2023-10-05, 12:16
Medlem
Forskare från Lund har analyserat 4500 inlägg på flashback för att utröna, bland annat, antivaccers, åsikter.

Kommer det här att förändra myndigheternas sätt att agera?

Är flashback en bra källa för forskning?
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-10-05 kl. 12:18.
Citera
2023-10-05, 12:19
Medlem
Kan du inte gå ett steg längre och länka till studien eller annat?
Citera
2023-10-05, 12:25
Medlem
SnutteFia03s avatar
Visst kan man använda sig av inlägg på flashback och dra slutsatser utifrån det, men man bör såklart även titta på andra källor som referenser eftersom flashback inte är riktigt representativt för samhället i stort.
Citera
2023-10-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Kan du inte gå ett steg längre och länka till studien eller annat?
Jag har inte läst den och inte hittat den i någon databas (ännu).

Jag hörde om det på P1.
Citera
2023-10-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Visst kan man använda sig av inlägg på flashback och dra slutsatser utifrån det, men man bör såklart även titta på andra källor som referenser eftersom flashback inte är riktigt representativt för samhället i stort.
Ja precis; man kan ju tänka sig att man får veta vad folk verkligen anser, även om många skriver en massa skit för att provocera eller av någon annan skum anledning. Det stora antalet inlägg ger ändå viss statistisk tyngd åt det hela.
Citera
2023-10-05, 13:06
Avslutad
Svenska forskare har kartlagt hur diskussionerna kring covid-vaccin var på diskussionsforumet Flashback.
Covid-vaccinen väcker starka känslor. Miljontals människor är lyckliga över att de lever tack vare vaccinen. Men andra är fortsatt oroliga på Flashback. I veckan fick upptäckarna bakom mRNA-vaccinen nobelpris. I Sverige säger 4 procent att de väljer att avstå från att vaccinera sig, enligt SOM-institutet.

Hur de som tvekar kring vaccin och uttrycker det på det öppna diskussionsforumet Flaschback har nu kartlagts i ny svensk forskning. Där var 60 procent av inläggen skeptiska till vaccinen, medan 20 procent var neutrala och 20 procent positiva . Många medicinska termer används i inläggen.

Den största delen av covid-vaccinen i Sverige grundar sig på den upptäckt med mRNA-vaccin som nu fått nobelpris. Mycket forskning pågår nu där budbärarRNA, mRNA, kan komma att användas i många olika behandling framöver. Men det finns tydliga dilemman för att få det att fungera för annat än vacciner. Den lilla fettbubblan måste blir effektivare för att det ska fungera bättre. Men kliniska försöka pågår för behandling av flera olika cancrar.

Medverkar gör Anders Wittrup, forskare vid Lunds universitet och läkare på Skånes universitetssjukhus, Elin Esbjörner, docent vid institutionen för Life Sciences på Chalmers tekniska högskola i Göteborg samt Mia-Marie Hammarlin, lektor och forskare vid Institutionen för kommunikation och medier i Lund.
https://sverigesradio.se/avsnitt/nobelprisade-covid-vaccinen-vacker-kanslor

Hur florerar tankarna om detta?
Citera
2023-10-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Forskare från Lund har analyserat 4500 inlägg på flashback för att utröna, bland annat, antivaccers, åsikter.

Kommer det här att förändra myndigheternas sätt att agera?

Är flashback en bra källa för forskning?
Varför har de gjort det?
Citera
2023-10-05, 15:54
Medlem
WatchItNows avatar
FB är det bästa snitt av det manliga Sverige 18-70 år jag vet på nätet.

"Lund" ger lite kalla kårar och jag tänker mig en biazed forskning här. Kanske bara fördomar, dock efter att ha bott 10 år i Lund.
Citera
2023-10-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
FB är det bästa snitt av det manliga Sverige 18-70 år jag vet på nätet.

"Lund" ger lite kalla kårar och jag tänker mig en biazed forskning här. Kanske bara fördomar, dock efter att ha bott 10 år i Lund.
Nja antivccers är nog litet överrepresenterade här . . . . .
Citera
2023-10-05, 16:27
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Nja antivccers är nog litet överrepresenterade här . . . . .
Jag tror antixaxxers fanns brett i samhället bland män. Däremot är de som skriver om antivaxx på FB extra motiverade så de/vi syntes nog extra bra och mycket. Så om man bara slår upp inlägg med VAXX i sig så får man inte ett genomsnittligt urval av svensken eller FB. Man får 100 inlägg bara av mig t.ex, fast antivaxx inte var mer än 0.1% av mitt liv.
Citera
2023-10-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag tror antixaxxers fanns brett i samhället bland män. Däremot är de som skriver om antivaxx på FB extra motiverade så de/vi syntes nog extra bra och mycket. Så om man bara slår upp inlägg med VAXX i sig så får man inte ett genomsnittligt urval av svensken eller FB. Man får 100 inlägg bara av mig t.ex, fast antivaxx inte var mer än 0.1% av mitt liv.
Nej. Antivaccers är en liten minoritet i samhället.
Citera
2023-10-05, 16:44
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Nej. Antivaccers är en liten minoritet i samhället.
Med "brett" menar jag inte i närheten av 50% men kanske 20%. Vilket är mycket eftersom det gick emot alla länders genemsamma korrekta åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in