Det beror nog på hur man menar med oärlig, men en duktig mäklare läser av både köpare och säljare och försöker maxa priset genom att stressa köparen, men samtidigt måste hen även stressa säljaren och övertyga hem om att ett bud är bra och få hen att vilja stänga affären.
I ena ändan stressas säljaren och i andra köparen. Det är inget för alla att hålla på med och vissa är faktiskt bättre på detta än andra.
Sedan om det uppfattas som ”oärligt” är nog en definitionsfråga.
Var och gjorde ett större it-jobb på en av sveriges ledande mäklarfimor för några månader sen. Mer ankläppar och plastfasader har jag aldrig tidigare skådat. Allt var bara en enda stor front utåt. Pråligt och bjärt och genomfalskt. Två våningar med specialinredning i gräsliga färger med ölpumpar och gigantisk champagnekyl mitt i den fula personalmatsalen. Chefen satt i en glasbur och blickade ut över sin personal. Tyvärr behövde jag ställa en hel del frågor till de som jobbade där för att kunna utföra mitt jobb och så gott som samtliga gav ett genomkorkat intryck med noll koll på även de mest fundamentalt enkla datorrelaterade frågorna.
Mäklare lever i sin egna lilla klubb som heter Klubben för inbördes beundran.
De gillar att sätta listor på vem som är bäst och att själva tycka att de är så bra.
De vill att alla ska ge dem 10/10 och gör man inte det så behöver man inte betygsätta dem. Livrädda för att inte vara bäst i klassen.
Har inte fastighetsmäklare, hela branschen, en prägel av vara lite bakom flötet? Hela den här bostadsbeskrivningsprosan (”du går barfota ned till bryggan…”) och det här låtsasförtroendet som de försöker ingjuta. Speciellt att de står på köparens sida lika mycket som något annat.
Jag avskyr hela branschen och människorna i den.
Glassiga leenden, massa snack och ofta skryt.
De är ju inte annat än bilförsäljare. Men istället för att sälja begagnade fordon så har vi skapat en grupp som kontinuerligt prisar bostäder för högt. De är många tusen (halvdana) individer som, pga avans, undanhåller information och övertygar för att hålla priserna uppe.
Förut fanns pappersarbete att göra. Idag är säkert tre fjärdedelar digitaliserat och en del sköts säkert automatiskt och har inte ens något att göra med mäklarens arbetsinsats.
”du vaknar harmonisk och hör fågelkvittret genom det öppna sekelskiftesfönstret, tyllgardinen gungar lätt, du ser enhörningar beta vid stranden…”
Tänkte exakt samma sak i dag när jag såg dem strosa runt på stan i sina wannabe American Psycho English countryside-stil. Överlägsnast leende i världen med minst tyngd att bära upp det. Kräkvarning.
Har inte fastighetsmäklare, hela branschen, en prägel av vara lite bakom flötet? Hela den här bostadsbeskrivningsprosan (”du går barfota ned till bryggan…”) och det här låtsasförtroendet som de försöker ingjuta. Speciellt att de står på köparens sida lika mycket som något annat.
De är ju inte annat än bilförsäljare. Men istället för att sälja begagnade fordon så har vi skapat en grupp som kontinuerligt prisar bostäder för högt. De är många tusen (halvdana) individer som, pga avans, undanhåller information och övertygar för att hålla priserna uppe.
Förut fanns pappersarbete att göra. Idag är säkert tre fjärdedelar digitaliserat och en del sköts säkert automatiskt och har inte ens något att göra med mäklarens arbetsinsats.
”du vaknar harmonisk och hör fågelkvittret genom det öppna sekelskiftesfönstret, tyllgardinen gungar lätt, du ser enhörningar beta vid stranden…”
Det är många nya mäklare i branschen som tror att superlativ gör att det går lättare att sälja men nu rensas det en del. Det är min förhoppning att vi slipper en del av tramset som kommit in på senare år. Men dra inte alla över en kam.
Ja, lite så är det.
De är väldigt dåliga säljare generellt och det blir tufft för dom nu när det inte säljs av sig självt i en bull marknad.
En annan är att de generellt är kassa på byggtekniska när man frågar på en husvisning. Pinsamt. Dörröppnare med informationsblad.
Mäklare är extremt överskattade och faktiskt, ett helt onödigt yrke som det inte finns behov av idag.
Med internet och sociala medier kan du enkelt annonsera din bostad, och det går att ladda ner juridiska dokument likt de mäklarna använder utan några som helst problem.
Så självklart uppstår det en enorm efterblivenhet när en helt onödig yrkeskår måste motivera sin exitens, som genusforskar på Södertörns högskola....
Det är många nya mäklare i branschen som tror att superlativ gör att det går lättare att sälja men nu rensas det en del. Det är min förhoppning att vi slipper en del av tramset som kommit in på senare år. Men dra inte alla över en kam.
Klok tanke!
Antagligen sker en upprensning i träsket nu när det inte går att skära guld med täljkniv längre i bostadsnäringen...
👍🤔
Det beror nog på hur man menar med oärlig, men en duktig mäklare läser av både köpare och säljare och försöker maxa priset genom att stressa köparen, men samtidigt måste hen även stressa säljaren och övertyga hem om att ett bud är bra och få hen att vilja stänga affären.
I ena ändan stressas säljaren och i andra köparen. Det är inget för alla att hålla på med och vissa är faktiskt bättre på detta än andra.
Sedan om det uppfattas som ”oärligt” är nog en definitionsfråga.
Njä, I de fall jag har erfarenhet så är det garanterat ingen definitionsfråga.