Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Okej, då kan man kanske säga att du arbetar med detta? Eller är det ett stort intresse där du inte är beroende av avkastningen?
Det är riktigt bra att ha en kredit att använda när börsen går bra. Får jag fråga vilken ränta du betalar på din kredit? Jag blev så häpen för jag hade varit inaktiv på Nordnet en längre tid men haft en kredit tidigare. Krediten hade bara varit vilande så jag kan använda den om jag vill.
Det går ju att låna mycket på sina värdepapper om man vill. Men då måste man veta vad man gör då räntan blir hög ju mer man är belånad (så klart). Tycker du det är högt belåningsvärde 60% för en räntefond? Oftast är det ju 80-85% belåningsvärde på säkra papper.
2018 gick jag ned i arbetstid och började köra mer trading/investeringar. Ungefär 2/3 av min inkomst kommer från det, medan 1/3 är från vanligt arbete.
Jag har ett Pro-konto hos Avanza och krediträntan beror på hur stor belåningsgrad samt vilka säkerheter du har (ränterabatt eller ej). Så den varierar mellan 1,99 % upp till som högst 5,89 %, sedan får du göra ränteavdrag på dessa så netto blir räntan mellan 1,39 % upp till 4,1 %. Jag ligger oftast på låga belåningsgrader och betalar då 1,99 %(1,39%), men ibland går jag "all in" under korta perioder (dagar) och då lånar jag till deras högsta ränta.
60 % är egentligen inte så högt belåningsvärde, de borde ligga kring 80-90% enligt mig. Men för några månader sedan gjorde Avanza en del förändringar och minskade BVt på många räntefonder, oklart varför.