Citat:
Ursprungligen postat av
Peterpan22
Någon som kan förklara varför man ska ta medicinen tillsammans med mat? Orkar inte scrolla och söka runt så vore tacksamt om ngn kunde förklara kort!
Som tidigare nämnt kan Elvanse intas både utan och i samband med måltid.
Enligt min erfarenhet upplever dock en del att effekten av Elvanse kan utebli om intaget sker i samband med måltid. Då kan det vara värt att tänka på att undvika livsmedel (under just den måltiden) som innehåller fosfat, askorbinsyra eller svavel eftersom dessa har en syrabildande effekt efter nedbrytningen i kroppen.
Det kan även ske en fördröjning för Elvansen att uppnå sin maximala plasmakoncentration.
Citat:
Ursprungligen postat av
flowerpower900
1. Du som har ADD/ADHD, vad märker du om du råkar ta en för stor dos av misstag av säg t.ex. 150-200mg istället för exempelvis 30 - 50mg elvanse som du ordinerats av läkare? Min gissning är att du får hög ångest, blir extremt speedad, väldigt fokuserad, påverkad med stark eufori och med stark hjärtklappning? Stämmer detta för dig personligen eller har du om du nu råkat ta en högre dos fått en annan reaktion? Vad för reaktion fick du isåfall? Personer med denna diagnos verkar ju via mediciner som elvanse eller metylfenidat hälpta till att lugna ner hjärnan om jag förstått det rätt, vilket jag rent logiskt inte förstår då det är en centralstimulerande drog som enligt min ej profesionella logik hade gjort människor bara piggare och inte lugnare.
Jag har intagit doser inom det intervallet du anger, även högre.
Däremot ska man tänka på att jag ordineras 100mg 1ggr/dag.
Som svar på din första fråga; har inte upplevt några akuta biverkningar, enbart insomnia.
Men då alla har en individuell tröskel som läkemedlets dos måste ”över” för att uppnå en önskvärd effekt, varierar risken att drabbas av de icke-önskvärda effekterna, dvs. biverkningarna och ev. toxicitet.
Som svar på din andra fråga; De flesta människor (med eller utan diagnos) upplever CS som prestationshöjande.
När jag är omedicinerad är det som att jag har ett papper i hjärnan som ska föreställa ett arbetsschema, men att alla kollegor har kluddat dit allt som ska göras under dagen, huller om buller, upp och ner, bak och fram, och jag kan inte ens förmå mig att skriva om allt till en strukturerad punktlista.
Är jag å andra sidan medicinerad blir schemat just som en strukturerad punktlista där jag vet vart jag ska börja och hur jag ska göra allt på ett effektivt sätt.