2023-10-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo visst går det bygga billigare, trästomme och våtrumsmatta samt plastfönster. Blir säkert bra det. Men det kommer inte hända, marknaden dör istället. Så vi får nu se vad politikerna hittar på. Munkavle på FI, subventioner, be RB att köpa ännu fler seketatas, redovisa officiell inflation som KPIFxExF kanske
Två F, men byt sista F:er mot lämplig bokstav för att exkludera livsmedel så sjunker inflationen.
Citera
2023-10-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Även börsen har gått oförskämt bra.
Svenska börsen har stått i princip helt stilla (nominellt!!!) mot internationell normerare (USD) i 10(!!!) år. Jag vet inte om det gäller dig, men man häpnas över hur många svenskar som helt missat detta.

Internationellt har väl börsen presterat som förväntat.
Citera
2023-10-06, 14:33
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag har genom mitt yrke god insyn i hur det ser ut i många företag och organisationer som haft överflöd bara för att pengar varit gratis. De anställda i dessa företag ägnar jobbet max 4-6 timmar om dagen tre dagar i veckan och 2-4 timmar om dagen två dagar i veckan. Resten av arbetsveckan ägnas åt "work balance" eller rent privata grejer. Sedan tillkommer vab, semester, kick-offs etc. Covid gjorde detta latmaskeri till en norm och få ledare har den pondus och de hårda nypor som krävs för att återupprätta arbetsmoral i sina organistioner.
Du har noll clue om vad du pratar om. Hemarbete har lett till ökad effektivitet, produktivitet och arbetsbördan för anställda. Det stora problemet vi har idag är "ledare med pondus" som inte klarar av att dra gränsen mellan arbetstid och privat tid och förväntar sig att folk ska jobba gratis övertid bara för dom jobbar hemifrån. Kan länka dig hur mycket material som helst som motbevisar ditt skitsnack om du vill.
Citera
2023-10-06, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svenska börsen har stått i princip helt stilla (nominellt!!!) mot internationell normerare (USD) i 10(!!!) år. Jag vet inte om det gäller dig, men man häpnas över hur många svenskar som helt missat detta.

Internationellt har väl börsen presterat som förväntat.

Personligen placerar jag även på amerikanska börsen och har gjort så länge. Tror jag inte är ensam om att göra så.

Har varit en bra hedge mot den fallande kronan kan man säga.
Citera
2023-10-06, 14:37
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du har noll clue om vad du pratar om. Hemarbete har lett till ökad effektivitet, produktivitet och arbetsbördan för anställda. Det stora problemet vi har idag är "ledare med pondus" som inte klarar av att dra gränsen mellan arbetstid och privat tid och förväntar sig att folk ska jobba gratis övertid bara för dom jobbar hemifrån. Kan länka dig hur mycket material som helst som motbevisar ditt skitsnack om du vill.
Senaste studierna visar dock på motsatsen. Man inbillade sig det i början och vissa studier i början av pandemin stödde den tesen. Senare forskning visar dock på motsatsen som sagt var. När man börjat bli bekväm hemma och man inser hur lite koll kollegor/chefer/kunder osv har på en så sjunker effektiviteten så sakteliga.

Är inte för inte som många företag börjat "jaga" tillbaka folk till kontoret senaste 6 mån.
Citera
2023-10-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Var har husen gått ner 20%-40%? Ärlig fråga då jag inte sett så stora nedgångar i de områden jag följer på Hemnet men gärna gör ett fynd.

Gott om objekt. Detta skulle gått för 21+ miljoner för 2 år sen. Kolla in tomtstorleken.

https://www.booli.se/bostad/2356842

Idag 14 miljoner.
Citera
2023-10-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Var har husen gått ner 20%-40%? Ärlig fråga då jag inte sett så stora nedgångar i de områden jag följer på Hemnet men gärna gör ett fynd.

Du kan få ett till exempel. Mer välställda delen av Sundby med pampiga villor. Sålt till vrakpris.

https://www.booli.se/bostad/2219096

Bara att kolla slutpriserna på Spjutgränd i övrigt. Bara marken skulle sålts för 6 miljoner för ett par år sen. Nu får man förvisso ett ruckel på fin tomtplätt för samma peng idag (6m) men det går att rusta upp med 2 miljoner bara.

Mycket hus för pengarna jämfört med vad grannarna på samma lilla gata pröjsat.
Citera
2023-10-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Ja, tack. Länka du hur mycket material som helst som motbevisar mitt "skitsnack".

Än så länge har du genom ditt inlägg bara bevisat att du läser och skriver på Flashback långt innan dagens arbetsdag är slut. Med tanke på hur tokigt du resonerar i detta och andra inlägg, så är det dock rimligt att anta att effektiviteten och produktiviteten ökar på arbetsplatsen och att arbetsbördan för dina kollegor minskar ju mer du håller dig hemna och ju mindre du arbetar.

Du kanske rentav tillhör skaran av arbetslösa eller sjukskrivna? I så fall är det bara att gratulera din arbetsgivare och dina kollegor.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-06 kl. 14:57.
Citera
2023-10-06, 15:00
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Det beror på hur man ser det eftersom de med höga lån samtidigt har höga inkomster.
Man kan bara se det på ett sätt. När totala skuldsättningen (bara på bolån) är 4000 miljarder får det stora samhällskonsekvensr när räntan 4 dubblas.

Citat:
Jag menar att man kan hitta mycket prisvärda bostäder i de flesta städer och kommuner, minus sthlm gbg och vissa av malmös kranskommuner. Kolla runt på hemnet och kolla själv. Sthlms innerstad är ett extremfall på svenska bostadsmarknaden. I de flesta städer kan man hitta en bostadsrätt för mindre än miljonen utan problem. Det har i stort sett vem som helst råd att köpa, även med maxbelåning.
Ja, om man som du tror att en villa i Stockholm eller Göteborg kostar 4 mille och att det är mycket.

Citat:
Vad är det som är dyrt menar du? Om du uppfattar något som dyrt eller billigt beror väl på vad du tjänar och vilken kontantinsats du kan lägga själv?

Snälla du, kan du inte skriva en rak kommentar utan halmgubbar?
Det var du som sa "bostäder inte alls är speciellt dyra bara man lämnar de större städerna eller tittar en bit utanför". Du bemöter ditt eget påstående..
Jag vill inte vara oförskämd mot dig för jag uppskattar att du håller en god ton Men ditt sätt att resonera påminner väldigt mycket om den kände liksom-fb:s. Och det tror jag ingen tycker är positivt.
Citera
2023-10-06, 15:22
Medlem
Jag jobbar inom byggbranschen och folk verkar har svårt att förstå hur mycket en tomt kostar att bebygga, såklart lite variation från plats till plats i Sverige.

1.Tomt: I en pyttekommun kostar en standard villatomt kanske mellan 200k-400k. I de större städerna mellan 1-3 miljoner.
2.Standard kataloghus inklusive uppförandet och platta på mark om ca 150 kvm ca 3 miljoner (ca 20k per kvm)
3.Bygglov, planavgift, kontrollansvarig, ritningar med mera: 300k
4.Anslutningsavgifter,200-300k
5. Fixa tomten, behöver det sprängas? Markförrändringar, uppfart? gräsmatta etc 500k

Bara där har du en kostnad på mellan 4,5 mille och 7 mille för ett standardhus-
Citera
2023-10-06, 15:50
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Senaste studierna visar dock på motsatsen. Man inbillade sig det i början och vissa studier i början av pandemin stödde den tesen. Senare forskning visar dock på motsatsen som sagt var. När man börjat bli bekväm hemma och man inser hur lite koll kollegor/chefer/kunder osv har på en så sjunker effektiviteten så sakteliga.
Hemarbete kallas även telework av en anledning och har existerat sen 70-talet, typ. Du får gärna länka vad du har men jag har inte sett något som pekat på sämre produktivitet annat än i det allra första skedet vid den stora omställningen.

Nedan har du iaf. en SLR från 2022 som gått igenom och analyserat ~2500 artiklar skrivna innan/under pandemin och ger en väldigt bra överblick i ämnet.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0274728
Citat:
Är inte för inte som många företag börjat "jaga" tillbaka folk till kontoret senaste 6 mån.
Snarare som så att arbetsmiljöverket flaggat för att man kommer sluta se mellan fingrarna med folk som jobbar från soffan. Arbetsgivare har ansvar för arbetsmiljö även vid hemarbete och detta tummade till och med myndigheter på friskt under COVID..

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/arbetsmiljon-vid-hemarbete/#1

Även om det är billigare att stötta anställda med utrustning än att hyra kontorsutrymme så blir det dubbla kostnader för många. Men med sagt har de allra flesta skalat ner ganska ordentligt på kontorsutrymme och kör hybrid/full WFH fortfarande. Tror sista siffrorna var 40% i Stockholm som fortfarande jobbade på distans.
Citera
2023-10-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag jobbar inom byggbranschen och folk verkar har svårt att förstå hur mycket en tomt kostar att bebygga, såklart lite variation från plats till plats i Sverige.

1.Tomt: I en pyttekommun kostar en standard villatomt kanske mellan 200k-400k. I de större städerna mellan 1-3 miljoner.
2.Standard kataloghus inklusive uppförandet och platta på mark om ca 150 kvm ca 3 miljoner (ca 20k per kvm)
3.Bygglov, planavgift, kontrollansvarig, ritningar med mera: 300k
4.Anslutningsavgifter,200-300k
5. Fixa tomten, behöver det sprängas? Markförrändringar, uppfart? gräsmatta etc 500k

Bara där har du en kostnad på mellan 4,5 mille och 7 mille för ett standardhus-

Ja jäklar vilka överpriser, borde inte kosta en krona över 1,5 mille… som det gjorde 1960 med deras pengavärde.
Byggarna har det alldeles för bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in