2023-10-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Europa och USA börjar få slut på ammo till Ukraina... Hur är det möjligt? Hur kan Ryssland som ensamt land emot världens andra länder ha krigsmateriel men inte Västvärldens länder inte ha det?

Olika dimensioner på eldrör tex. Men du behöver inte oroa dig då världens i särklass största industriella resurser finns i väst.
Citera
2023-10-06, 13:35
Medlem
"Reporting from Ukraine" är intressant att följa då kanalen rapporterar ärligt och koncist.
Gårdagens rapport från 2:30 och framåt visar hur Ukraina systematiskt under månader har tagit över kontrollen av oljeriggarna i havet väster om Krim, så att ryssarna knappast längre vågar sig på att operera med fartyg på den sidan Krim längre. Veteexporten blir åter möjlig trots att allt tommare ryska tunnor skramlar och rysk flotta flyttar i tysthet från Sevastopol.

https://youtu.be/6UkKTyvfZCQ?si=DqwfH2rUeK3P_9HT
Citera
2023-10-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Illavarslande reportage i slaskposten förvisso men läsvärt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAjL9P/fabriken-i-karlskoga-dar-kriget-i-ukraina-avgors

Såna sjuka mängder granater som behövs för den här typen av nötningskrig. Tyvärr verkar europa ligga så långt efter att hoppet står till usa möjligtvis.

Jag tror artikeln innehåller faktafel: jag kollade nyss upp hur många granater PGZ (polskt) producerar, målsättningen är 200 000 granater 2023. Artikeln kanske fokuserar endast 155mm granater och de östeuropeiska producerar både 155 och 152mm. Dessutom är det ett tjeckiskt bolag jag tappat namnet på som är det som producerar mest ammunition o Europa, 2022 ska de ha köpt fabriker både i Serbien och Italien om jag inte missminner mig. (Kanske att det tjeckiska bolaget endast fokuserar på finkalibrig ammunition).

* pgz ska öka produktionen till 200k per år.

** https://www.cnn.com/2023/09/17/europe/ukraine-shell-supplies-intl/index.html
Senast redigerad av Vitalejonet 2023-10-06 kl. 13:43.
Citera
2023-10-06, 13:36
Medlem
Citat:
Europa och USA börjar få slut på ammo till Ukraina... Hur är det möjligt? Hur kan Ryssland som ensamt land emot världens andra länder ha krigsmateriel men inte Västvärldens länder inte ha det?

För att vi dumt nog har litat på Ryssen om långvarig fred. Det misstaget gör vi inte om...
Citera
2023-10-06, 13:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
1 Det är möjligt för att man inte har förberett sig för ett storskaligt krig mot Ryssland, dvs tvärtemot vad rysstrollen säger när de påstår att Nato är ute efter Ryssland. Det är man väl inte om man saknar uthållighet för den typen av krig?

2 Sen är det ju inte heller hela världen som skänker just ammunition till Ukraina.

3 Ryssland har stor brist på många arméslag och logistiska problem de också.
Just artillerammunition verkar de kunna producera men med tanka på att de måste handla av Nordkorea kan det inte vara helt gott ställt därheller. Rysk artilleriammo är ofta dålig och man ska heller inte underskatta korruptionen i Ryssland som dränerar militären ordentligt.
Citera
2023-10-06, 13:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Samtidigt, under VK1 sköts 1 miljard granater och de enskilda länderna ökade sin produktion på något år till att vara flera miljoner granater i månaden. Hur kan industrin vara så mycket sämre idag? Är det för att allt är så koncentrerat? Det finns en fabrik som tillverkar TNT i Europa, 4 granatfabriker! Vi får nog med lärdom från detta och Coronaepidemin se till att behålla och öka kapaciteten i Sverige och Europa, även om vi får betala för det. För allehanda produkter.

Skulle tippa på att det är toleranserna det är fråga om . Kombinera det med att vare sig arbetskraft materiel eller maskiner finns direkt gripbart . Sedan vill tillverkarna inte öka produktionen/produktionstakten utan garantier ( Väst har ju inte gått in i en krigsekonomi )

Slår man om den " knappen " och går in i en krigsekonomi så kommer det direkt ha en påverkan på den civila marknaden och ekonomin och det är få länder som vågar eller kan göra just det .

Just nu med tanke på artikeln det hänvisades till så misstänker jag att man vill förbereda oss/väst på att vi kommer att få avstå vissa bekvämligheter om vi ska fortsätta stödet till Ukraina.
Citera
2023-10-06, 13:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Också väst samtidigt:

https://www.reuters.com/world/europe/russia-ramps-up-artillery-production-still-falling-short-western-official-says-2023-09-09/

"Russia ramps up artillery production but still falling short, Western official says"

Russia may be able to increase production of artillery in the next couple years to about 2 million shells annually, about double some previous Western expectations but still far short of Moscow's Ukraine war needs, a Western official said on Friday.

Jag tror att den ryska kvalitén som genomsyrat hela den ryska krigsmakten och dess vapen o utrustning redan har kostat dem segern även om man häpnar över trögheten i produktion hos de västliga länderna.
Citera
2023-10-06, 14:01
Medlem
I natt skedde ytterligare drönaranfall mot Remi vid Donaus strand. Målet verkar, liksom tidigare, ha varit färjeterminalen som förbinder den ukrainska med den rumänska sidan av floden. Videoklipp ( https://t.me/voenacher/53487?single ) från anfall bekräftar återigen att det ukrainska luftvärnet i denna del av Ukraina är synnerligen primitivt: Kulsprutor som planlöst skjuter mot natthimlen.

Dessutom släpptes en rysk video som visar hur en grupp på 17 ukrainska soldater kapitulerar. Tydligen ska de varken ha haft ammunition eller möjlighet att evakuera sina sårade, och bestämde sig då för att ge upp. https://t-me.translate.goog/grey_zone/20932?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pt o=wapp
Citera
2023-10-06, 14:07
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Jag tror artikeln innehåller faktafel: jag kollade nyss upp hur många granater PGZ (polskt) producerar, målsättningen är 200 000 granater 2023. Artikeln kanske fokuserar endast 155mm granater och de östeuropeiska producerar både 155 och 152mm. Dessutom är det ett tjeckiskt bolag jag tappat namnet på som är det som producerar mest ammunition o Europa, 2022 ska de ha köpt fabriker både i Serbien och Italien om jag inte missminner mig. (Kanske att det tjeckiska bolaget endast fokuserar på finkalibrig ammunition).

* pgz ska öka produktionen till 200k per år.

** https://www.cnn.com/2023/09/17/europe/ukraine-shell-supplies-intl/index.html

USA ligger på 280.000 155mm per månad strax. 2025 siktar man på 1 miljon. Vem tror att ryssarna kan panga 30.000st 155mm per dag som i början av kriget? 5-10000st är nog rimligt
Citera
2023-10-06, 14:09
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
USA ligger på 280.000 155mm per månad strax. 2025 siktar man på 1 miljon. Vem tror att ryssarna kan panga 30.000st 155mm per dag som i början av kriget? 5-10000st är nog rimligt
Ryssen smäller av ca 10-15000 om dagen mot 60-80.000 för ett år sedan.
Citera
2023-10-06, 14:10
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
I natt skedde ytterligare drönaranfall mot Remi vid Donaus strand. Målet verkar, liksom tidigare, ha varit färjeterminalen som förbinder den ukrainska med den rumänska sidan av floden. Videoklipp ( https://t.me/voenacher/53487?single ) från anfall bekräftar återigen att det ukrainska luftvärnet i denna del av Ukraina är synnerligen primitivt: Kulsprutor som planlöst skjuter mot natthimlen.

Dessutom släpptes en rysk video som visar hur en grupp på 17 ukrainska soldater kapitulerar. Tydligen ska de varken ha haft ammunition eller möjlighet att evakuera sina sårade, och bestämde sig då för att ge upp. https://t-me.translate.goog/grey_zone/20932?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pt o=wapp
Ja precis. Ukraina skjuter kulsprutor mot natthimlen (det är därför de skjuter ner över 90% av shahed/kinzhal/whatnot som ryssen skjuter)
Därtill ger de upp i horder - det är därför ryssen inte har ett enda framsteg på ett halvår.

Bra analys Selmer. Ridå.
Citera
2023-10-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
För att vi dumt nog har litat på Ryssen om långvarig fred. Det misstaget gör vi inte om...

Ja, det var dessvärre ett gigantiskt misstag av Europa och USA att tro att vi skulle få en fredlig framtid efter Kalla Krigets slut. Det är lätt att efterklok, men vi gjorde helt klart ett stort misstag när vi trodde att Ryssland skulle intresserat av en framtid i fred.

När väl situationen i Ukraina ordnat sig är det viktigt att vi lär oss läxan: Ryssland måste betraktas som en återfallsförbrytare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in