2023-10-07, 23:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Skruvar på sanningen? Vad var inte sant i det jag skrev?
Möjligen är det din egen privata sanning.
Citat:
Jag tror säkert att Putin har varit delaktig hela vägen med fulspel. Men faktum kvarstår, 60% ville ha självständighet, varför skulle de inte få det?
De där folkomröstningarna efter stalinistisk förebild är allt annat än demokratiska.
Påminner mest om när hela Tjekoslovakien (inte bara Sudeterna) anslöts till NaziTyskland 1938.

Citat:
Jag kan fråga dig också: eftersom Ukrainas utsikter att vinna kriget i dagsläget är 0, och att Nato skulle gå in med trupper är högst osannolikt, vilka alternativ har Ukraina?
Hur har du fått fram denna prognos över Ukrainas chanser? trollar du eller har du någon källa?

Min frågeställning är mer vilka alternativ Ryssland som gömmer sig bakom sin 'Maginotlinje' har.
Senast redigerad av borriz 2023-10-07 kl. 23:08.
Citera
2023-10-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Haha, har verkligen ingen annan någonsin sagt något annat? Ingen annat på Aftonbladet och Expressens redaktion menar du? Det märks att att din input är väldigt begränsad. Prova öppna ögonen! Lite i alla fall. Tråkigt att behöva dö dum eller?

Testa länka en källa så får vi se om det är ryska propaganda experter eller någon utanför AB och EX?
Citera
2023-10-07, 23:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Den där falska flaggan du pratar om hittar jag inte stöd för. Ryska separatister verkar ha startat det hela och sedan angrep Ukraina. Var det ukrainska angreppet en false flag, eller separatisternas övertag av regeringsbyggnader?

Vet du ens vad en false flag är för något?

Om man hade gett östra delarna självständighet, vilket 60% ville 2014, så tror jag inte vi hade sett denna invasionen. Men jag kan ha fel.

Varför är du så paranoid? Jag står inte på någon sida. Det är skrämmande hur dåligt perspektiv du och andra har. Ukraina är inga oskyldiga änglar och de är så korrupta att de kan kallas lika lite demokrati som Ryssland. De har ju till och med ställt in valet, hur demokratiskt är det? I en demokrati ställer man inte in val någonsin.
Det fanns ingen majoritet för självständighet i Donbas innan ryssarna startade sitt proxykrig mot Ukraina. Faktum är att det var lugnt och fridfullt innan ryssarna startade sina våldsamheter och separatism där. Dessutom har man omröstningar och utbrytningar så fort en majoritet vill ha det så.
Ukrainas gränser är internationellt erkända och det är upp till dem att hantera interna problem, inte Ryssland eller någon annan utomstående.
Jo, i demokratier kan man ställa in/skjuta upp val om omständigheterna inte tillåter möjligheterna att hålla val.
Citera
2023-10-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ditt användarnamn tyder på att du stoppat huvudet i sanden.

Nu kommer ju inte Putin dra sig tillbaka, så frågan är hur man ska få slut på dödandet. Det är uppenbart att Ukraina inte kan vinna det här, så vad är alternativen? Att väst går in med militär och vi får fullt världskrig? Eller att man gör en kompromiss? Medelåldern på Ukrainas soldater vid fronten sägs vara 40 år. Det bådar inte gott. Snart har de slut på kompetent manskap, då spelar det ingen roll hur många vapen de får. Mot den bakgrunden, tror du att Putin kommer dra sig tillbaka?

Det är dags att lägga ner det här naiva tänkandet som lett fram till den här situationen. Ukraina hade aldrig en chans utan att Nato/väst ger sig in med trupper. Är du redo att åka till fronten? Om inte så är enda vägen att kompromissa.

Om Putin nstannar får man inte slut på dödandet. De ryska orcherna ska helt enkelt ut ur landet eller grävas ner under jorden.
Citera
2023-10-07, 23:12
Medlem
Citat:
Skruvar på sanningen? Vad var inte sant i det jag skrev?

Jag tror säkert att Putin har varit delaktig hela vägen med fulspel. Men faktum kvarstår, 60% ville ha självständighet, varför skulle de inte få det?

Jag kan fråga dig också: eftersom Ukrainas utsikter att vinna kriget i dagsläget är 0, och att Nato skulle gå in med trupper är högst osannolikt, vilka alternativ har Ukraina?

Varför är Ukrainas utsikter lika med 0. Just nu slaktas 600 ryssråttor per dag.
Citera
2023-10-07, 23:14
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Den där falska flaggan du pratar om hittar jag inte stöd för. Ryska separatister verkar ha startat det hela och sedan angrep Ukraina.
Det har skrivits spaltmeter om Rysslands false-flag-invasion av östra Ukraina 2014. I denna tråden har det diskuterats flitigt, så det är bara att bläddra tillbaka så hittar du den information som kanske kanske filtrerats bort av Yandex.
Om du ger dig in i en diskussion och är dåligt påläst så är det ditt ansvar att söka upp information, inte mitt.

Citat:
Om man hade gett östra delarna självständighet, vilket 60% ville 2014, så tror jag inte vi hade sett denna invasionen. Men jag kan ha fel.
Det är klart du har fel. Ryska opinionsundersökningar är inte vatten värda. Putin säger själv att målet med invasionen är att ena det han menar är ”de ryska folken”. Det är verklighetsfrånvänt att påstå att nån lokal omröstning i östra Ukraina skulle ha ändrat det här målet. Hur får du ihop det här infantila resonemanget?

Citat:
Jag står inte på någon sida. Det är skrämmande hur dåligt perspektiv du och andra har. Ukraina är inga oskyldiga änglar och de är så korrupta att de kan kallas lika lite demokrati som Ryssland.
Varenda rysstroll på nätet påstår att de inte står på någons sida, men för sedan ensidigt fram rysk propaganda. Varför kan du inte bara öppet ta ställning för Ryssland när du i varenda resonemang argumenterar för deras rätt att befinna sig i Ukraina?
Citera
2023-10-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den här bilden, att Ukraina är körda, matas hela tiden på av den ryska diktaturen och deras propagandister. Varför känner du dig tvungen att sprida detta vidare?
För att medelåldern på soldaterna vid fronten är 40 år, och de gör inga framsteg alls. De hade aldrig en chans.

Jag gissar att du även tror att Ukraina bara har förlorat 70000 man?

Jag är realist. Det finns inget att vinna på att låtsas att det går bra för Ukraina. Varför känner du ett sånt behov av att låtsas? Fake it til you make it funkar inte i krig.

Citat:
Realiteten är att vi bara precis börjat skicka vapen till Ukraina och redan har ryssens artilleri malts ner så hårt att de nu är nere på samma mängd artilleribeskjutning som Ukraina.
Du har ju ingen aning om detta är sant. Om Ukraina har slut på kompetenta soldater så spelar det ingen roll hur mycket vapen de får.

Varför tror du att du har korrekt information om någonting alls? Förstår du inte att all information du har tillgång till är propaganda som har avsikt att skapa en bild av kriget som gynnar väst och Ukraina?

Det enda vi kan gå på är hur kartan förändras, och den förändras inte ett skit. Den visar att Ukraina angriper men står still. Du vet väl att angripande part gör mycket större förluster än försvarande part?

Citat:
Mattor med artilleri är en grundpelare i den ryska militära doktrinen och Rysslands minskande artillerikapacitet är ett stort svaghetstecken. Ge det ytterligare något år och de överlevande ryska kackerlackorna kommer bli tvungna att åka hem och våldta sina egna kvinnor och barn istället för att ge sig på ukrainska.

Ryssland skjuter mycket mindre nu men fronten står ändå still. Vad tror du det betyder? Givetvis att Ukraina är svaga. Har du funderat på att den låga beskjutningsgraden från Ryssland kanske betyder att de inte behöver skjuta mer än så för att hålla tillbaka Ukraina?
Citera
2023-10-07, 23:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Här har du en beskrivning av konflikten. Ryska separatister startade det hela genom att ta över regeringsbyggnader och sedan attackerade Ukraina. Ryssland gick in och stöttade och sedan dess var det pågående strider, där Azovnazisterna var nyckelaktörer på Ukrainska sidan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/War_in_Donbas_(2014%E2%80%932022)

Invasionen kom inte ur tomma intet. Det trodde jag alla visste. Båda länderna har lika stor del i stridigheterna som föregick invasionen. Det bästa vore att östra regionerna hade fått gå över till Ryssland, eller blivit självständiga, då hade många liv sparats. Det var ändå 60% som ville det.

”A national survey held in March–April 2014 found that 31% of respondents in the Donbas wanted the region to separate from Ukraine, while 58% wanted autonomy within Ukraine.”

Varför inte låta folket få som de vill istället för att hamna i situationen som är nu?
Nivån på argumentet är verkligen på botten-slam-nivå.
Så en utförd enkät bör ge frikort för invasion av ett grannland?
Är det verkligen ditt argument?

Och efter att Ryssland "annekterat" landet vill plötsligt 99% vara en del av Ryssland och ingen vill vara självständig längre enligt en ny enkät.
Så jävla låg nivå på argumenten.
Citera
2023-10-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det har skrivits spaltmeter om Rysslands false-flag-invasion av östra Ukraina 2014. I denna tråden har det diskuterats flitigt, så det är bara att bläddra tillbaka så hittar du den information som kanske kanske filtrerats bort av Yandex.
Om du ger dig in i en diskussion och är dåligt påläst så är det ditt ansvar att söka upp information, inte mitt.

Inga källor, bara svammel. Jag tror inte du vet vad ”false flag” är för något.

Citat:
Det är klart du har fel. Ryska opinionsundersökningar är inte vatten värda. Putin säger själv att målet med invasionen är att ena det han menar är ”de ryska folken”. Det är verklighetsfrånvänt att påstå att nån lokal omröstning i östra Ukraina skulle ha ändrat det här målet. Hur får du ihop det här infantila resonemanget?

Jag antar att du kan läsa Putins tankar. Det blir bara tramsigt när ska svamla om dina fantasier om vad Putin vill.

Citat:
Varenda rysstroll på nätet påstår att de inte står på någons sida, men för sedan ensidigt fram rysk propaganda. Varför kan du inte bara öppet ta ställning för Ryssland när du i varenda resonemang argumenterar för deras rätt att befinna sig i Ukraina?
Jag har märkt att ni får syntax error när någon inte passar in i er svartvita mall. Varför är det så svårt för dig att ta in att någon inte tar sida? Varför ska jag ta sida i ett krig mellan två skitländer? Jag ser bara till Sveriges bästa, och jag anser att det inte innebär att stödja varken Ukraina eller Ryssland. Precis som i Israel, jag anser att de båda är skitländer. Ena sidan är muslimska terrorister och andra sidan har stulit ett land.

Skönt för dig att aftonbladet kan ladda ner åsikter i din hjärna. Då slipper du ju anstränga dig. Jag önskar att jag kunde vara lika korkad, livet är nog lättare då. Eller?

Räddar du våtmarker också?
Citera
2023-10-07, 23:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
För att medelåldern på soldaterna vid fronten är 40 år, och de gör inga framsteg alls. De hade aldrig en chans.

Citat:
Ryssland skjuter mycket mindre nu men fronten står ändå still. Vad tror du det betyder? Givetvis att Ukraina är svaga.

Du tänker att det hade varit en god idé för Ukraina att rusa rakt in i ett område som befästs av Ryssland under 1,5 år? Det ukrainska försvaret står i lugn och ro och skjuter sönder ryska befästningslinjer, minfält och ryskt artilleri. När de känner att de malt ner de ryska kackerlackorna tillräckligt så kommer de gå in. Du kan vara helt lugn.

En retorisk motfråga: hade du själv stormat in när det regnar artilleri över dig, eller hade du stått kvar med dina europeiska och amerikanska precisionsvapen och skjutit ut fiendens artilleri? Snart kommer F16, och kanske JAS, och det ger ytterligare möjligheter för Ukraina att precist slå ut ryss-kackerlackornas artilleri och befästningar. Om du bara ger dig till tåls så kommer du se att de överlevande ryssarna om något år beger sig hem till sitt eget land igen.
Citera
2023-10-07, 23:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag antar att du kan läsa Putins tankar. Det blir bara tramsigt när ska svamla om dina fantasier om vad Putin vill.
Det är offentligt vad Putin och krigsherrarna i den ryska diktaturen vill. Varför kommer du in i tråden och börjar sprida rysk propaganda och desinformation utan att ens ha läst in dig på något annat än ryska diktaturens version av verkligheten?

Ryska statens nyhetsbyrå publicerade av misstag en artikel 2,5 dagar efter invasionen där de proklamerade att de ”nu tagit över Ukraina”. Där stod också att anledningen till invasionen var att ena det de menade var de ryska folken. Artikeln drogs omedelbart tillbaka när ryssarna upptäckt sitt misstag, men den hann fastna i Wayback machine och finns till allmän beskådan på internet.

https://www.bbc.com/news/technology-60562240.amp
Citera
2023-10-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nivån på argumentet är verkligen på botten-slam-nivå.
Så en utförd enkät bör ge frikort för invasion av ett grannland?
Är det verkligen ditt argument?

Så det är din slutsats? Hur kom du fram till den?

Min slutsats var att jag tror att invasionen inte hade skett om östra delarna blev självständigt, som de ville ha det. Inte någonstans försvarar jag Rysslands invasion.

Varför tycker du att en folkomröstning ger frikort till invasionen? Hur kom du fram till det?

Citat:
Och efter att Ryssland "annekterat" landet vill plötsligt 99% vara en del av Ryssland och ingen vill vara självständig längre enligt en ny enkät.
Så jävla låg nivå på argumenten.

Den omröstningen har jag inte nämnt. Så det är ju ditt argument. Varför har du så låg nivå på dina argument?

Du tror alltså att omröstningen 2014 inte var korrekt genomförd? Eller vad försöker du säga? Du antyder att folket i östra delarna inte alls vill ha självständighet, och aldrig har velat ha det?

Varför är ni så jävla tröga? Jag försvarar inte Rysslands agerande, jag vill bara se ett slut på kriget. Om man inte är en jävla barnunge så förstår man att ingen sida är oskyldig i konflikten, och att Ryssland inte kommer att dra sig tillbaka, samt att Ukraina nu sitter i skiten ordentligt.

Eftersom Nato inte kommer gå in med trupper och Ukraina inte har en chans, vad är Ukrainas alternativ? Varför har ni så svårt att se verkligheten? Ukraina förlorar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in