2023-10-05, 19:56
Medlem
why123s avatar
Hejsan, börsen är ju minst sagt osäker men det är ändå tråkigt att ha pengar på sparkonto.
Att lägga pengar i (säkra) räntefonder kan faktiskt ge sämre avkastning än sparkonto,
Sedan finns finns fonder med olika sorters obligationer som känns osäkra när man tittar på deras
historik.

Hedgefondet (eller specialfonder) som en del väljer att kalla sig har möjlighet att använda hävstångs-
effekt när det ser bra ut på börsen och även att blanka när det är dåligt.

Nu funderar jag på vad som skulle hända vid en total börskrasch om pengarna är i en sådan fond.
Citera
2023-10-05, 19:58
Medlem
OneTaps avatar
nej de bästa just nu e o ta ut pengarna o gömma dom under säng madrassen. riktigt sketen marknad för tillfället. bättre o vänta tills de totala börs raset o köpa in sig då =)
Citera
2023-10-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hejsan, börsen är ju minst sagt osäker men det är ändå tråkigt att ha pengar på sparkonto.
Att lägga pengar i (säkra) räntefonder kan faktiskt ge sämre avkastning än sparkonto,
Sedan finns finns fonder med olika sorters obligationer som känns osäkra när man tittar på deras
historik.

Hedgefondet (eller specialfonder) som en del väljer att kalla sig har möjlighet att använda hävstångs-

Nu funderar jag på vad som skulle hända vid en total börskrasch om pengarna är i en sådan fond.

Jag skulle säga tvärtom, tidigare vid lågränteläget var hedgefonder mer intressanta. Nu när ränteläget är högre kan du relativt riskfritt få 5 % på en korträntefond som fokuserar på IG-bolag och har mycket låg ränterisk.
Citera
2023-10-05, 21:09
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
nej de bästa just nu e o ta ut pengarna o gömma dom under säng madrassen. riktigt sketen marknad för tillfället. bättre o vänta tills de totala börs raset o köpa in sig då =)

Förväntar du dig ett totalt ras? Vad räknar du som det förresten? Att börsen går ner 15-25% är inte helt ovanligt under en kortare tid men då hämtar den sig oftast igen inom ett års tid. Jag tänker mer på de hemska krascherna man läser om på nätet när börsen störtdyker på ett par dagar. För övrigt har börsen varit illa ute under det senaste decenniet, jag tänker på C19 och kriget i Ukraina. Ändå är de flesta aktierna så fruktansvärt dyra..

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag skulle säga tvärtom, tidigare vid lågränteläget var hedgefonder mer intressanta. Nu när ränteläget är högre kan du relativt riskfritt få 5 % på en korträntefond som fokuserar på IG-bolag och har mycket låg ränterisk.

Okej, har du något förslag? Tänker du på Spiltans korträntefond eller IKC-avkastningsfond?
Citera
2023-10-05, 21:09
Medlem
Citat:
historik.

De kan korta ett index till viss del men gå lång i andra papper eller även blanka enskilda aktier. Vid en total kollaps kan de ha en hedge genom att de går kort i index och fallet inte blir så dramatiskt för den fonden. Fast om det blir en snabb krasch kan de ha svårt att styra om kortsiktigt från långa till korta positioner särskilt om de är större fonder. Vissa har även en stor del likvider som de kan köpa "billiga" aktier vid en krasch eller sitter på en del räntebärande tillgångar. Flera går bättre vid nedgång än uppgång och man kan på så vis få en hedge i alla börsklimat. Man kan å andra sidan skapa en egen hedge om man vet vad man pysslar med. Jag tror den bästa hedge är att ha ett kapital för att kunna köpa vid nedgång till ett billigare pris samtidigt som man ändå ligger till stor del lång i bolag med bra framtidsutsikter eller till större delen kvalitetsbolag.
Citera
2023-10-05, 21:11
Avslutad
Nej, hedgefonder är inte ett bra val eftersom avgifterna är alltför höga. Det är bättre att ha pengar på sparkonto än att köpa hedgefonder.
Citera
2023-10-05, 22:38
Medlem
Köp hockeykort. De verkar stiga i värde hela tiden. Det är ju iaf något du kan hålla i handen. Tänk dig att investera i första kortet på nästa Ovechkin eller varför inte köpa det första Ovechkin kortet. Men då får du ju såklart slanta för det!
Citera
2023-10-05, 23:37
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
De kan korta ett index till viss del men gå lång i andra papper eller även blanka enskilda aktier. Vid en total kollaps kan de ha en hedge genom att de går kort i index och fallet inte blir så dramatiskt för den fonden. Fast om det blir en snabb krasch kan de ha svårt att styra om kortsiktigt från långa till korta positioner särskilt om de är större fonder. Vissa har även en stor del likvider som de kan köpa "billiga" aktier vid en krasch eller sitter på en del räntebärande tillgångar. Flera går bättre vid nedgång än uppgång och man kan på så vis få en hedge i alla börsklimat. Man kan å andra sidan skapa en egen hedge om man vet vad man pysslar med. Jag tror den bästa hedge är att ha ett kapital för att kunna köpa vid nedgång till ett billigare pris samtidigt som man ändå ligger till stor del lång i bolag med bra framtidsutsikter eller till större delen kvalitetsbolag.

Det låter intressant men jag måste tyvärr medge att mina kunskaper är allt för begränsade för att syssla med det själv. Men det var riktigt intressant måste jag skriva en gång till, det är uppenbart att du vet vad du sysslar med. Den fonden jag tänker på är PriorNilsson idea. Jag håller till på Nordnet jag begär naturligtvis inte att du ska titta på den och ge ett utlåtande

Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Nej, hedgefonder är inte ett bra val eftersom avgifterna är alltför höga. Det är bättre att ha pengar på sparkonto än att köpa hedgefonder.

JA, normalt sätt har du alldeles rätt. Jag hade tidigare en fond som hade 1 % i avgift och sedan 20 % på allt som var över index (tror jag). Hemskt att erkänna att jag var så dåligt insatt.

Men jag har hittat en som jag är väldigt intresserad av som bara har 0.30% i avgift sedan så förmodar jag att de har de vanliga 20% över. Det som är lite dumt är att denna fonden går att köpa och sälja varje dag vilket inte den andra gick att göra. Den andra gick bara att köpa och sälja en gång i månaden och det var ganska bra faktiskt. Det var Lancelot fonder jag köpte då. Men nu är minsta belopp 1 miljon kronor, det var inte alls så mycket då. Jag är inte rik, jag hoppas på att förbättra min ekonomi, haha.
Citera
2023-10-06, 06:48
Medlem
Citat:
Förväntar du dig ett totalt ras? Vad räknar du som det förresten? Att börsen går ner 15-25% är inte helt ovanligt under en kortare tid men då hämtar den sig oftast igen inom ett års tid. Jag tänker mer på de hemska krascherna man läser om på nätet när börsen störtdyker på ett par dagar. För övrigt har börsen varit illa ute under det senaste decenniet, jag tänker på C19 och kriget i Ukraina. Ändå är de flesta aktierna så fruktansvärt dyra..

Okej, har du något förslag? Tänker du på Spiltans korträntefond eller IKC-avkastningsfond?
De jag främst kör är Lannebo Räntefond kort, fondens innehav avkastar just nu 5 % efter avgifter
https://www.avanza.se/handla/fonder.html/kop/2069/lannebo-rantefond-kort

Samt Storebrand FRN Företagsobligation, fondens innehav avkastar just nu 5,8 % efter avgifter
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/377809/storebrand-frn-foretagsobligation-a-sek
Citera
2023-10-06, 13:25
Medlem
why123s avatar
Citat:
De jag främst kör är Lannebo Räntefond kort, fondens innehav avkastar just nu 5 % efter avgifter
https://www.avanza.se/handla/fonder.html/kop/2069/lannebo-rantefond-kort

Samt Storebrand FRN Företagsobligation, fondens innehav avkastar just nu 5,8 % efter avgifter
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/377809/storebrand-frn-foretagsobligation-a-sek

Ja de verkar ha gått bra i år. Tänker du sälja dem om läget stabiliseras på börsen?

En litet tillägg till mina tidigare inlägg. Lancelot tog 1% sedan använde de sig av "High watermark" som verkar vara praxis i de flesta hedgefonder.
Citera
2023-10-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ja de verkar ha gått bra i år. Tänker du sälja dem om läget stabiliseras på börsen?

En litet tillägg till mina tidigare inlägg. Lancelot tog 1% sedan använde de sig av "High watermark" som verkar vara praxis i de flesta hedgefonder.
Jag köper/säljer fonderna dagligen och köper/säljer aktier dagligen. Fördelen med dessa fonder är att de har en stabil avkastning, har ett högt belåningsvärde (60 %), de har bara T+1 vid sälj, dvs likviddag dagen efter du säljer. Så du kan tex köpa aktier idag (fredag) och sälja motsvarande summa av fonderna på måndag och då matchar likvidavräkningen (aktier T+2, fonderna T+1) och du behöver således inte betala någon ränta för belåningen.
Citera
2023-10-06, 13:56
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag köper/säljer fonderna dagligen och köper/säljer aktier dagligen. Fördelen med dessa fonder är att de har en stabil avkastning, har ett högt belåningsvärde (60 %), de har bara T+1 vid sälj, dvs likviddag dagen efter du säljer. Så du kan tex köpa aktier idag (fredag) och sälja motsvarande summa av fonderna på måndag och då matchar likvidavräkningen (aktier T+2, fonderna T+1) och du behöver således inte betala någon ränta för belåningen.

Okej, då kan man kanske säga att du arbetar med detta? Eller är det ett stort intresse där du inte är beroende av avkastningen?

Det är riktigt bra att ha en kredit att använda när börsen går bra. Får jag fråga vilken ränta du betalar på din kredit? Jag blev så häpen för jag hade varit inaktiv på Nordnet en längre tid men haft en kredit tidigare. Krediten hade bara varit vilande så jag kan använda den om jag vill.

Det går ju att låna mycket på sina värdepapper om man vill. Men då måste man veta vad man gör då räntan blir hög ju mer man är belånad (så klart). Tycker du det är högt belåningsvärde 60% för en räntefond? Oftast är det ju 80-85% belåningsvärde på säkra papper.

Lannebo räntefond kort har ett belåningsvärde på 90% på Nordnet och Storebrand har 85%. Det skiljer sig i bedömningen mellan Nordnet och Avanza.
Senast redigerad av why123 2023-10-06 kl. 14:15. Anledning: .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in