Citat:
Ursprungligen postat av
DinSkummaGranne
Det här med att kcal är det enda som räknas för viktminskning förstår jag inte. Räknade ut kcal idag och jag får inte i mig mer än 1000-1500kcal om dagen och då tränar jag ändå väldigt hårt och har sett ganska bra resultat på musklerna men med den mängden kcal så antar jag att framstegen kommer stanna av snart.
Men ska man bara räkna kcal om man vill gå ner och vikt och bli av med fett runt magen? Socker då? Fett? Kolhydrater? Allt det där orkar man ju inte räkna.
Blev tipsad om mörk choklad för att få i mig extra kcal men det är ju också massa fett, socker och kolhydraten i det.
Vad jag läst så är 1,5-3g protein per kg kroppsvikt optimal mängd om man skall bygga muskler.
Kroppen behöver inte kolhydrater , det kan den omvandla från protein om den behöver.
Så det enda man behöver äta är protein och fett.
Så man har inte något stort behov av kolhydrater för att träna.
Men skall man syssla med högintensiv träning så behöver man lite kolhydrater då det är snabb energi .
Vad jag läst så är det kolhydraterna man skall minska på för att bli av med det vicerala fettet, alltså det som är invärtes runt organen som ger kulmage. Det är i levern som den gör om sockret till fett, minskar man sockret minskar man mängden insulin vilket är det hormonet som triggar kroppen att lagra fett.
Själv så har jag slutat räkna kalorierna, räknar kolhydrater istället.
Jag klarar av och träna utan att tappa muskler. Gått ned 32kg och varav 1kg muskler enligt inbody mätning
Visst går det lägga på sig muskler och ligga på underskott men inte lika lätt.