2023-10-05, 19:15
Medlem
zombie-nations avatar
Det måste varit skitjobbigt att analysera så många inlägg och bestämma om de är för, emot eller neutrala.

Men självklart måste vi på Flashback tycka det är OK om man använder oss i forskningssyfte. Det är ett öppet forum.

Sedan är det så klart att alla trådar som nämner vaccin kommer att handla om vaccin, inte om forskares agerande, för Flashback är ett enda stort OT.
Citera
2023-10-05, 19:19
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Vad jac hade varit mer intresserad av är alla konton (ingen nämnd) som helt klart var påverkansoperation. Kollar man posthistoriken på flera gamla konton som var väldigt aktiva under värsta vaccin-kampanjen så ändrade de stil att skriva och intressen, kunde gå från inlägg av typen "höhö cannabis" eller "ut blattarna" eller väldigt snäva intressen till att skriva långa haranger ganska avancerad medicin.
Andra gick från att skriva rätt djupa filosofiska grejer till "folk som inte tar vaccinet är obildade och feta".
Att det sedan var masshysteri i konformismens högborg Sverige hjälpte inte, även hyfsat intelligenta människor rycktes med.
Citera
2023-10-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det måste varit skitjobbigt att analysera så många inlägg och bestämma om de är för, emot eller neutrala.

Men självklart måste vi på Flashback tycka det är OK om man använder oss i forskningssyfte. Det är ett öppet forum.

Sedan är det så klart att alla trådar som nämner vaccin kommer att handla om vaccin, inte om forskares agerande, för Flashback är ett enda stort OT.
JA äntligen ett vettigt svar i tråden!

Ja det är nog där jag landar också. Flashback måste vara en guldgruva för medieforskare och andra. Mycket på grund av att forumet har funnits mycket länge och att inlägg aldrig raderas eller redigeras, åtminstone inte efter mer än en timme efter det att de postas.

Vi kommer nog att se fler studier där vi som skriver här skärskådas av forskare.
Citera
2023-10-05, 19:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Har dom med mina inlägg tror dom vi alla är helt utom hjälp, idioter, adddhdhddhhha typ bokstavkombo o givetvis dödsnazister o knarkare.
Citera
2023-10-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag har inte läst den och inte hittat den i någon databas (ännu).

Jag hörde om det på P1.
Tkr ändå majoriteten på Flashback va för vaccinet😅
Citera
2023-10-05, 20:01
Medlem
Citat:
Forskare från Lund har analyserat 4500 inlägg på flashback för att utröna, bland annat, antivaccers, åsikter.

Kommer det här att förändra myndigheternas sätt att agera?

Är flashback en bra källa för forskning?

Just när det kommer till antivaxxare, så var väl FB denna rörelses högborg, så här om någonstans borde väl vara sämsta möjligaste ställe att analyserar i forskningssyfte.
Själva är jag vaxxad sedan länge, lever fortfarande och har fortfarande varken fått gratis 5G i skallen eller blivit magnetisk som anti-vaxxarna påstod att man skulle råka ut för.
Å andra sidan, så borde man väl också fått fram en typ av worst case scenarium, när man använde flashback som underlag i just detta ämne.
Citera
2023-10-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Just när det kommer till antivaxxare, så var väl FB denna rörelses högborg, så här om någonstans borde väl vara sämsta möjligaste ställe att analyserar i forskningssyfte.
Själva är jag vaxxad sedan länge, lever fortfarande och har fortfarande varken fått gratis 5G i skallen eller blivit magnetisk som anti-vaxxarna påstod att man skulle råka ut för.
Å andra sidan, så borde man väl också fått fram en typ av worst case scenarium, när man använde flashback som underlag i just detta ämne.
Ja eller så är flashback kanske det allra bästa stället att få reda på hur antivaccare tänker? Jag tror inte att forskarna tog hänsyn till antalet inlägg utan var mer intresserade av det som skrevs?

(Jag har inte heller blivit magnetisk men jag har bara tagit två doser Pfizer och inget mRNA-vaccin.)
Citera
2023-10-05, 20:20
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Vad sjukt att analysera Flashbacks åsikter, när en och samma person kan ha många konton för att sprida sina åsikter, ibland vet dom inte ens från vilket konto dom är inne på.

Själv tog jag några doser vaccin, kommer inte ta några mer snabbuppkomna vaccindoser.

Majoriteten av samhället var INTE för ett vaccin, dom blev skrämda av myndigheterna för att dom skulle ta vaccinet, det var en kärring som satt och sa att alla måste vaccinera sig medans hon själv gav fan i det.
Citera
2023-10-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ja precis; man kan ju tänka sig att man får veta vad folk verkligen anser, även om många skriver en massa skit för att provocera eller av någon annan skum anledning. Det stora antalet inlägg ger ändå viss statistisk tyngd åt det hela.

Vad folk tycker på Flashback är ju knappast representativt för vad folk i allmänhet tycker. Dock är ju koncentrationen foliehatt relativt hög så vill man kartlägga hur såna tänker är det väl ett bra ställe att forska på.
Citera
2023-10-05, 20:45
Medlem
Är det stora covid tråden eller?? Haha ni är kända nu
Citera
2023-10-05, 20:51
Medlem
Får gå tillbaka och se tror jag var skeptisk/neutral. Vissa upprepade sin skräck dag efter dag minns dem ni vet själv vem ni är😁 många var väldigt ambitiösa och insatta. Är fortfarande skeptisk men blev tvingad till vaccination av resten av familjen det var ju ganska panikslaget ett tag (tänk så man glömmer åren 20--21,,usch)
jaja de borde använda fb oftare i forskning litar på fler här än många andra🙏
Citera
2023-10-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Vad folk tycker på Flashback är ju knappast representativt för vad folk i allmänhet tycker. Dock är ju koncentrationen foliehatt relativt hög så vill man kartlägga hur såna tänker är det väl ett bra ställe att forska på.
Ja precis. Det är ju en guldgruva för forskare som vill se hur folk tänker. Antivaccare är ju inte direkt några som förekommer naturligt i forskningvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in