Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorrex
Jag blev imponerad först med dubbfritt när det är lös snö men IS eller vanlig packad snö däremot katastrof, inte fan klättrar man ett berg med dyra gummiskor.
Ja, är det väldigt brant där man bor kanske det blir svårt utan dubbar, men de flesta hyffsat branta backar klarar man ändå. Vissa hus kan ha branta uppfarter och jag vet en konstig T-korsning som sluttar rejält (helt felbyggd) där det blir svårt att få farten med sig uppåt när man svänger. Då kan jag behöva komma från andra hållet och ta sats, men det är bara när det verkligen är glashalt. Så fort det är grusat eller lite skare har jag aldrig haft några egentliga problem.
Har varit med om riktigt lömsk blixthalka ett par gånger och visst glider bilen lite men på ett helt förutsägbart sätt. Man får svänga en halv sekund tidigare bara och planera sin körning. Kör man dubbat är risken att man helt enkelt kör snabbare, men det kan vara lurigt eftersom dubbdäck egentligen bara greppar bättre i vissa specifika situationer. Men ja, som sagt, det finns vissa jävliga backar jag behövt ett par försök på där det hade underlättat med dubbdäck, det har hänt. Kör man i sånna varje gång man ska någonstans hade nog jag också valt dubbat.
Men dubbdäck är ett gissel i övrigt, det tycker jag faktiskt.