Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Men det är förhandling när Ryssland ställer ultimativa krav: "ni ska låta oss få det vi redan ockuperat samt lite till, annars fortsätter vi kriga tills vi krossat er"?
Med tanke på Rysslands agerande är de verkligen inte de rätta att tala om förhandlingar. Likaså med de ryska kraven på att Nato ska kasta ut stater som varit medlemmar i 20 år och förbjuda andra länder att söka medlemskap. Så förhandlar man inte. Jag jobbar en del med förhandlingar i mitt jobb och i en förhandling så både ger och tar man. Målet i en förhandling är båda ska vara lika nöjda (eller missnöjda), inte att en ska få allt och den andra inget i utbyte. Det senare kallas i normalfallet för utpressning.
Vad har du för fakta som säger att Putin krävt att Nato ska kasta ut medlemmar?
Jag har läst dokumenten till säkerhetsavtal mellan RU och US som låg som förslag hösten 2021.
Där står det inte som du påstår utan bara att Ryssland inte vill ha mer utvidgning av Nato inpå deras gräns, alltså Ukraina och Georgien underförstått. Biden vägrade att ens diskutera saken, blankt nej.
Tycker inte att det kan ses som ohemula krav jämfört med nuläget.
Istanbulförhandlingarna våren 2022 omfattade mer än så ungefär som Minsk2 avtalet. Det var enligt Israels premiärminister så gott som klart för påskrift av Zelensky men han vände på klacken i sista stund. Tydligen hade US/UK lovat militärt stöd "as long as it takes" om Zelensky ville fortsätta konflikten istället för att skriva under.
Kinas XiPing kom senare med ett mer övergripande förslag till förhandlingar som också det förkastades av Zelensky.
Nu har man kommit till att Ukraina inte faktiskt klarar av att återta annekterade områden oavsett hur mycket vapen och pengar de får från Väst. Läget är så kritiskt att Ryssland snart kan marschera mot Kiev om de skulle vilja.
Zelensky har chansat på att ryssarna skulle kapitulera och t.o.m. lämna flottbasen på Krim, med facit i hand var det ingen vidare idé.