Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Perspektivet i inlägget jag svarade på var 100 år. Tillgången på land är begränsad så det är oundvikligt med högre konkurrens om den när vi blir allt fler. När man talar om att försörja en familj skall man också ta med förväntningar. Idag skall alla ha egen mobil, man skall ha kabel-TV, moderna bilar är tekniska underverk jämfört med för 50 år sedan osv.
.
Ok, vi har inte haft renodlade fiatpengar längre än cirka femtio år, dock, ungefär lika länge som man kan se en nedgång i köpkraft per månadslön, om man mäter i reala tillgångar såsom jag gjorde med mina exempel.
Det stämmer att just mark, i stabila jurisdiktioner med säkrad äganderätt, bör behålla eller öka sitt värde om befolkningen växer. Hus däremot slits så sakteliga och förbrukas sålunda men långsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Deflation som du får med bitcoin har helt andra, mycket värre, problem. Tanken är väl att de som gick in tidigt skall kunna bli en permanent
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering överklass med sina tillgångar i bitcoin som växer i värde utan att de behöver göra något.
.
Om man är rik och inte klantar sig så förblir man rik, med eller utan bitcoin. Det är mer vanligt folk som gynnas av en bitcoinisering, eftersom man kommer att kunna behålla värdet av sina besparingar utan att extraknäcka som aktie-, råvaru- eller fastighetsspekulant. Och lönerna kommer inte att kunna urholkas i smyg genom att höja lönerna och samtidigt öka mängden pengar ännu mer.
Deflation i bemärkelsen sjunkande priser är inte ett problem, tvärtom, om man följer den analys som görs av österrikiska skolan.