Citat:
Ursprungligen postat av
MundoAzul
Men det har ju gått bra för VSK hela säsongen. Ändå 3600 i snitt.
I bandyn drar väl samma klubb 2500 pers. Tror vi verkligen på 6000 i snitt om de skulle hamna på undre halvan? De som stödjer hockeylaget VIK går väl inte på matcherna heller pga någon schism mellan klubbarna.
Bandyn är på dekis i Västerås. Jag tror VSK snittade runt 1 400 förra säsongen och då blev klubben ändå svenska mästare. Gällande VIK och VSK så har det varit en del gnissel mellan klubbarnas mer engagerade supportrar så där går man definitivt inte på den andra klubbens matcher. Men det finns förstås en hel del människor som är allmänt sportintresserade och tycker att det handlar om Västeråsidrotten i första hand och inte specifikt om någon klubb, även om många föredrar den ena klubben eller sporten före den andra. Så någon direkt schism mellan klubbarna finns nog inte hos den stora massan.
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Jag tror 6 000 är i underkant. Västerås ligger geografiskt riktigt bra för Stockholmslagen och hyggligt för övriga storlag så det kommer att vara stora bortaföljen på många matcher. Kapaciteten är 7 044 på arenan idag. Jag tror de bör försöka bygga upp provisoriska läktare på åtminstone en kortsida för att höja denna. Matcher mot typ AIK borde lätt kunna dra över 10k om bara kapaciteten finns.
Arenan kommer behöva byggas ut, men allt är lite oklart med tanke på att läget verkar låst mellan fastighetsägaren och kommunen som hyr arenan. Det var prat om en provisorisk läktare bakom ena målet redan nu i höst men bedömningen gjordes att det inte behövdes utifrån de lag som kommer på besök. Det bör för övrigt noteras att arenan egentligen bara är halvfärdig och att det är därför den ser ut som den gör. Ritningar finns för att bygga upp den lägre långsidan (som syns på TV) lika stor som huvudläktaren samt att bygga till kortsidor. När den invigdes 2008 så låg VSK i division 1 och det ansågs inte finnas behov av något mer i just det läget men nu ser saker och ting som bekant annorlunda ut.
Det är väldigt svårt att sia om publiksiffrorna då det är avvägt av hur mycket arenan komer att ta men finns kapaciteten och med tanke på att de tre Stockholmslagen (eller i alla fall två...) ska komma hit så är 6 000 ingen omöjlighet. Det finns ett väldigt stort latent fotbollsintresse i stan enligt min uppfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Väldigt många i Västerås följer ett av Stockholmslagen. Jag blir oerhört förvånad om VSK ens är störst i staden.
Det är ganska många som följer något Stockholmslag men de är knappast fler än de som följer VSK, eller för den delen VIK. Utifrån klibbor och souvenirer på gatorna skulle jag säga att AIK har flest anhängare i stan. Sedan ser man en del Hammarbyare men de upplever jag som klart färre. Djurgårdare verkar inte finnas alls, eller de är i alla fall väldigt osynliga.