2023-10-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag ser det så har Scholtz val.., han kan ta..

Tex som person, som förbundskansler i Tyskland så kan han ringa upp Biden.., och han behöver nog inte vänta alltför länge för att tala med honom personligen. Säg max 12 timmar om Biden behöver sova ut och fixa andra grejer innan.

Med det vill jag säga att Scholtz har makt.., men han vill inte använda sig av den.., och det är ett val Scholtz väljer att ta.

Och konsekvensen utav detta val, går ut över europeisk säkerhet och Ukrainas förmåga att försvara sig själva. Sist och som lök på laxen så kan det göra lättare för andra tvivlande nationer.., att börja dra fötterna efter sig.

Är du en boss i Tyskland, så följer nog andra med.., inklusive Putin.

Den tyska ängsligheten är irriterande såklart. Men inte så värst förvånande med tanke på Tysklands historia.
Samtidigt har Tyskland levererad stora mängder stöd i form av krigsmateriel redan, det är lätt att glömma.

Man får hoppas att beslutsfattarna inte missar nyheterna om de ständiga krigsbrott och terrorbombningar som ryssland utför på ukrainsk mark.

Det finns dock annat än Taurus som behövs och tar tid, stridsflyg, ATACAMS, långdistans-versionen av Storm Shadow/SCALP osv.

Kritiken från vissa håll mot Scholtz har inte varit nådig och det är bra att diskussionen lever, jag ser gärna Taurus i Ukraina så snart som möjligt!

Citat:
Every word of Roderich Kiesewetter, German Parliament member of the CDU, is a truth bomb:

- Holding back the TAURUS is irrational. There are no technical or legal issues. The discussion regarding geo data is a divergence. Ukraine has this data since a long time.

- Occupied Crimea is Russia’s primary logistic hub (85%) and its logistic lines must be cut

- Russia must not keep a single meter of Crimea otherwise other countries will take note of this and start to attack their neighbors (Iran, China, Egypt etc.)

- Germany must take the lead to help Ukraine and ease the US’ burden of help. This would give President Biden room to better negotiate with Republicans

- Scholz and a tiny group in the Chancellory still believe that Putin is still a negotiating partner. He is not.

I wish we would have more people like him in Germany.

Danke, Herr Kiesewetter!

https://nitter.net/Tendar/status/1710168032306254078#m
Citera
2023-10-06, 14:39
Medlem
raskenss avatar
Ryska råttarmén totalt nedskräpning som en soptipp och lik ligger över allt. Russkiy Mir

https://x.com/albafella1/status/1710185392874361242?s=20
Citera
2023-10-06, 14:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ryssen smäller av ca 10-15000 om dagen mot 60-80.000 för ett år sedan.
Från när är dom siffrorna? Jag har ju en känsla att siffrorna på hur mycket granater Ryssland skjuter måste räknas om i stort sett på daglig basis med tanke på den masslakt av ryskt artilleri som pågår nu och har pågått den sista tiden.

Dessutom om man tittar på den filmen som släpptes idag med bland annat en CV90, så måste man ju ställa sig frågande till hur många av dom granaterna som ryssarna skjuter som man ens behöver räkna. Den lilla fordonskolonnen blev konstant beskjuten av artilleri men det kändes inte som att dom behövde oroa sig det minsta för att bli träffade..
Citera
2023-10-06, 14:44
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Rent militärt är dom det iaf, trots all propaganda. Vi är teknologiskt bättre i många områden. Men det räcker inte i utnötningskrig.
Öh, exakt vilka områden är ryssen teknologiskt bättre på?
Citera
2023-10-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Har inte hängt med sista tiden i skådespelet på östfronten. Har Ukraina i sin magnifika våroffensiv intagit ngn meter efter den sönderbombade lilla hålan Robotyne? Har uppfattat att USA:s deltagande som proxy & initiativtagare till detta elände slutligen sviktar i sitt stöd till tiggaren. Polen och Ungern måste sukta girigt om fingrarna för att få vara med och dela på bytet. Spännande och se vad de vågar göra.

RIP Ukraina. (eller har de några sista outs i att skramla ihop nåra bataljoner med sista 70+ åringarna samt lite kvinnor i mansuniformer och lite unga tioåringar...)
Ryssarna var visst inte så dåliga krigare som propagandan från Ukraina gjort gällande. De ryska soldaterna uppgavs ju desertera på löpande band, deras material var skräp från andra världskriget, stridsledningen inkompetent och förvirrad, och allihop ledda av "mentalpatienten Putin". Ändå står de pall mot de tappra Ukrainarna med toppmoderna vapen från USA. Märkligt.
Citera
2023-10-06, 14:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Från när är dom siffrorna? Jag har ju en känsla att siffrorna på hur mycket granater Ryssland skjuter måste räknas om i stort sett på daglig basis med tanke på den masslakt av ryskt artilleri som pågår nu och har pågått den sista tiden.

Dessutom om man tittar på den filmen som släpptes idag med bland annat en CV90, så måste man ju ställa sig frågande till hur många av dom granaterna som ryssarna skjuter som man ens behöver räkna. Den lilla fordonskolonnen blev konstant beskjuten av artilleri men det kändes inte som att dom behövde oroa sig det minsta för att bli träffade..
Det är färska siffror, minns inte vart jag hittade dessa. Sök i min inläggshistorik på siffran, typ 3 dagar gamla tror jag.
Ja det är sen gammalt känt att ryssen inte siktar alls samt att många av deras granater helt saknar explosiva ämnen
De producerar som fan, men verkar bli en hel del blanka skott så att säga.
Citera
2023-10-06, 14:46
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Ryssarna var visst inte så dåliga krigare som propagandan från Ukraina gjort gällande. De ryska soldaterna uppgavs ju desertera på löpande band, deras material var skräp från andra världskriget, stridsledningen inkompetent och förvirrad, och allihop ledda av "mentalpatienten Putin". Ändå står de pall mot de tappra Ukrainarna med toppmoderna vapen från USA. Märkligt.
Asså, om vi skiter i vad som skrivits så kan vi ju istället TITTA på resultatet, vad sägs om att vi provar det lille Lasse?

Snart 600 dagar har gått i tredagarskriget. Om du anser det beror på att "Ryssarna inte visst var så dåliga krigare som propagandan gjort gällande", så får det stå för dig
Citera
2023-10-06, 15:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Huvudrubriken på Aftonbladet.se just nu är att "vi går mot förlust".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAjL9P/fabriken-i-karlskoga-dar-kriget-i-ukraina-avgors

Det verkar som att Europa kommer få slut på ammunition snart.

Pinsamt om vi får stryk av uralmongolerna och allt vi kallat dem. Verkar ju tyvärr som att Ryssland är starkare än den splittrade soppan som kallas Västvärlden.
Jag tycker det verkar som att artilleri används extremt ineffektivt. Det bombas ofta på måfå och ytterst få skott träffar något av värde.

Om man lägger lite fokus på att förbättra träffsäkerheten så kan man klara sig med avsevärt färre granater.
Citera
2023-10-06, 15:11
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag tycker det verkar som att artilleri används extremt ineffektivt. Det bombas ofta på måfå och ytterst få skott träffar något av värde.

Om man lägger lite fokus på att förbättra träffsäkerheten så kan man klara sig med avsevärt färre granater.
Lite både och skulle jag säga.
Det är ju bland annat pga effektivt artilleri som Ukraina skjuter ner 30-40 av ryssens artilleripjäser om DAN.
Citera
2023-10-06, 15:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Lite både och skulle jag säga.
Det är ju bland annat pga effektivt artilleri som Ukraina skjuter ner 30-40 av ryssens artilleripjäser om DAN.
UAF skjuter ca 1M granater per år. Om 100% (givetvis är sanningen lägre) eliminerade orcer görs med artilleri så träffar bara 10% av skotten.

RAF ligger närmare 1% träffsäkerhet.

Det finns en hel del utrymme för förbättring.
Citera
2023-10-06, 15:34
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Samtidigt, under VK1 sköts 1 miljard granater och de enskilda länderna ökade sin produktion på något år till att vara flera miljoner granater i månaden. Hur kan industrin vara så mycket sämre idag? Är det för att allt är så koncentrerat? Det finns en fabrik som tillverkar TNT i Europa, 4 granatfabriker! Vi får nog med lärdom från detta och Coronaepidemin se till att behålla och öka kapaciteten i Sverige och Europa, även om vi får betala för det. För allehanda produkter.
Enda att göra är att staten går in som ägare, då kan vi tillföra de pengar som behövs.
Bara i Sverige behövs investeringar för miljarder.
Då pratar vi inte enbart om kriget i Ukraina, utan även om att fylla på våra lager.
Citera
2023-10-06, 15:37
Medlem
tr0llelitos avatar
Jag ber om ursäkt för kräkvarning.

Anna Kuznetsova sitter alltså och hävdar på fullt allvar att 7% av Ukrainas nationella budget utgörs av försäljning av barn och organ, något de får hjälp med av brittiska militärföretag och Coca Cola.

https://twitter.com/NOELreports/status/1710249802175279532

Kan ett enda rysstroll kommentera era känslor när ni hör detta? Fyfan vad hårt ni ska brinna för ert stöd till kloakryssland. Your time will come.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in