså inte på Hezbollahs, Syriens och Irans sida. Det var för att Hamas då fick pengar och vapen från arabiska gulfstater som var allierade med USA och finansierade de extrema terrorgrupperna i Syrien. Så hamas stod då tillsammans med al-qaeda (USA) och ISIS (USA, Saudiarabien, Gulfstater osv).

Senare så förstod Hamas att det inte kommer bli så långlivat att vara polare med USAs polare. Och då blev de istället åter vän med Syrien, Iran och Hezbollah i Libanon.

Dessa två maktblock är rivaliserande, och de är knutna till olika "terrorgrupper" men det finns fundamentala skillnader.

Al-Qaeda och ISIS är muslimska extremister som inte har blivit folkvalda, deltagit i demokratier, bygger skolor och sjukhus. Dessa organisationer används som regel av andra länder (i väst) för att försöka störta lokala ledare. Som i Afghanistan, Syrien, Irak, Libyen.

Hezbollah och Hamas är folkvalda (vid olika tillfällen) och är inte i huvudsak militanta rörelser. Det är politiska rörelser med sjukhus, skolor och en rad olika samhällsfunktioner. Hamas militanta gren heter Qassambrigaderna och det är inte samma sak som Hamas.

Alla dessa grupper får sina pengar någonstans ifrån. Och det är inte från att sälja dadlar från Gazaremsan. Allt är bidrag. Och den som ger bidragen bestämmer också gruppens inriktningar.

Islamiska Jihad, PLO, PFLP, Hamas.. Det finns många olika grupper och undergrupper av grupperna.. PFLP GC osv. Laila Khaled är det säkert många som kommer ihåg, samma som Sheik Yassin och Arafat. Alla är medlemmar i olika grupper. Hanan Ashrawi som fick Olof Palmes fredspris var medlem i PLO men gick ur för hon tyckte det var för korrupt... Då fick hon säkert pengar av någon annan istället. Alla är horor.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-10-08 kl. 07:00.
Citera
2023-10-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Lugnt acceptera vet jag inte.
Jag skulle inte mörda danska barn pga det iallafall..

Det är ett val jag respekterar, men antag att exempelvis kommunstyrelsen i Malmö beordrade krig mot danskarna för att bevara Skåne svenskt? Bortsett från aldrig så grova illdåd från endera eller båda sidor, skulle du anse det kriget orättmätigt enbart med hänvisning till något FN-beslut?
Citera
2023-10-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Det var en retorisk fråga, inte på något sätt ett försök att föra debatt eller förklara vad som händer.
Om folk förstår det som står i länkarna, och klarar att dra slutsatser utifrån det, så skulle de kunna förstå mycket mer av konflikten och kunna göra andra ställningstaganden.

Folk tror att Judar är ett folkslag = DNA vilket är fel.
Folk tror att Araber är bara Muslimer vilket är fel.
Folk tror att semiter är bara Judar, vilket är fel.

I området bor det mängder av semitiska araber. De är kristna, judar och muslimer.

Det finns även en rad andra folkgrupper i området som kommer från ukraina, ryssland, afrika och europa. De är Judar men har inget genetiskt gemensamt och de härstammar inte från området rent DNA mässigt. Iallafall inte mer än vad de semitiska araberna som bor i samma område gör.

Så man kan inte säga att JUDAR = Israeler = Hör hemma i Israel. Det är en logisk tankevurpa, och helt fel. Men Israel är ett land, som består av mängder av olika folkslag, etniciteter osv. men med en dominerande religion. Landet kallar sig även judiskt. Och enligt lagarna landet har får man bara flytta dit (invandra/aliya) om man är jude. Att vara jude innebär då att man har för exempel en mor eller kanske mormor som är judinna. (inte far).

Så en semitisk arab, som konverterade från judendomen till islam 1910 har ingen rätt att flytta till landet. Men en Tysk jude, vars mormor konverterade till judendomen 1910 har rätt att flytta dit.

Den konverterade juden har kanske inte haft några släktingar i Israel ens de senaste 5000->10000åren, och har stor genetiskt avvik från platsens övriga befolkning. Men den andra riktiga juden bodde där bara för två generationer sedan och får inte flytta tillbaka för att de konverterat till Islam.

Judendomen -> Kristendomen -> Islam

Det är 1.0, 2.0 och 3.0 av samma religion, grovt förenklat.
Folk förstår inte detta, och jag förväntar mig inte att folk skall förstå det heller. Man måste läsa en del innan man får alla bitarna på plats. Jag har på inget sätt hela historien på plats, men sådär långt har jag förstått efter att ha vistats i regionen något/några år av mitt liv.

Sammy Davis ville vara jude och därför är judar inte ett folkslag?

Din DNA och raskunskap är imponerande men vi kan väl hålla oss till ämnet i tråden?

Vänligen
TG
Citera
2023-10-08, 06:59
Medlem
Festivalen som attackerades var ett warm up party till en av världens största psytrance fester, Universo Paralello. Bara kärlek och sköna människor på dessa fester. Fan vad sorgligt...

https://psymedia.co.za/tragic-terror...-warmup-party/
Senast redigerad av Red-Nu 2023-10-08 kl. 07:03.
Citera
2023-10-08, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Civila är alltid civila. Israel kommer att hämnas och döda långt fler palestinier. De kommer förvisso inte att släpa iväg palestinska kvinnor och förnedra dem framför kamerorna med sina bara händer, men de kommer att spränga dem i småbitar utan att särskilt många kommer att bry sig efter det som Hamas gjort. Vill man att hela världen ska hata palestinier och vilja se Gaza brinna, ja då ska man göra som Hamas gjorde igår. Bra jobbat liksom!

Tyvärr är det inte så enkelt. Terrorister vänder sig till olika publiker när det är OK. De som redan hatar Hamas kommer fortsätta göra det. Men hemmapubliken som inte har något att förlora kommer hurra. Arabiska regeringar som har närmat sig israel kanske stannar upp. Ta Saudi till ex de har under 80 år propagerat för att judar är hemska monster. Men nu försöker man närma sig i Israel. Det den saudiska befolkningen ser är

1 Tappra Hamas slås mot monster - Mer pengar till Hamas från Saudier

2 Saudiska regeringen blir kompis med monster - Saudier kommer motsätta sig närmandet till Israel.

Det är inte alls säkert reaktionerna blir sådana i Saudi men det kan vara sådant Hamas vill uppnå och givetvis inte bara i Saudi. Hur väst och USA reagerar spelar mindre roll. De är redan på fel sida.

Andra effekter är kanske att skrämma judar i världen att emigrera till Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in