Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Jag tror att inför denna motoffensiv det funnits en slags enighet "vi kämpar alla för vårt lands självständighet" och vi kämpar alla för att ta del av "det västerländska välståndet". Tror förtroendet för både Zelenski och armeledning/försvar är byggt på vi kämpar för samma sak i befolkningen och bland soldater.
Däremot tror jag en sak skiljer sig vad gäller korruption inom stat och arme mellan Ryssland och Ukraina. Både stat och arme finansierar nästan uteslutande med egna medel i det ena landet och i det andra nästan uteslutande med andras medel. Jag tror faktiskt möjligheter att sno blivit fler i Ukraina. Se bara på den utveckling som blev i Afghanistan där korruption bara blev värre och värre under Nato-tiden.
Inte omöjligt. Det är svårt att bedöma detta i detalj utifrån, särskilt så länge kriget pågår. Just förtroendet mellan ledning och menighet/allmänhet torde vara av avgörande betydelse, till Ukrainas fördel.
Citat:
Frågan är om det i Ukraina kommer en tidpunkt/perieod där man gör något slags slutgiltig värdering i befolkning och bland soldater om hur motoffensiven utlöpte. Vad den uppnådde eller inte. Det tänkandet/diskussionen känns det som man i västerländska medier och bland politiker för allt i världen vill att ukrainarna skall undvika.
Motoffensiven har av allt att döma mislyckats och har avstannat. VARFÖR? och VAD GÖR VI NU? är frågor som ukrainska folket och deras soldater förr eller senare kommer behöva besvara.
I Sverige kan man koppla ihop två fenomen senaste tiden med att motoffensiven i Ukraina misslyckats: Svenska miltärens erbjudanden om att ställa sina spaningsresurser i tjänst för svenska polisen i kamp mot drogförsäljare i stället för Ukraina och den plötsliga påbörjan av polisundersökningar mot korrupta svenska hjälpprojekt för Ukraina. Tror båda dessa nya ssvenska fenomen går att koppla ihop med den misslyckade motoffensiven.
Jag är alls inte säker på att motoffensiven har misslyckats. Skälen är flera, men framför allt är det ännu för tidigt att avgöra, och strängt taget vet vi inte exakt vilka mål som Ukraina haft. Men, så här:
- Bara det faktum att Ukraina, som anfallen av en stormakt, kan ägna månader åt en motoffensiv visar på en både materiell och andlig styrka. Möjligen är detta den viktigaste framgången totalt sett.
- Såvitt kan bedömas utifrån, förefaller Ryssland ha förlorat stora mängder krigsmateriel och sannolikt också trupp. Detta kan visa sig vara avgörande, inte minst inför nästa ukrainska offensiv. Manöverkrig har ännu bara varit av begränsad natur, så utnötningsaspekterna har blivit desto viktigare.
- För Ukraina är det strategiskt avgörande att alltfort erhålla utländskt stöd, och då är att allmänt visa på offensiv förmåga - även om de territoriella framgångarna är små - det viktigaste.
Vi får betänka att det andra världskriget tog ca sex år, och de allierade hade inga större offensiva framgångar på flera år. Det började inte vända förrän 1942. Ur den synvinkeln har Ukraina redan haft betydande framgångar, och inte minst visat på förmåga till offensiv mot Krim och inne i Ryssland. Detta är sannolikt lika viktigt som aktionerna på marken.