Citat:
Ursprungligen postat av
Bogosity
Det som fått mig att hata ryssar helt gränslöst det senaste 1,5 åren (utöver de uppenbara svinerierna i Ukraina) är alla rysstroll i tråden. Om jag inte hade sett rysk media förespråka folkmord, kärnvapenkrig, koncentrationsläger och terrorism på bästa sändningstid på rysk TV skulle jag ha trott att ni alla är betalda av Ukraina för att sprida svart propaganda.
Militärt stöd för Ukraina är inte bara moraliskt korrekt, det är århundradets bästa investering i försvaret. Tänk vilken fin värld det kan bli med ett förnedrat och demilitariserat Ryssland som spruckit längs hundratals etniska, kulturella och religiösa linjer och askan spridits för vinden. Det enda som behövs för detta fantastiska utfall är att kötta på ett par år till med en prestigefull idiot vid makten i Kreml tills Burjatier och diverse andra folkslag inser att deras största fiende sitter i Moskva och inte har några soldater till övers för att stoppa dem från att räcka upp mittenfingret och lämna federationen. När portarna väl är öppna kommer ondskans imperium att rämna som ett korthus efter att region efter region hoppar av.
Ja, jag var ju hyfsat neutral till Ryssland innan konflikten, jag visste att det inte direkt var en mysig demokrati men det är ju inte heller majoriteten av världens länder så jag ägnade dem inte mer intresse.
Men efter denna konflikt har jag insett att detta var fel och Ryssland inte bara är ett i raden av många halvsunkig länder, utan att det finns en genuint människofientlig ideologi som genomsyrar de styrande och nu alltmer det ryska samhället.
Jag har nu också förstått att Ryssland inte heller är som de flesta andra länder där det vid krig alltid blir colloteral damage bland civila eller enstaka psykopat-soldater som svinar runt.
I Rysslands fall sker övergrepp mot civila rent systematiskt och i så gott som i alla fall där de ockuperat länder har de i jämförelse med andra länder utmärkt sig med en väldigt stor överrepresentation av övergrepp mot oskyldiga civila. Det säger ju en hel del när folk jublade och nazisterna sågs som befriare när intog Sovjetiskt territorum,
I vardagen anses jag väl vara hyfsad lugn och balanserad person som inte lätt brusar upp för saker, men om det är något som verkligen får mitt blod att koka så är det när jag hör att ryssarna plågar och våldtar oskyldiga små barn till döds. I dessa fall skulle jag nog faktiskt betala en bra slant för att personligen få njutningen att se till att förövarna får en mycket långdragen död som de förtjänat.
Motsvarande känner jag samma avsky mot ryssapologetiker som i någon form kan ses följa intressen av en sådan människofientlig makt, och indirekt bidra till det enorma lidande och sadistiska övergrepp som sker på oskyldiga och försvarslösa civila, där inte ens små barn skonas.
Varje människa som bara har ett litet korn av vad man kallar mänsklig anständighet torde inse att det inte bara är moraliskt önskvärt utan en moralisk plikt att bekämpa detta.
Fick jag bestämma skulle jag också önska att säkerhetspolisen skulle hålla väldig koll på genuina ryssapologetiker i denna tråd som potentiella landsförrädare, och vid minsta lilla antydan till övertramp utvisa dem till en kall, ödslig rysk ö, så långt bort från all civilisation som bara går.
Nu kommer det ju knappast att bli så, men i en bättre värld hade det definitivt blivit så.