2023-10-04, 10:48
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo det är relevant eftersom jag har hört så många personer argumentera precis som du sedan jag köpte min första bostadsrätt i slutet på 90-talet.

Jag är glad att jag inte lyssnade varken då eller nu.

Så hur har du bott de senaste 10 åren? Ut med språket nu!

Snälla, kan du inte lägga av att spamma tråden med din personliga bostadsresa. Det tillför inte tråden ett dugg. Finns ingen som ifrågasätter att du har gjort en bra ekonomisk resa genom att köpa för trettio år sedan. Det innebär dock INTE att den som köper nu kan göra samma resa. Eller att om man hade fel då måste ha fel nu och så vidare. Argumentera i sak istället.

Tråden handlar heller inte om de som köpt för 30 år sedan utan kanske de senaste fem. Eller de som ska in på bostadsmarknaden nu.

Och den du skriver till, vad spelar det för roll hur den har bott de senaste åren? Hur är det avgörande för hur bra eller dåligt dens argument är?
Citera
2023-10-04, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Snälla, kan du inte lägga av att spamma tråden med din personliga bostadsresa. Det tillför inte tråden ett dugg. Finns ingen som ifrågasätter att du har gjort en bra ekonomisk resa genom att köpa för trettio år sedan. Det innebär dock INTE att den som köper nu kan göra samma resa. Eller att om man hade fel då måste ha fel nu och så vidare. Argumentera i sak istället.
Nej och det hävdar jag inte heller. Frågan är bara vad alternativen är. Att hyra en bostad är ju inte helt enkelt i sthlm som ny på marknaden och alla måste bo någonstans.

Citat:
Tråden handlar heller inte om de som köpt för 30 år sedan utan kanske de senaste fem. Eller de som ska in på bostadsmarknaden nu.
Nej vad jag kan se handlar det om bostadsmarknaden just nu och det innefattar ju även oss som varit inne på marknaden i 20-30 års tid. De som är helt nya på marknaden är en minoritet av den totala marknaden.

Citat:
Och den du skriver till, vad spelar det för roll hur den har bott de senaste åren? Hur är det avgörande för hur bra eller dåligt dens argument är?

Det spelar roll när hen hävdar att värdet på min bostad kommer gå mot noll och att det indirekt är dumt att äga eftersom allt kommer att braka ihop likt ett japanskt scenario. Då är jag för det första nyfiken på var den där berömda rean är och hur man ska bo om man inte ska äga sin bostad, eftersom det är så riskabelt.

Dessa frågor lämnas alltid obesvarade.
Citera
2023-10-04, 11:40
Medlem
Citat:
Dream on. Det blir ingen rea. Och blir det mot förmodan rea kommer det även att påverka dig själv och din egen ekonomi.

Det är redan rea i flera områden runt storstäderna. Jag kollar mest runt Göteborg, och där har priserna i flera områden gått ner så mycket som 20% sedan toppen 2021.
Citera
2023-10-04, 11:47
Medlem
det ni skriver i den här tråden stämmer inte överens med det jag ser i min kommun. tycker jag ser till salu skyltar sättas upp lite överallt och fordonen har minskat utanför husen också. tror det kommer bli värre nu i höst och vinter
Citera
2023-10-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Det är redan rea i flera områden runt storstäderna. Jag kollar mest runt Göteborg, och där har priserna i flera områden gått ner så mycket som 20% sedan toppen 2021.
Ja och pratar vi nominella priser. För Barf som köpte tomater för 5kr/kg på 90-talet som därefter legat i flytande kväve. Kan nu sälja dessa med typ 800% vinst minus lite omkostnader såsom el och förvaring. Realt skulle hen haft pengarna i valfri världsvaluta på börsen istället
Citera
2023-10-04, 11:57
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Jag äger bostaden för det är det billigaste boendet för mig, inte för att tjäna pengar eller bygga förmögenhet.
Vad har ditt boende med detta att göra? ,Menar du att äga sin egen bostad är det billigaste för alla?.

Om du inte vill tjäna pengar varför eftersöker du då billigaste boendet?.

Hur ska man idag göra för att äga sin egen bostad, tex en normalvilla för 4 mille utan att ta lån? Om det är som du säger billigaste boendet...
Citera
2023-10-04, 12:37
Medlem
Fler tror på sjunkande priser, i Stockholm är det fler lägenhet på förhand än ordinarie. Det går bra nu
Citera
2023-10-04, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vad har ditt boende med detta att göra? ,Menar du att äga sin egen bostad är det billigaste för alla?.
ja långsiktigt är eget ägande det billigaste boendet. Sedan finns det såklart undantag, men generellt sett är det mycket mycket billigare att äga sitt boende själv än att låta någon annan göra det.

Citat:
Om du inte vill tjäna pengar varför eftersöker du då billigaste boendet?.
Tjäna pengar har jag aldrig varit ute efter. Däremot att spara pengar och det har i stort sett hela tiden så länge jag ägt bostad alltid varit billigare än att hyra en liknanden bostad.

Citat:
Hur ska man idag göra för att äga sin egen bostad, tex en normalvilla för 4 mille utan att ta lån? Om det är som du säger billigaste boendet...

Det kan du inte göra om du inte har ett sparkapital och det får du genom att kliva på marknaden och börja amortera av på dina lån. Sälja och köpa några gånger. Till slut får du ihop till den kapitalinsats du behöver för att kunna köpa en vila för 4 miljoner.

Sedan kostar de flesta villor knappast 4 millar. Det är bara i sthlm och GBG man får lägga så mycket och där är lönerna ganska höga, vilket håller uppe prisnivån.
Citera
2023-10-04, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar

OK jag hittar inget som är speciellt billigt där jag bor. Även om det gått ner 20% så är värdestegringen på totalen helt galen för samma bostad om du ser det i ett lite längre perspektiv.

Pandemin drog ju upp priserna, men det var nog ett specialfall i historien där många trodde att framtiden skulle vara att jobba hemma och började att överkonsumera bostäder.
Citera
2023-10-04, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ingen är skyldig dig ett svar. Var glad att vi som strävar efter sanning postar inlägg och är aktiva. Du blir klokare av våra inlägg. Visa tacksamhet.

Jag vill gärna veta vad alternativet till äga är för en ung person utan bra plats i bostadskön. Det är en sak om det finns billiga och prisvärda alternativ till att äga boende, men de som har lite koll på sthlms bostadsmarknad vet att det inte funkar så.

Varför visa tacksamhet till "bubbelbabblare"?
Citera
2023-10-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men ni sa ju att ni fick betalt för att bo. Stämmer inte det längre?

Släng in en riktig lågkonjunktur i mixen nu så har vi den här bostadsmarknaden nere för räkning på allvar.

På 5 år är jag en miljon plus.
Ser jag under min livstid flera miljoner.
Så boendet i sig har ju absolut inte kostat pengar.
Standarden är mycket hög och utrymmen väl tilltagna, fri parkering utanför dörren.
Hyra något liknande är svårt och kostar mycket pengar och berikar inte mig.
Snarare är det en konstant förlust för hyrestagaren och en konstant vinst för uthyraren.
Men riktiga pengar i handen har man ju inte förens man kanske köper lägenhet eller går ur bostadsmarknaden.

För övrigt går bostadmarknaden lite upp och lite ned sett över tid. Ganska tydligt är ju att den går mest uppåt.
Det enda som skulle kunna hindra detta på sikt är att du startar ett filantropisk byggbolag och bygger nya bostäder tills vi har mer och bättre boenden än vad som efterfrågas.
Citera
2023-10-04, 13:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Inflyttade invandrare har små möjligheter att trissa upp bostadspriser, om det är inte gäller arbetskraftsinvandring med högavlönade personer.

Kraftig befolkningstillväxt påverkar direkt bostadsmarknaden enligt utbud/efterfrågan. När utbudet understiger efterfrågan så pressas priserna upp på det befintliga utbudet.

Den ansvarslösa destruktiva volymen av flyktinginvandrare ökade med explosiv kraft efterfrågan på billiga hyresrätter. Dessa attraktiva bostäder har först och främst funnits inom allmännyttan och det kommunala beståndet. Eftersom svenskar bevisligen (enligt svensk forskning) inte vill bo i områden där mer än 4% av grannarna är utomeuropéer så flyttade svenskarna ut i samma takt som invandrarna flyttade in. Idag bebos Sveriges hundratals utanförskapsområden av 75-100% invandrare. Vart tror du alla flyende hyresrättssvenskar tog vägen? De hjälpte till att pressa upp bostadspriserna genom att bli bostadsägare. Flydde gjorde även svenskar som redan var bostadsägare men hade sin bostad nära utanförskapsområde.

Svenssonflykten och den skenande bostadsprisutvecklingen möjliggjordes med låg arbetslöshet, låga räntor och obefintliga amorteringskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in