2023-10-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Okej, då kan man kanske säga att du arbetar med detta? Eller är det ett stort intresse där du inte är beroende av avkastningen?

Det är riktigt bra att ha en kredit att använda när börsen går bra. Får jag fråga vilken ränta du betalar på din kredit? Jag blev så häpen för jag hade varit inaktiv på Nordnet en längre tid men haft en kredit tidigare. Krediten hade bara varit vilande så jag kan använda den om jag vill.

Det går ju att låna mycket på sina värdepapper om man vill. Men då måste man veta vad man gör då räntan blir hög ju mer man är belånad (så klart). Tycker du det är högt belåningsvärde 60% för en räntefond? Oftast är det ju 80-85% belåningsvärde på säkra papper.
2018 gick jag ned i arbetstid och började köra mer trading/investeringar. Ungefär 2/3 av min inkomst kommer från det, medan 1/3 är från vanligt arbete.

Jag har ett Pro-konto hos Avanza och krediträntan beror på hur stor belåningsgrad samt vilka säkerheter du har (ränterabatt eller ej). Så den varierar mellan 1,99 % upp till som högst 5,89 %, sedan får du göra ränteavdrag på dessa så netto blir räntan mellan 1,39 % upp till 4,1 %. Jag ligger oftast på låga belåningsgrader och betalar då 1,99 %(1,39%), men ibland går jag "all in" under korta perioder (dagar) och då lånar jag till deras högsta ränta.

60 % är egentligen inte så högt belåningsvärde, de borde ligga kring 80-90% enligt mig. Men för några månader sedan gjorde Avanza en del förändringar och minskade BVt på många räntefonder, oklart varför.
Senast redigerad av Kaleus 2023-10-06 kl. 14:15.
Citera
2023-10-06, 14:20
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
2018 gick jag ned i arbetstid och började köra mer trading/investeringar. Ungefär 2/3 av min inkomst kommer från det, medan 1/3 är från vanligt arbete.

Jag har ett Pro-konto hos Avanza och krediträntan beror på hur stor belåningsgrad samt vilka säkerheter du har (ränterabatt eller ej). Så den varierar mellan 1,99 % upp till som högst 5,89 %, sedan får du göra ränteavdrag på dessa så netto blir räntan mellan 1,39 % upp till 4,1 %. Jag ligger oftast på låga belåningsgrader och betalar då 1,99 %(1,39%), men ibland går jag "all in" under korta perioder (dagar) och då lånar jag till deras högsta ränta.

60 % är egentligen inte så högt belåningsvärde, de borde ligga kring 80-90% enligt mig. Men för några månader sedan gjorde Avanza en del förändringar och minskade BVt på många räntefonder, oklart varför.

Ja, jag lade till i mitt förra inlägg Nordnets lånebedömning som var 90 och 85%. Är räntan så låg idag? Helt otroligt. På Nordnet är den lägsta räntan 3.30. Jag ska gå in och kika på Avanza det var länge sedan jag var där.

Men då rör du dig med betydligt mer pengar än vad jag gör. Vi spelar inte i samma division s.a.s
Citera
2023-10-06, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
nej de bästa just nu e o ta ut pengarna o gömma dom under säng madrassen. riktigt sketen marknad för tillfället. bättre o vänta tills de totala börs raset o köpa in sig då =)

Grattis! 10 skrivfel i den versen är inte dåligt. Men nej, indexfonder är bättre.
Senast redigerad av Wadi 2023-10-06 kl. 17:16.
Citera
2023-10-06, 17:32
Medlem
Citat:
Det låter intressant men jag måste tyvärr medge att mina kunskaper är allt för begränsade för att syssla med det själv. Men det var riktigt intressant måste jag skriva en gång till, det är uppenbart att du vet vad du sysslar med. Den fonden jag tänker på är PriorNilsson idea. Jag håller till på Nordnet jag begär naturligtvis inte att du ska titta på den och ge ett utlåtande

JA, normalt sätt har du alldeles rätt. Jag hade tidigare en fond som hade 1 % i avgift och sedan 20 % på allt som var över index (tror jag). Hemskt att erkänna att jag var så dåligt insatt.

Men jag har hittat en som jag är väldigt intresserad av som bara har 0.30% i avgift sedan så förmodar jag att de har de vanliga 20% över. Det som är lite dumt är att denna fonden går att köpa och sälja varje dag vilket inte den andra gick att göra. Den andra gick bara att köpa och sälja en gång i månaden och det var ganska bra faktiskt. Det var Lancelot fonder jag köpte då. Men nu är minsta belopp 1 miljon kronor, det var inte alls så mycket då. Jag är inte rik, jag hoppas på att förbättra min ekonomi, haha.
Absolut ett bra alternativ och jag gillar innehaven i fonden. Man kan se att under corona raset gick den inte alls ned så mycket som index och avgiften är ju som sagt låg i jämförelse.
Citera
2023-10-06, 18:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Absolut ett bra alternativ och jag gillar innehaven i fonden. Man kan se att under corona raset gick den inte alls ned så mycket som index och avgiften är ju som sagt låg i jämförelse.

Vad bra, då ska jag köpa den
Citera
2023-10-06, 19:09
Medlem
Citat:
Vad bra, då ska jag köpa den
Okej och jag tror det blir fint faktiskt.
Citera
2023-10-06, 21:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej och jag tror det blir fint faktiskt.

Det tror jag också faktiskt
Citera
2023-10-08, 21:11
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Jag skulle säga tvärtom, tidigare vid lågränteläget var hedgefonder mer intressanta. Nu när ränteläget är högre kan du relativt riskfritt få 5 % på en korträntefond som fokuserar på IG-bolag och har mycket låg ränterisk.

Fast 5% är ju mindre än inflationen, en hedgefond kan ju möjligen ge lite mer än inflationen.
Citera
2023-10-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Fast 5% är ju mindre än inflationen, en hedgefond kan ju möjligen ge lite mer än inflationen.
Vill du slå inflationen just nu så får du ta högre risk. Tex Lannebo High Yield, den ger just nu 8,7 % i running yield.
Citera
2023-10-09, 20:23
Medlem
why123s avatar
Citat:
Vill du slå inflationen just nu så får du ta högre risk. Tex Lannebo High Yield, den ger just nu 8,7 % i running yield.

Hur stora risker är du beredd att ta? Om du lever på bl a det (som du skrev) så måste du vara väldigt
känslig för stora nergångar under en längre tid.
Fast å andra sidan så är det ju alltid rörelser i börsen om man kan tajma det rätt. Volatila aktier borde
du gilla.
Men samtidigt funderar jag på att du har fonder, det tar ju alltid tid innan man köper och säljer dem? Fast det är klart har du haft Turkiet-fonder så går det ingen nöd på dig.
Senast redigerad av why123 2023-10-09 kl. 20:26.
Citera
2023-10-10, 09:38
Medlem
Bob-Dylans avatar
Jag har lite i Lynx Dynamic, vilka jag idiotförklarar totalt. Totalt värdelös i min mening jag undrar hur fan de tar positioner egentligen för den går dåligt oavsett hur börsen går.

Bättre Hedge är nog en blandning av uran, olja, guld och lite olika valutor.
Citera
2023-10-10, 09:41
Medlem
Citat:
Hur stora risker är du beredd att ta? Om du lever på bl a det (som du skrev) så måste du vara väldigt
känslig för stora nergångar under en längre tid.
Fast å andra sidan så är det ju alltid rörelser i börsen om man kan tajma det rätt. Volatila aktier borde
du gilla.
Men samtidigt funderar jag på att du har fonder, det tar ju alltid tid innan man köper och säljer dem? Fast det är klart har du haft Turkiet-fonder så går det ingen nöd på dig.

Allt är relativt men jag skulle säga att jag tar rätt låga risker jämfört med en genomsnittstrader. Jag är inte så känslig egentligen då jag fortfarande har en arbetsinkomst som jag även klarar mig på, även om jag då skulle få skära ned på en del lyx.
From 2018 har jag kvartalsvis utvärderat och jag har hittills bara ett negativt kvartal, Q1 2020 (Covid-kraschen).

Just nu kör jag främst fonder för likviditetsplaceringar och samtidigt kunna åtnjuta en enkel och billig belåning. De första fonderna jag föreslog, Lannebo Räntefond Kort och Storebrand FRN Företagsobligation handlas T+0 vid köp och T+1 vid sälj, så det går fort men det är ju inte intradag.
Men som jag beskrev tidigare, eftersom det är T+1 vid sälj så kan jag köpa massa aktier idag (T+2) och sedan sälja fonderna imorgon och ändå inte betala någon låneränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in