2023-10-03, 21:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Precis det jag säger, det blir kanon kallt 15-20c- så saltar man, så blir det varmt en vecka eller så, sen kallt då smälter saltet snön till is igen. folk som försvarar dubbfritt måste bo i Södra Sve.
Du missar allting. Jag berättade bara om att man förr spolade av asfaltsvägar med mycket damm. Ja, även vintertid. Sedan slutade man med det och halter av partiklar i luften steg. Då skyllde man det på dubbdäck och förbjuder dom för det är billigare. Att olyckor ökar, kostnader däri osv bortser man ifrån.

Jag köper inget annat än dubbdäck då jag årligen har kört på ren is (ja med flit också) sedan du föddes.
Det är på ren is dubbdäck (hittills) är oersättliga. Nackdelen på vått kan man fartkompensera.
Citera
2023-10-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Haha vafan vilka jävla kärringar ni är. Det berättas att förr åkte man med sommardäck året runt (i norra Sverige). Man fick ta det lite lungt när det var som jävligast bara. Och då var bilarna otroligt mycket mindre säkra dessutom. Ingen antisladd osv.

Köp dubbfria däck om ni bor i Södertälje. Är ju fan ingen snö där ändå. Måste nöta som fan på vägarna med alla räddharar i sina Tesla och dubbdäck som åker omkring där nere.

Jag håller med dig lite faktist men då vägde dom som bilar ska göra och inte China däck. det var "runt" 30% mindre trafik, det var lungt helt enkelt.

Kompisen hade en Camaro tidigt 2000, knapt 100m rakt ner i diket med dessa "bra däck"
Citera
2023-10-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du missar allting. Jag berättade bara om att man förr spolade av asfaltsvägar med mycket damm. Ja, även vintertid. Sedan slutade man med det och halter av partiklar i luften steg. Då skyllde man det på dubbdäck och förbjuder dom för det är billigare. Att olyckor ökar, kostnader däri osv bortser man ifrån.

Jag köper inget annat än dubbdäck då jag årligen har kört på ren is (ja med flit också) sedan du föddes.
Det är på ren is dubbdäck (hittills) är oersättliga. Nackdelen på vått kan man fartkompensera.

Tack då har jag antecknat detta! hur mycket gick de på? Detta är super viktigt framöver så jag kan göra pappersflygplan på dina bedömningar. Självklart saltar (saltlake) man torra vägar för att förbygga smustbildning, men att stödja salt vid is frysning tycker jag är dumt vid norra sidan.
Citera
2023-10-03, 22:08
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Haha vafan vilka jävla kärringar ni är. Det berättas att förr åkte man med sommardäck året runt (i norra Sverige). Man fick ta det lite lungt när det var som jävligast bara. Och då var bilarna otroligt mycket mindre säkra dessutom. Ingen antisladd osv.
Så var det. Fram till 1999 så fanns inget krav på vinterdäck. De som hade det lite snålt åkte på sommarhjulen året runt. Inte optimalt men visst var solen gul och gräset grönt då också.
Det fanns ändå en charm att i en vältrafikerad korsning i Stockholm stå först vid rödljuset. Det slår om till grönt och med snurrande sommardäck mot välpolerad is svärandes glida snett bakåt medans de bakom tutade ilsket.
Citera
2023-10-03, 22:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Tack då har jag antecknat detta! hur mycket gick de på? Detta är super viktigt framöver så jag kan göra pappersflygplan på dina bedömningar. Självklart saltar (saltlake) man torra vägar för att förbygga smustbildning, men att stödja salt vid is frysning tycker jag är dumt vid norra sidan.
Tss, du är så ung så jag betvivlar att du ens vet vad papper och penna är. Du kan säkert vika något digitalt plan i någon app?

Varför ska man förebygga mustbildning? Must är ju jättegott!
Citera
2023-10-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det skall bli kul att se nyheterna i vinter när ni Stockholmare dör i ambulanser som inte kommer fram. Att kombinera detta med feministisk snöskottning kan bara bli win-win.

Stockholm har haft dubbförbud bland annat på götgatan i åratal. Media måste ha missat mängden dödsfall.
Citera
2023-10-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tss, du är så ung så jag betvivlar att du ens vet vad papper och penna är. Du kan säkert vika något digitalt plan i någon app?

Varför ska man förebygga mustbildning? Must är ju jättegott!

Vet mycket väl hur det är att köra med på vintern eftersom jag äger veteranare som inte behöver "vinterdäck", så det där kan du lägga ner direkt. Dubb funkar mot is samt västkusten och dubbfritt kan ni använda i söder.
Citera
2023-10-03, 22:28
Medlem
Running_mans avatar
Lycka till med att övervaka några broar för att se om Svensson följer regeln eller inte. Polisen har ju redan resursbrist redan nu.
Citera
2023-10-03, 22:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Vet mycket väl hur det är att köra med på vintern eftersom jag äger veteranare som inte behöver "vinterdäck", så det där kan du lägga ner direkt. Dubb funkar mot is samt västkusten och dubbfritt kan ni använda i söder.
Tvärtom mot vad du tror dig veta är dubbdäcken mer behövliga i söder än i norr.
Oftare isigt här nere.

Hur bekämpar dubb västkusten? Ropar Glenn med fånig röst? Frågar efter rekor? Vägen till lilla London? Sveriges framsida?
Citera
2023-10-03, 22:57
Avslutad
Citat:
Veteranare som inte behöver vinterdäck. Då menar du att den avstälĺd under vinterhalvåret.
Citera
2023-10-03, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Stockholm har haft dubbförbud bland annat på götgatan i åratal. Media måste ha missat mängden dödsfall.
Sen när blev Götgatan en bro med vatten under sig?
Citera
2023-10-03, 23:10
Bannlyst
Varför inte göra en liknande protest som återställ våtmarker?
Ta några bilar med dubbdäck. Åk till bron och stanna där dubbdäcks förbudet börjar. Ring sedan lokalpolitikern och fråga vad du nu ska göra. Att vända blir omöjligt pga kö och kör du över bron riskerar du att bli lagförd och hamna i belastningsregistret. Hur löser vi detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in