2023-10-04, 05:40
Medlem
Någon som har testat trainhopping i Sverige? Vet att det är jävligt svårt med våra tåg och regler. Vill med tåg ta mig ner i europa mot balkan och medelhavet där det är mycket enklare. Någon som vet om det är möjligt från sverige eller om jag ska ta passagerartåg och börja i Tyskland istället?
Citera
2023-10-04, 06:20
Medlem
Du behöver tåg som inte går på ström. Det är inte hälsosamt och sitta på ett tågtak när elledningar på 15 000 volt flyger förbi en.

Sverige har nästan bara elektrifierade banor.
Citera
2023-10-04, 09:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Du behöver tåg som inte går på ström. Det är inte hälsosamt och sitta på ett tågtak när elledningar på 15 000 volt flyger förbi en.

Man behöver nödvändigtvis inte sitta på taket. Man kan sitta/stå mellan vagnarna eller åka på/i en tom godsvagn, exempelvis vagnar som man lastar trailers eller containers på.
Citera
2023-10-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt

Man sitter inte på taket, utan i vagnarna eller under lastcontainrerna typ
såhär https://gyazo.com/c2c943c609ded50a40a4d2bf25f35b6f .
Så att det finns elledningar är inte problemet utan mer att hitta vagnar och inte bli upptäckt på bangårdarna.
Citera
2023-10-04, 13:39
https://youtube.com/@shiey?si=rB41QKruLX9Mr1p6

Har du sett denna killen?
Citera
2023-11-04, 05:08
Medlem
gumpisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monstermangoloco
Någon som har testat trainhopping i Sverige? Vet att det är jävligt svårt med våra tåg och regler. Vill med tåg ta mig ner i europa mot balkan och medelhavet där det är mycket enklare. Någon som vet om det är möjligt från sverige eller om jag ska ta passagerartåg och börja i Tyskland istället?

Nån grabb som heter District Stockholm på YouTube. Han har kört freighthop några gånger.
https://www.youtube.com/watch?v=gILnt7GEhyM
https://www.youtube.com/watch?v=hNfln7NcgO8

Borde definitivt kika, sen finns det en annan 8 år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=LjR8aIwv3EM

Kommer ihåg att det fanns någon film där nå danskar körde freight hopping från danmark till wien eller nåt. Kan inte hitta filmen dock, men det ska vara sant. Hade rekommenderat att börja färden från Munich ifall du kör från Tyskland.
Citera
2024-02-26, 16:39
Medlem
GertBennys avatar
Denna hobby eller livsstil eller vad man ska kalla det är så jävla lockande och häftig. Jag brukar kolla på Gifgas och Shiey på youtube och fan vad grymma dessa pojkar är! Det är något väldigt fritt över det hela även fast det antagligen är jobbigt samt livsfarligt att hålla på som dessa gör. Men cool hobby oavsett!
Citera
2024-03-03, 21:57
Medlem
mavsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Denna hobby eller livsstil eller vad man ska kalla det är så jävla lockande och häftig. Jag brukar kolla på Gifgas och Shiey på youtube och fan vad grymma dessa pojkar är! Det är något väldigt fritt över det hela även fast det antagligen är jobbigt samt livsfarligt att hålla på som dessa gör. Men cool hobby oavsett!

Få antal personer i Sverige som håller på med freight hopping. Känner en del, men majoriteten föredrar att behålla det privat.
Citera
2024-03-04, 05:30
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mavser
Få antal personer i Sverige som håller på med freight hopping. Känner en del, men majoriteten föredrar att behålla det privat.

Jag förstår detta då det är en "olaglig" hobby, men jävligt ball! Min ursäkt är att jag börjar närma mig det 40 i år och jag hade antagligen dött om jag försökte hoppa på ett tåg hehe
Citera
2024-03-04, 16:08
Medlem
mavsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag förstår detta då det är en "olaglig" hobby, men jävligt ball! Min ursäkt är att jag börjar närma mig det 40 i år och jag hade antagligen dött om jag försökte hoppa på ett tåg hehe

Finns ju en del 40+ åringar (antar jag baserat på utseende) som håller på med freight hopping! Dessutom är det bättre när man är äldre. Relativt mycket mindre bekymmer än när man är tonåring. Är bara att packa väskan, agera logiskt, och åka så långt du kan
Citera
2025-01-02, 12:52
Medlem
joe42069s avatar
Bumpar tråden i hopp om att någon erfaren ska se den. Jag planerar att prova i sommar och jag undrar om någon har några tips för att göra det i Sverige. Har sett mycket trainhopping på Youtube och läst på utländska forum så jag har hyffsad koll på vad man ska akta sig för och vara uppmärksam på överlag, men jag tänker att man aldrig kan vara försiktig nog när det gäller tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in