2023-10-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Den S ledda regeringen väljer att höja priset på sl kortet och nu kommer det kosta över 1000kr i månaden att ta sig runt i huvudstaden med kollektivtrafiken.

Jag kan säga att jag personligen redan nu hellre tar en taxi eller spark om jag inte cyklar. Ibland får jag även lusten att ta bilen när man inte orkar.

Så detta blir en högre mental tröskel att ta sig över för att börja åka kommunala färdmedel.

Hur ser ni andra på detta. Stockholmare så som ni som bor utanför sl-kollektivtrafikens räcckvid?

Edit länk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-1000-kronor

Höjningen är ju bara på 50 kronor!

Den skulle behöva vara nästan 400 kronor gör att kompensera för minskade statsanslag, minskat resande och inflation!

https://www.dn.se/sverige/fendert-mp...-1-400-kronor/
Citera
2023-10-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ni Stockholmare har ett jävligt billigt månadskort.
Kolla vad ett månadskort kostar på Norrtåg plus månadskort på lokalbussen i byhålan i Norrland. Då är du uppe det tredubbla minst för det du få på SL.

Samt att bussar och tåg kör en tiondel av frekvensen.

Bra att de höjer prisen, jag betalar gärna mer för en bättre service. (bor dock inte i Sthlm)

Saker som är gratis eller nästan gratis brukar saboteras och folk uppför sig som svin vilket tvingar många att köra bil.
Citera
2023-10-04, 18:39
Medlem
Ja tyck dom kan ta 2000 i månaden för kortet.

Storstads nollorna ska inte klaga nått!
Citera
2023-10-04, 18:40
Medlem
OrmurinLanges avatar
Alla stadsanställda kommer in i tråden och hyllar värdelösa beslut i vanlig ordning. Alltid argumentet att i mitt landskap betalar jag si och så mycket därför ska Stockholmare ha det dyrare. Köper inte inställningen - ni jobbar för staten.

Hur många hundra har det inte ökat på bara några år. Det kommer dras upp in absurdum. Allt för att göra livet lite sämre för de som faktiskt utnyttjar kollektivtrafiken.
Citera
2023-10-04, 18:48
Medlem
En tusing för att kunna röra sig över hela Stockholm, kan ju bara vara inflyttade bönder som klagar.
Citera
2023-10-04, 18:49
Medlem
Glits avatar
Fast en enkelbiljet för 60/75min har kostar runt 35:- och månadskort runt en tusenlapp i flera år?

Har SL höjt 50:- eller vad är den faktiska höjningen?

Löjligt, 1000:- i månaden är inte dyrt.

Finns andra saker att vara missnöjd över i dagsläget.
Citera
2023-10-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Fast en enkelbiljet för 60/75min har kostar runt 35:- och månadskort runt en tusenlapp i flera år?

Har SL höjt 50:- eller vad är den faktiska höjningen?

Löjligt, 1000:- i månaden är inte dyrt.

Finns andra saker att vara missnöjd över i dagsläget.
Tycker inte heller att de som ugglar i en timme varje dag på sl:s olika fordon ska klaga , bara värmen / ac:n är värd de pengarna😃Däremot hoppade jag på en buss häromdagen som var vänd i rätt riktning och åkte med 200-300 hundra meter och den jäveln drog 40 spänn på mitt kort😃
Citera
2023-10-04, 18:58
Avstängd
Klagar ni på att 1000 kronor är mycket pengar? För att kunna ta sig runt fritt i Stockholm med samtliga färdmedel? ...... prova skaffa en bil och känn på den kostnaden istället.
Citera
2023-10-04, 19:00
Medlem
Då får man ju höja lönerna också.
Citera
2023-10-04, 19:19
Medlem
Plankar fortfarande och har gjort det i över två år nu utan att någonsin åka fast i biljettkontroll
Citera
2023-10-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag vandaliserar SL:s egendom så mycket och ofta jag kan samtidigt som jag oftare pendlar med elspark och kärringcykel.

Man får göra det lilla man kan..

Tell me you're a nigger without telling me you're a nigger.

Folk som gnäller över 1000kr kan ju köpa en bil och se hur långt de kommer på samma summa.
Citera
2023-10-04, 19:42
Medlem
SL är sannolikt fortfarande billigare än motsvarande pendling med bil... Oftast lägger sig kollektiva färdmedel strax under alternativkostnaden med bil.

Långt ifrån miljöpartist och gillar inte heller politiker som sviker sitt vallöfte. Men Anton Fendert har inte suttit så länge som Tamsons.

Upplever att Tamsons höll en väldigt expansiv politik, där han försökte få in olika bidrag och subventioner, ibland villkorat mot olika bostadsprojekt med mera, som indirekt på sikt ger större belastning på rådande kollektivtrafik. Detta ger intäkter för stunden, men inte långvarigt.

De rödgröna verkar vara mera kritiskt till olika stöd/bidragspengar till kollektivtrafiken och verkar vilja att trafiken ska växa organiskt, vilket indirekt också är motsägelsefullt när de rödgröna starkt propagerar för att öka på byggtakten i Stockholm.

https://www.di.se/nyheter/hard-kriti...litisk-cirkus/
https://www.mitti.se/debatt/moderate...913.8b096c53ec
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in