2023-10-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Vart arbetade föräldrarna? Hur var deras sociala nätverk? Hur ser dom ut?
I domar finns det inte särskilt mycket uppgift om socialt nätverk , de tre som vittnar är en granne , mormor och gammelmormor . Barnen hade inte varit på förskola och det var först när äldsta barnet började 6-års verksamhet det verkar finnas någon kontakt med utomstående , det var då det blev LVU när han berättade för personal om våld i hemmet
Citera
2023-10-06, 14:43
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Ja, men jag vill nog hävda att din uppfattning om vad som är milt våld i sådan fall avviker från det allmänna rättsmedvetandets uppfattning.

Sen verkar ju socialtjänsten i Älvsbyn och sosse-ordföranden inte vara de vassaste knivarna i lådan, men det är annan diskussion.

Jag räknar, något schablonartat, allt våld som inte ger några synliga skador, som milt våld. Det allmänna rättsmedvetandet bryr jag mig inte så mycket om i det här fallet utan nöjer mig med att konstatera att riskerna med att låta barnen bo kvar hemma medan en ordentlig utredning görs framstår som betydligt mindre än att rycka upp dem med rötterna och placera dem hos främmande människor.
Citera
2023-10-06, 14:50
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag räknar, något schablonartat, allt våld som inte ger några synliga skador, som milt våld. Det allmänna rättsmedvetandet bryr jag mig inte så mycket om i det här fallet utan nöjer mig med att konstatera att riskerna med att låta barnen bo kvar hemma medan en ordentlig utredning görs framstår som betydligt mindre än att rycka upp dem med rötterna och placera dem hos främmande människor.

Ok, då vet vi hur just du tänker. Det har ju inte direkt relevans för domstolarnas bedömning i ärenden om LVU.

Att kunna dokumentera synliga skador som uppkommit på barn kräver ju också att barnen tas till läkare eller att någon som har hand om barnen reagerar/agerar. Dessa barn har vid tidpunkten varit små, mellan 2-6 år gamla, och inte gått på förskola. Skador kan uppstå och läka utan att lämna betydande, synliga men, osv.
Citera
2023-10-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I domar finns det inte särskilt mycket uppgift om socialt nätverk , de tre som vittnar är en granne , mormor och gammelmormor . Barnen hade inte varit på förskola och det var först när äldsta barnet började 6-års verksamhet det verkar finnas någon kontakt med utomstående , det var då det blev LVU när han berättade för personal om våld i hemmet

Hittar inte heller så mycket i domarna. Tänker om det är någon som har koll på familjen.
Citera
2023-10-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Ok, då vet vi hur just du tänker. Det har ju inte direkt relevans för domstolarnas bedömning i ärenden om LVU.

Att kunna dokumentera synliga skador som uppkommit på barn kräver ju också att barnen tas till läkare eller att någon som har hand om barnen reagerar/agerar. Dessa barn har vid tidpunkten varit små, mellan 2-6 år gamla, och inte gått på förskola. Skador kan uppstå och läka utan att lämna betydande, synliga men, osv.
Barnen hade dessutom många ärr efter skador som föräldrarna menade berodde på att de var väldigt aktiva ,.Jag kan tycka att det är märkligt med att alla barnen hade många ärr vid en ålder av 2,4 resp 6 år och skulle vara bekymrad över barnsäkerhet och eliminering av skaderisker i hemmiljön såg ut samt hur mycket föräldrar har koll på barnen
Citera
2023-10-06, 15:01
Medlem
Citat:
Hittar inte heller så mycket i domarna. Tänker om det är någon som har koll på familjen.
Finns nog inte mycket till nätverk eftersom föräldrar brukar försöka visa att sådant finns och få vänner , personal från öppna förskola osv att vittna till deras fördel
Citera
2023-10-06, 15:07
Avslutad
Är det de egna barnen som de utsatt för brott?
Eller andras också? Barnen har ju inte bott hemma på flera år varför anhölls de först nu?

Har mannen gjort saker också mot frun? Är det därför hon inte pratar?
Citera
2023-10-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Eller andras också? Barnen har ju inte bott hemma på flera år varför anhölls de först nu?

Barnen har sagt att pappa brukat våld mot mamma också .
I domar står det att barnen var våldsamma mot varandra , de bets och skallade samt gjorde opassande saker med varandra så det lutar väl att de antingen utsatts eller utsatts för att se den typen av material eller sett andra utsättas
Citera
2023-10-06, 15:13
Medlem
Citat:

Det fanns en granne som verkade träffa familjen ofta. Hon hade tydligen erfarenhet av att vara familjehem. Hon hade inte sett att våld skulle förekomma utan upplevde familjen som välfungerande och föräldrarna som måna om sina barn. Men barn vet oftast när man ska hålla tyst om saker som händer innanför stängda dörrar.
Citera
2023-10-06, 15:20
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Du har rätt
Men enhetschefen kan ju inte sedan börja klippa o klistra i utredningen utan att kontakta handläggaren

Nej, verkligen inte. Det verkar som att hon gjorde det fär att nämnd och FVR skulle fatta "rätt" beslut.....

Det borde ju vara straffbart att manipulera utredningar på detta sätt.....
Citera
2023-10-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr

Finns en dom mot paret gällande misshandel av pappans son med en annan kvinna. De dömdes till dagsböter och skadestånd då. Barnen har sagt att även mamman blev misshandlad. Men det verkar inte ha fått henne att stoppa pappan från att misshandla barnen. Någonstans i utredningar säger någon av barnen att mamman säger till pappan ska slå så att det inte lämnar några märken. Sjuka individer. Att de överhuvudtaget skaffar barn😢
Citera
2023-10-06, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Det fanns en granne som verkade träffa familjen ofta. Hon hade tydligen erfarenhet av att vara familjehem. Hon hade inte sett att våld skulle förekomma utan upplevde familjen som välfungerande och föräldrarna som måna om sina barn. Men barn vet oftast när man ska hålla tyst om saker som händer innanför stängda dörrar.

Våldsamma föräldrar (personer i destruktiva relationer generellt) är också ofta duktiga på att visa upp en välfungerande fasad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in