2023-10-03, 12:30
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Stiligt! Ja, det är en bra säsong.

Hittills död säsong i mellersta Småland, och inte ens brokingar eller annan fulsvamp i sikte. Men det borde börja hända saker snart med den för årstiden nu normaliserade temperaturen och kombinationen av regn och sol.

Edit: Fulsvampar har börjat ploppa upp i skuggade områden och grästuvor så det är på gång. En toppis hittad. Tre, fyra dagar från nu och jag tror det kommer krylla av dom.
Senast redigerad av populopidus 2023-10-03 kl. 13:19.
Citera
2023-10-03, 14:51
Medlem
Jadå nu är de bara någon dag innan de finns mer än de går att plocka
Citera
2023-10-03, 14:53
Medlem
Sörmland 60+ hittade under en timme igår i fårhage
Citera
2023-10-03, 18:29
Medlem
DeDiddxs avatar
Nån runt om Borås, mark eller varberg som hittat? Var ute nån timma idag men inte en svamp så långt ågat kunde nå
Citera
2023-10-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeDiddx
Nån runt om Borås, mark eller varberg som hittat? Var ute nån timma idag men inte en svamp så långt ågat kunde nå

Hittat 6st vid kusten, Västra Götaland. Men mestadels tomt på både toppis och förväxlingar. Men nu ser vi en drastisk temperatursänkning och regn så om bara några dagar så kommer det finns en och annan going i tuvorna
Citera
2023-10-03, 20:44
Medlem
Har något lyckats hitta i örebrotrakten? Är nämligen ute efter att fota till ett projekt, inte plocka. Så om någon vet ett område så blir både jag och mitt projekt glada. Notera att jag ej vill plocka, bara fotografera. Era hemliga ställen blir orörda
Citera
2023-10-03, 21:53
Medlem
Jag måste bara säga att jag har letat överallt i Härnösand/Sundsvall området och inte hittat nånting, jag misstänker att topissar är inte på riktigt och alla ljuger om det..
Citera
2023-10-04, 01:41
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocashh11
Jag måste bara säga att jag har letat överallt i Härnösand/Sundsvall området och inte hittat nånting, jag misstänker att topissar är inte på riktigt och alla ljuger om det..

Där uppe borde det ha kommit iaf. Men ja, det handlar om att hitta platser där dom finns vilket verkligen inte är i varje hage. Första åren jag letade så kollade jag igenom mängder med hagar innan jag hittade en specifik plats på en specifik hage där dom växte i drivor.

När man väl hittat en hage där dom växer är det bara att återkomma år efter år.
Senast redigerad av populopidus 2023-10-04 kl. 01:44.
Citera
2023-10-04, 05:57
Avslutad
Har sååååååååååååååååå gärna velat prova detta.

Något i Skåne?- Malmö, Lund, Helsinborg trakten?
Citera
2023-10-04, 11:10
Medlem
Psilocybiouss avatar
Hur många dagar är optimalt att vänta innan man åker tillbak och plockar på samma äng?

Lämnade en massa "bebis" toppisar med avsikt att låta dom bli vuxna och plocka dom vid senare tillfälle.

Men måste det ha kommit regn för att dom ska ta fart igen eller räcker det att dagstempen ligger mellan +4 - +15 och så sköter den relativafuktigheten resten?
Citera
2023-10-04, 13:08
Medlem
Sheps avatar
Var ute i måndags utan att hitta en enda. Var tillbaka idag och hittade en rackare. Det börjar nu i Stockholmstrakten.

https://imgur.com/a/jx1Puj9

Återkommer om 2-3 dagar.
Citera
2023-10-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Var ute i måndags utan att hitta en enda. Var tillbaka idag och hittade en rackare. Det börjar nu i Stockholmstrakten.

https://imgur.com/a/jx1Puj9

Återkommer om 2-3 dagar.

Har hittat stora mängder i Stockholmsområdet sen nån vecka tillbaka så det har definitivt börjat!

Vissa av mina ställen har dock varit mindre fyllda, vilket kanske beror på andra plockare eller överplockning tidigare år.

Har hört att det är bra att snärta fingret mot hatten för att låta sporerna flyga iväg, och på så sätt minska risken för att det växer färre nästa år. Nån som sitter på kunskap/källor om det?

Sen undrar jag också om det finns någon statistik på svampbruk i Sverige, hade varit kul att veta hur många som är ute och plockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in