2023-10-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Går du hus till hus och skjuter allt och alla är du terrorist.

Men om de bombar husen så människorna där inne dör så är det ej terrorism?
Citera
2023-10-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Israel ska kapa ström till Gaza enligt AB

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Förtydliga gärna på vilket sätt Israel har apartheid. Kan du komma på några andra länder som har något liknande?

Det fungerar bara om det är vita judar, från Europa.

Vilket alla som VARIT i Israel skulle vet inte stämmer.
Citera
Bannlyst
Israel avvaktar nog så civila hinner ta skydd, sen kommer den stora offensiven.
Troligtvis i morgon.
Men redan nu mullar det över Gasa.
https://m.youtube.com/watch?v=b6xBrZFEeiQ&pp=ygUMUmV1dGVycyBsaXZl
Citera
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Har de verkligen gjort det, vad jag förstått finns inget som stödjer det. Alla filmer och bilder skildrar främst soldater. Men om de gjort det på Västbanken, kan man ju delvis "förstå" det lite mer, med tanke på att bosättarna tvingat palestinierna ur sina hem med våld. Då kan man ju "förstå" att palestinierna vedergäller detta, även om det såklart inte rättfärdigar avrättningar på något sätt.
Jag hoppas det inte är sant, men flera videofilmer verkar visa just på det. Känns som ett strategiskt misstag att göra det - även om nu Israel kommer överreagera kommer knappast någon kunna ifrågasätta Israel, vilket i slutända kommer drabba betydligt fler civila palestinier nu...
Citera
Medlem
Undrar om alla dessa hatproblem i världen till slut kommer trigga en atombomb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
De borde få en egen stat i USA, det finns plats. De har ju redan 60-70 % representation i den amerikanska administrationen så USA tillhör redan Israel vad gäller utrikespolitiska beslut. Varför "flyttar" man inte bara Israel till USA? Så slipper man allt käbbel.

Antagligen för att USA vill ha en utpost i mellanöstern för att styra och ställa där, men ja detta vore den rimliga lösningen.
Citera
2023-10-07, 22:47
Medlem
Studsbolls avatar
Huvud kommer rulla inom Mossad och IDF oavsett vad som händer i konflikten. Vilken sanslös miss de gjort. Araberna har fått Israel att framstå som totala klåpare. När dammet lagt sig kommer många karriärer vara över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och vart ska invånarna i Gaza ta vägen i så fall? Egypten?

Varför inte? De får väl simma någonstans, medelhavet är ju bara en bit bort. Tycka synd om smuts, det har ingen tid för. Hade de tagit kontroll och avvecklat Hamas hade jag tyckt synd om dem. Men nu är alla i Gaza lika skyldiga till allt som har hänt och kommer hända. Blod på allas händer. Så går det och ska det gå till när man tillhör och stödjer en terroristorganisation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Kan du förklara varför du inte håller med mig? Hos de flesta jag känner är det mer rimligt att döda 10 soldater även om 2 civila stryker med, än att bara dödda 2 civila.

Tagit en lördagssup? Alla länder i de civiliserade delarna av vår planet står bakom Israel.

Läs vad jag skriver! Alla står bakom NU!! Men efter Israel mördat xxx tusen palestinier på Bb, sjukhus, osv. Ja då vänder opinionen.

Du styrs av dina känslor, det är ett svaghetstecken.
Citera
Medlem
Det har börjat spekuleras i om Hamas fått träning på drönare då de lyckats slå ut pansar på ett sätt experter reagerat på.

Ryssland och Iran har nämnts, Ryssland då de har krigserfarenhet.

Jag tror dock att det är Iran: https://www.timesofisrael.com/iran-sends-military-trainers-to-help-russia-deploy-drones-against-ukraine-reports/

De har troligen skaffat sig erfarenheter i Ukraina.
Citera
2023-10-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Men om de bombar husen så människorna där inne dör så är det ej terrorism?
Inte när huset använts illegitimt som vapenlager/kommandocentral/bostad för ledarskap. Dessutom knackar israel alltid hus innan dom raseras. Ofta rakt av ringer dom för fan till hamas och säger vilka hus dom kommer knocka ner i förväg.

edit: här kan du tillochmed se knackning live idag https://www.youtube.com/watch?v=nyWVOEdOiWU

Varningsskott från israels militär, alltså. Före dom faktiskt bombar ner byggnaden.
Senast redigerad av DrL0c 2023-10-07 kl. 22:56.
Citera
2023-10-07, 22:48
Medlem
150 000 palestinier har dödats och skadats av Israel sedan 2008. 33 000 av dem var barns. Men ingen pratar om det, ingen kallar dem terrorister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in