2023-09-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Era bästa tips att sluta med socker?
Att sluta med kolhydrater har varit extremt effektivt för mig.
Socker är nästan en drog och man blir inte så mätt av det, bli betydlig mättare av protein och fett till samma energimängd.
Jag kör en ketogen diet, en striktare version av lchf. Jag följer dock inte riktigt den rekomenderade mängden fett utan får större del av energin från protein.

Då min kropp är i ett stadie som heter ketos och min kropp är fettanpassad så får jag inte några svängningar i mitt blodsocker och min hjärna lever på ketoner. Jag blir inte hangry av att inte äta på 24h, utan jag får min energi konternueligt från fett. Är dessutom pigg.

På vardagar äter jag endast ett mål om dagen och det är på kvällen med familjen, på helgerna blir det dock frukost och lunch.
NU när jag gått ned över 30kg.
Citera
2023-09-26, 11:54
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Dum fråga kanske men jag har ganska nyligen ändrat kosten helt. Nu äter jag kött (nötfärs eller kyckling) tillsammans med frysta grönsaker en gång om dagen men det blir ganska stora portioner. Nötfärs delar jag upp på 300+ gram per portion för att få i mig tillräckligt med protein och tillsammans med grönsakerna så blir det ganska stora portioner.

Har det någon påverkan på viktminskningen (fettminskning) att äta stora portioner så att man blir proppmätt eller har det ingen betydelse?

Det gäller nötfärs 12%

Jag försöker både bygga muskler och bli av med fettet runt magen.
Citera
2023-09-26, 11:59
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
Att bara sluta? Det är en praktisk fråga, och först gör man en storstädning i skafferi, frys och kyl. Släng rubbet!

Därefter handlar man nytt i och enbart i följande kategorier:

* kött, fågel (inte i färs eller mix)

Köttfärs/nötfärs är dåligt?
Citera
2023-09-26, 23:11
Avslutad
Använda Slim måltidsersättning (från protein.se) som VLCD?

Som rubriken lyder: Kan man använda Slim måltidsersättning som VLCD? Eller måste jag köpa typ Allevo istället? Nödvändiga ämnen som vitaminer, mineraler etc borde väl finnas i Slim, så det borde inte vara problem? Självklart så kommer jag äta 5 portioner så jag får i mig de nödvändiga ämnena.
Citera
2023-09-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Dum fråga kanske men jag har ganska nyligen ändrat kosten helt. Nu äter jag kött (nötfärs eller kyckling) tillsammans med frysta grönsaker en gång om dagen men det blir ganska stora portioner. Nötfärs delar jag upp på 300+ gram per portion för att få i mig tillräckligt med protein och tillsammans med grönsakerna så blir det ganska stora portioner.

Har det någon påverkan på viktminskningen (fettminskning) att äta stora portioner så att man blir proppmätt eller har det ingen betydelse?

Det gäller nötfärs 12%

Jag försöker både bygga muskler och bli av med fettet runt magen.

Det handlar att man skall få i sig mindre energi än man gör av med under en längre period, så spelar ingen roll om man får i sig 1500kcal på en måltid eller fördelat på flera.
Fördelen med endast ett mål är att man blir mätt det målet och har svårt att äta för mycket.

Jag äter också bara ett mål om dagen och det äter jag på kvällen efter jobbet.
Då jag kör keto dieten så har jag inga problem med den långa fastan, min kropp är fettanpassad och har konternuelig tillgång till energi från fett , därav så får jag aldrig förlågt blodsocker och blir hangry.
De sägs ju att det är en heldel hälsosamma saker som händer i kroppen om man fastar 18h
Nej köttfärs är ingen dålig mat .
Citera
2023-09-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Det handlar att man skall få i sig mindre energi än man gör av med under en längre period, så spelar ingen roll om man får i sig 1500kcal på en måltid eller fördelat på flera.
Fördelen med endast ett mål är att man blir mätt det målet och har svårt att äta för mycket.

Jag äter också bara ett mål om dagen och det äter jag på kvällen efter jobbet.
Då jag kör keto dieten så har jag inga problem med den långa fastan, min kropp är fettanpassad och har konternuelig tillgång till energi från fett , därav så får jag aldrig förlågt blodsocker och blir hangry.
De sägs ju att det är en heldel hälsosamma saker som händer i kroppen om man fastar 18h
Nej köttfärs är ingen dålig mat .

Utifrån detta (ffa första meningen) borde det även vara rimligt att anta att man kan ligga på energibalans (eller t o m överskott) enstaka dagar för att merparten av dagarna ligga i underskott och ändå få tillfredsställande resultat...
Citera
2023-09-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Utifrån detta (ffa första meningen) borde det även vara rimligt att anta att man kan ligga på energibalans (eller t o m överskott) enstaka dagar för att merparten av dagarna ligga i underskott och ändå få tillfredsställande resultat...

Ja vist är det så, kroppen är smart och sparar energi som den inte är i behov av. Kroppen kan lagra ungefär 600g socker i musklerna och 100g i levern, resten lagrar den som fett.
När sockret i kroppen tar slut så kommer den nytja det som ligger i levern för bränsle till hjärnan och när det är slut så börjar den tillverka ketoner av fett som energi till hjärnan.

Min plan är att när jag är i mål med min viktresa så kommer jag att köra strategin att leva på kaoliunderskott på vardagarna och sen tillåta lite mer under helgerna. Hellre tråkiga vardagar och sedan lite helgmys med familjen
Citera
2023-10-04, 18:54
Medlem
Hoppas frågan kan ställas här men jag testar. Jag springer varannan dag och har sen jag började gått ner från 120 till nu runt 97. Så för ca 2 veckor sedan så började jag med styrketräning och det fastnade jag för så kör varannan dag , men jag går upp i vikt inte mycket men 2-3 kg och jag äter inte socker eller bröd mm. Varför går jag då upp?
Citera
2023-10-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Hoppas frågan kan ställas här men jag testar. Jag springer varannan dag och har sen jag började gått ner från 120 till nu runt 97. Så för ca 2 veckor sedan så började jag med styrketräning och det fastnade jag för så kör varannan dag , men jag går upp i vikt inte mycket men 2-3 kg och jag äter inte socker eller bröd mm. Varför går jag då upp?
Blodvolymen kan öka 10-15 % om man börjar träna, kan kanske var endel av den ökningen.
Ätit mer salt mat än annars? Du kanske dricker mer nu när du tränar?
Citera
2023-10-05, 15:19
Medlem
Det här med att kcal är det enda som räknas för viktminskning förstår jag inte. Räknade ut kcal idag och jag får inte i mig mer än 1000-1500kcal om dagen och då tränar jag ändå väldigt hårt och har sett ganska bra resultat på musklerna men med den mängden kcal så antar jag att framstegen kommer stanna av snart.

Men ska man bara räkna kcal om man vill gå ner och vikt och bli av med fett runt magen? Socker då? Fett? Kolhydrater? Allt det där orkar man ju inte räkna.

Blev tipsad om mörk choklad för att få i mig extra kcal men det är ju också massa fett, socker och kolhydraten i det.
Citera
2023-10-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Det här med att kcal är det enda som räknas för viktminskning förstår jag inte. Räknade ut kcal idag och jag får inte i mig mer än 1000-1500kcal om dagen och då tränar jag ändå väldigt hårt och har sett ganska bra resultat på musklerna men med den mängden kcal så antar jag att framstegen kommer stanna av snart.

Men ska man bara räkna kcal om man vill gå ner och vikt och bli av med fett runt magen? Socker då? Fett? Kolhydrater? Allt det där orkar man ju inte räkna.

Blev tipsad om mörk choklad för att få i mig extra kcal men det är ju också massa fett, socker och kolhydraten i det.

Vad jag läst så är 1,5-3g protein per kg kroppsvikt optimal mängd om man skall bygga muskler.

Kroppen behöver inte kolhydrater , det kan den omvandla från protein om den behöver.
Så det enda man behöver äta är protein och fett.
Så man har inte något stort behov av kolhydrater för att träna.
Men skall man syssla med högintensiv träning så behöver man lite kolhydrater då det är snabb energi .
Vad jag läst så är det kolhydraterna man skall minska på för att bli av med det vicerala fettet, alltså det som är invärtes runt organen som ger kulmage. Det är i levern som den gör om sockret till fett, minskar man sockret minskar man mängden insulin vilket är det hormonet som triggar kroppen att lagra fett.

Själv så har jag slutat räkna kalorierna, räknar kolhydrater istället.
Jag klarar av och träna utan att tappa muskler. Gått ned 32kg och varav 1kg muskler enligt inbody mätning
Visst går det lägga på sig muskler och ligga på underskott men inte lika lätt.
Citera
2023-10-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Tips på vad tusan man kan äta på kvällen som är proteinrikt? Har ätit 6-7 ägg några veckor nu men börjar bli riktigt trött på det och det står helt still i huvudet. Till lunch äter jag grönsaker och ganska mycket kött, till mellanmål äter jag keso och på kvällen har det blivit äggröra med champinjoner men är som sagt riktigt trött på det.

Vad kan man äta som är ganska enkelt, proteinrikt och inte alltför dyrt? Målet är både att bli av med bukfett samt behålla/bygga muskler.

Jag äter äggviteomelett. Äggulan är ju ganska fet. Vispar 1.5dl äggvita tjockt vänder i 50g skinka och 1tsk chiliflakes. Lägger på smord fat in i Airfryern 180grader 10min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in