Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
De kan korta ett index till viss del men gå lång i andra papper eller även blanka enskilda aktier. Vid en total kollaps kan de ha en hedge genom att de går kort i index och fallet inte blir så dramatiskt för den fonden. Fast om det blir en snabb krasch kan de ha svårt att styra om kortsiktigt från långa till korta positioner särskilt om de är större fonder. Vissa har även en stor del likvider som de kan köpa "billiga" aktier vid en krasch eller sitter på en del räntebärande tillgångar. Flera går bättre vid nedgång än uppgång och man kan på så vis få en hedge i alla börsklimat. Man kan å andra sidan skapa en egen hedge om man vet vad man pysslar med. Jag tror den bästa hedge är att ha ett kapital för att kunna köpa vid nedgång till ett billigare pris samtidigt som man ändå ligger till stor del lång i bolag med bra framtidsutsikter eller till större delen kvalitetsbolag.
Det låter intressant men jag måste tyvärr medge att mina kunskaper är allt för begränsade för att syssla med det själv. Men det var riktigt intressant måste jag skriva en gång till, det är uppenbart att du vet vad du sysslar med. Den fonden jag tänker på är PriorNilsson idea. Jag håller till på Nordnet jag begär naturligtvis inte att du ska titta på den och ge ett utlåtande
Citat:
Ursprungligen postat av
BuyCheapBuyStrong
Nej, hedgefonder är inte ett bra val eftersom avgifterna är alltför höga. Det är bättre att ha pengar på sparkonto än att köpa hedgefonder.
JA, normalt sätt har du alldeles rätt. Jag hade tidigare en fond som hade 1 % i avgift och sedan 20 % på allt som var över index (tror jag). Hemskt att erkänna att jag var så dåligt insatt.
Men jag har hittat en som jag är väldigt intresserad av som bara har 0.30% i avgift sedan så förmodar jag att de har de vanliga 20% över. Det som är lite dumt är att denna fonden går att köpa och sälja varje dag vilket inte den andra gick att göra. Den andra gick bara att köpa och sälja en gång i månaden och det var ganska bra faktiskt. Det var Lancelot fonder jag köpte då. Men nu är minsta belopp 1 miljon kronor, det var inte alls så mycket då. Jag är inte rik, jag hoppas på att förbättra min ekonomi, haha.