2005-08-08, 23:46
Bannlyst
En meatball sub skall som Goddess_Purgatory och edberg säger innehålla köttbullar i tomatsås. Såsen är oftast en italiensk sås smaksatt med vitlök, oregano och basilika. Subway har enormt goda mackor just med såna köttbullar, rekommenderas varmt!
Citera
2005-08-09, 15:39
Medlem
Fula Gubbens avatar
Som framgår av Friends-avsnittet så är det såsen som är det viktiga; Marinara-sås vill jag minnas att Joey pratar om. I Sverige fanns under en period sub-kedjan Subway som sålde just såna mackor. Goda köttbullar är nog bra, men hemligheten ligger i den kryddade tomatsåsen.

Edit: finns Subway kvar? Inte här i stan i alla fall...

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av Porris
Satt och kolla på ett avsnitt av Vänner och som ni kanske vet så älskar Joey "Meatballsubs" vilket är en köttbullemacka.

Så då blev jag lite fundersam och hunrig....

Jag antar att dom inte är som våra köttbullsmackor, jag brukar köra kalla köttbullar som man delar på och har på macka alt ost på mackan också.

Har ni några tips på köttbullsmackor eller rent av vet vad man brukar ha på en amerikans meatbullsub?

Kom med era varianter!
Citera
2005-08-09, 15:43
Medlem
Finns uppsala iaf.
Citera
2005-08-09, 15:44
Medlem
Finns uppsala iaf, o i Stockholm, bl,a på norrlandsgatan har jag för mig.
Citera
2005-08-09, 17:06
Medlem
m68s avatar
Hittade innehållet i Subways meatballsmacka.

Meatball Marinara. A generous helping of Italian-style meatballs bathed in Subway’s own tangy marinara sauce (our founder’s mom’s secret recipe) served hot with your choice of fresh vegetables and condiments on freshly baked bread. Mangia!

Och här ligger deras 7 restauranger i Sverige.

Fyrislundsgatan 81
75450 Uppsala
Uppsala
46-18-12-5500 Glimmervagen 10
Sollentuna Shopping Mall area
Sollentuna 19131
N/A Kungsgatan 65
Umea 903 25
46-90-774-959
Linnegatan 41
Gothenburg 41308
4631-146-900 Baltzargatan 31
Malmo 21136
46-40-232-600 Nya Boulevarden 10
Kristianstad 29131
46-44-214802
Shopping 1891 (torggatan)
Sundsvall 85230
0046-60-12-32-60
Citera
2005-08-09, 17:13
Medlem
Bottenskraps avatar
Fyrislundsgatan..? Ligger det inte på Dragarbrunnsgatan? Eller är det en annan mack-affär?

Jag brukar köra den minimalistiska varianten när det gäller köttbullmackor- helt enkelt köttbullhalvor så det täcker en skiva rutbröd. Enkelt och himmelskt gott, som sagt med en bira till
Citera
2005-08-09, 21:37
Medlem
Då blir det till att testa en på subway nästa gång man är i STHLM.
Citera
2005-08-09, 22:41
Medlem
lab-ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Fyrislundsgatan..? Ligger det inte på Dragarbrunnsgatan? Eller är det en annan mack-affär?
Jag har för mig att den på Dragarbrunnsgatan (om det nu är den i närheten av busscentralen) är en annan smörgåsbutik; hur som helst så gör de jävligt goda mackor där! Brukade alltid gå dit och beställa två mackor när jag skulle ut och åka buss riktigt långt!
Citera
2005-09-10, 17:21
Medlem
den som ligger på dragagrunnsgatan heter submarines eller nåt, subway ligger som sagt ute vid e4an,
Citera
2005-09-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
I meatballsubs används väl mer den italienska varianten av köttbullar,
dvs den med en kryddig tomatsås som köttbullarna är kokta i.
Har bara ätit en sådan, och då var det italienska köttbullar, några skivor ost och strimlad sallad och gurka i.

precis! sugen på din avatar btw
Citera
2023-10-07, 18:51
Medlem
Noxyls avatar
Äter rätt ofta den klassiska svenska kötbullsmackan med rödbetssallad och nån gurkskiva och/eller tomatklyfta. Tycker fortfarande den är väldigt god men funderar på vilka variationer som fungerar. Har ni några tips? Kravet är att man inte skall behöva tillaga några ingredienser direkt utan allt skall kunna plockas från kyl och skafferi direkt när man blir sugen.
Citera
2023-10-07, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Äter rätt ofta den klassiska svenska kötbullsmackan med rödbetssallad och nån gurkskiva och/eller tomatklyfta. Tycker fortfarande den är väldigt god men funderar på vilka variationer som fungerar. Har ni några tips? Kravet är att man inte skall behöva tillaga några ingredienser direkt utan allt skall kunna plockas från kyl och skafferi direkt när man blir sugen.

Det beror ju på vad du normalt har i dina skåp.
Jag skulle kunna göra en sub med köttbullar, koreansk paté, syrat grönt och koriander.
Eller köttbullar, nduja, provolone och piccolinitomat.
Eller köttbullar, dansk remoulad, rostad lök, rödkål och inlagd gurka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in