2023-10-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Rysstrollen försöker hela tiden förvrida våra sinnen genom att upprepande gånger beskriva en alternativ verklighet som inte existerar i den faktiska verkligheten. Det här att Ryssland blir omringat av NATO är ju ett exempel på detta.

En snabb titt på kartan visar att den där "omringningen" inte existerar i verkligheten:

https://image.shutterstock.com/shutterstock/photos/1731247126/display_1500/avopix-1731247126.jpg

NATO-länderna finns lite grann vid ena kanten. Detta oavsett om Ukraina går med i NATO eller ej.

Om man ska vara extremt generös mot "ryssarna" så kan man ju säga att de på sätt och vis är omringade även från i norr och öster. I någon mån har man ju faktiskt maritima gränser mot Norge, Danmark (Grönland), och Kanada. Sedan kan man ju alltid fundera över risken för att Kanada och Danmark anfaller över isarna på Nordpolen....
Citera
2023-10-04, 17:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det är talande att invasionen varit ett sånt fiasko att t.om. Putins chefsidiolog Dugin börjar ta avstånd från självaste symbolen för invasionen. Undrar om förlusten av Daria var en väckarklocka?

Ja alla normala människor måste ju ta åt sig om ens barn blir mördat. Men frågan är om det är något större ideologiskt skifte på gång? Ett annat narrativ från Kreml? Blir Z symbolen för ett misslyckat krig, men vad blir då det nya?
Citera
2023-10-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Nej det försökte han inte alls. Han publicerade endast ett 10 punkts program som krävde rysk kapitulation; det är inte en förhandling.
Sedan ett år tillbaka strider det mot författningen i Ukraina att öht inleda förhandlingar med ryssarna.
Därför finns det dessvärre ingen diplomatisk lösning längre på konflikten.
Ryssarna kommer mala på tills Kiev tvingas kapitulera, eller om Kiev har tur så segrar de militärt men det verkar mindre troligt givet förutsättningarna.
Hundratusentals fler trupper kommer att stupa eller skadas innan dess och Ukrainas ekonomi kommer att vara kollapsad.
Men vad gör man inte för att bekämpa att Kina blir starkare än USA?
Enligt neoconhöken Lindsey Graham är det numera övergripande målet med konflikten i Ukraina.
Först var det att avsätta Putin men eftersom det inte lyckades så handlar det nu om att skrämma XiPing från att ockupera Taiwan.
Folket i Ukraina verkar vara en underordnad fråga.

Kapitulation är helt fel ord - Zelensky kräver bara att ryssen ska sluta kriga och åka hem, och det är i sanning inte mycket begärt. Ukraina gör inga anspråk på något som tillhör ryssen.
Citera
2023-10-04, 17:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Hon riskerar upp till 3 års fängelse för att hon tog ett foto med ett museiflygplan. Detta rättssystem avundas trådens moskoviter.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1709534638908088563
Citera
2023-10-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Nato kom till för att vissa västmakter var oroliga för Sovjetkommunismens utbredning i Europa. Man ville inte ha Warszawapakten för nära inpå gränsen. Nu råder det omvända förhållandet, Nato kryper allt närmare Ryssland. Men det är tydligen svårt att förstå ryssarnas behov av att hålla fienden från gränsen.
Hmm, är det någon som inte respekterar gränser suveräna stater emellan så är det ju ryssen. Så vad är det som gör att ryssen är så rädd för sina grannländer att man måste starta krig i ett försök att kväsa dom? Vi i ett upplyst välmående Europa lever ju iifred med våra grannar sedan länge.
Citera
2023-10-04, 17:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Nato kom till för att vissa västmakter var oroliga för Sovjetkommunismens utbredning i Europa. Man ville inte ha Warszawapakten för nära inpå gränsen. Nu råder det omvända förhållandet, Nato kryper allt närmare Ryssland. Men det är tydligen svårt att förstå ryssarnas behov av att hålla fienden från gränsen.
Och Ryssland har visat med all tydlighet varför Nato inte bara kommer att finnas utan kommer att bli starkare än någonsin. Ryssland skrämmer mindre grannstater in i armarna på Nato.
Men Nato är bara ett löjeväckande svepskäl för Putin tillsammans med resten av listan på varför Ryssland måste kriga som denazifiering och skydda ryska minoriteter samt annat trams.

Egentligen är beslutet att eskalera kriget mot de små staterna helt och hållet Putins förtjänst och orsaken är att han fruktar välmående demokratiska stater och att det är ett hot mot hans egen makt.
Diktatorer bedriver alltid ett krig mot riktiga och inbillade fiender. Priset Putin får betala är att Ryssland blir isolerat som Nordkorea.
Citera
2023-10-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Kriget ska fortsätta till varje pris. Det är ju det de vill, "filantroperna" Sullivan, Blinken, Nuland och den uppenbart senile Biden..

Kriget kan upphöra idag, om Ryssland drar sig tillbaka till sina gränser.
Citera
2023-10-04, 18:25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men det är förhandling när Ryssland ställer ultimativa krav: "ni ska låta oss få det vi redan ockuperat samt lite till, annars fortsätter vi kriga tills vi krossat er"?

Med tanke på Rysslands agerande är de verkligen inte de rätta att tala om förhandlingar. Likaså med de ryska kraven på att Nato ska kasta ut stater som varit medlemmar i 20 år och förbjuda andra länder att söka medlemskap. Så förhandlar man inte. Jag jobbar en del med förhandlingar i mitt jobb och i en förhandling så både ger och tar man. Målet i en förhandling är båda ska vara lika nöjda (eller missnöjda), inte att en ska få allt och den andra inget i utbyte. Det senare kallas i normalfallet för utpressning.
I förhandlingar så erbjuder man motparten någonting, men några sådant dekadent tjafs är inget för Ryssland utan här bara kräver man det man vill ha.
Citera
2023-10-04, 18:33
Medlem
Africagonzos avatar
Någon som hört något om nya stödpaket från Sverige?
Hur går det för CV90 och Archer?
Är alla beslutade stödpaket från Sverige levererade?
Citera
2023-10-04, 18:47
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Någon som hört något om nya stödpaket från Sverige?
Hur går det för CV90 och Archer?
Är alla beslutade stödpaket från Sverige levererade?
CV90 och Leoparderna är levererade och jobbar.

Archer har jag inte sett något om ännu.

Då det hela tiden kommer nya stödpaket så är ju allt inte på plats.
Citera
2023-10-04, 18:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
CV90 och Leoparderna är levererade och jobbar.

Archer har jag inte sett något om ännu.

Då det hela tiden kommer nya stödpaket så är ju allt inte på plats.

Enligt Gregg så använda Archer, inte helt otroligt med tanke på hur många artillerisystem AFU slaktar per dag.
Citera
2023-10-04, 18:56
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogosity
Det som fått mig att hata ryssar helt gränslöst det senaste 1,5 åren (utöver de uppenbara svinerierna i Ukraina) är alla rysstroll i tråden. Om jag inte hade sett rysk media förespråka folkmord, kärnvapenkrig, koncentrationsläger och terrorism på bästa sändningstid på rysk TV skulle jag ha trott att ni alla är betalda av Ukraina för att sprida svart propaganda.

Militärt stöd för Ukraina är inte bara moraliskt korrekt, det är århundradets bästa investering i försvaret. Tänk vilken fin värld det kan bli med ett förnedrat och demilitariserat Ryssland som spruckit längs hundratals etniska, kulturella och religiösa linjer och askan spridits för vinden. Det enda som behövs för detta fantastiska utfall är att kötta på ett par år till med en prestigefull idiot vid makten i Kreml tills Burjatier och diverse andra folkslag inser att deras största fiende sitter i Moskva och inte har några soldater till övers för att stoppa dem från att räcka upp mittenfingret och lämna federationen. När portarna väl är öppna kommer ondskans imperium att rämna som ett korthus efter att region efter region hoppar av.

Ja, jag var ju hyfsat neutral till Ryssland innan konflikten, jag visste att det inte direkt var en mysig demokrati men det är ju inte heller majoriteten av världens länder så jag ägnade dem inte mer intresse.

Men efter denna konflikt har jag insett att detta var fel och Ryssland inte bara är ett i raden av många halvsunkig länder, utan att det finns en genuint människofientlig ideologi som genomsyrar de styrande och nu alltmer det ryska samhället.
Jag har nu också förstått att Ryssland inte heller är som de flesta andra länder där det vid krig alltid blir colloteral damage bland civila eller enstaka psykopat-soldater som svinar runt.
I Rysslands fall sker övergrepp mot civila rent systematiskt och i så gott som i alla fall där de ockuperat länder har de i jämförelse med andra länder utmärkt sig med en väldigt stor överrepresentation av övergrepp mot oskyldiga civila. Det säger ju en hel del när folk jublade och nazisterna sågs som befriare när intog Sovjetiskt territorum,

I vardagen anses jag väl vara hyfsad lugn och balanserad person som inte lätt brusar upp för saker, men om det är något som verkligen får mitt blod att koka så är det när jag hör att ryssarna plågar och våldtar oskyldiga små barn till döds. I dessa fall skulle jag nog faktiskt betala en bra slant för att personligen få njutningen att se till att förövarna får en mycket långdragen död som de förtjänat.

Motsvarande känner jag samma avsky mot ryssapologetiker som i någon form kan ses följa intressen av en sådan människofientlig makt, och indirekt bidra till det enorma lidande och sadistiska övergrepp som sker på oskyldiga och försvarslösa civila, där inte ens små barn skonas.

Varje människa som bara har ett litet korn av vad man kallar mänsklig anständighet torde inse att det inte bara är moraliskt önskvärt utan en moralisk plikt att bekämpa detta.

Fick jag bestämma skulle jag också önska att säkerhetspolisen skulle hålla väldig koll på genuina ryssapologetiker i denna tråd som potentiella landsförrädare, och vid minsta lilla antydan till övertramp utvisa dem till en kall, ödslig rysk ö, så långt bort från all civilisation som bara går.

Nu kommer det ju knappast att bli så, men i en bättre värld hade det definitivt blivit så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in