2023-10-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Poletten trillar inte ner ändå om varför hon inte kunde hålla fast vid att hon ville "reda ut det" som hon sa i illharjenbrättelsen? Hon hade inte behövt specificera sig.

Jag är misstänksam, kanske i överkant, vad det gäller Js agenda och anar att hon har en baktanke. Med att berätta att M och hon talat om att slå lite så gör hon M delaktig redan vid Nöjet. Inte förrän FL pressat henne erkänner hon att det var hennes tankar och att hon delgett M dem, men hon inte vet hur M uppfattat det.

Om Johanna och Maja inte pratade ihop sig om att göra illa Tove så finns det ingen vinning för J att berätta att dom planera att slå henne lite grann. Tvärtom.

Om dom pratade ihop sig om att faktiskt ha ihjäl henne redan vid Nöjet som jag tror, så gör hon väl likadant som med stryptaget. Drar en lögn, men försöker försöker ända vara lite sanningsenlig pga att hon måste förhålla sig till vad hon tror M sagt eller kommer säga.
Citera
2023-10-03, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Ja han är väl den som kan förklara bäst hur Johanna fungerar (förutom Maja) Konstigt att det inte var längre förhör med honom (och den andre pojkvännen) för att bättre förstå Majas relation med Johanna och hur ojämnlik och komplicerad en sån relation kan vara. Han sa ju själv att han också gjorde saker han egentligen inte ville för att han var så kär i henne.
”Pojkvännen” som fick träffa Johanna en gång per vecka? De var ju bara kk:s egentligen. Johanna hade inga känslor för honom. Hur ska han kunna berätta hur det är att vara nära Johanna?
Citera
2023-10-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket av det som händer i en destruktiv relation, kan finnas drag av.

Vi kan vara kontrollerande till någon mån, eller svartsjuka. Vi kan vilja att någon stannar hemma istället för att åka på en resa. Vi kan snacka sit om någon utifrån egen agenda. Men det handlar då om att det sker i mindre utsträckning, på färre plan och det kan diskuteras och reflekteras.

Här handlar det om en strategi som sker på flera plan, som om det inte bryts resulterar ofta i en isolering, drama runt personen, stora konsekvenser för personens hela liv. Dina tankar blir samma som den som kontrollerar dig och du har allt svårare tt se utanför din egen box. Om någon kritiserar er relation, försvarar du den fast du så småningom inte mår bra av den. Du får ångest av att lämna och vill inte prata med dom som har kritiska invändningar. Så blir det i förlängningen, mer eller mindre.

Grejen är att den som utsätts, inte så ofta upplever att de gör något mot sin vilja.

Johanna är lite som ett skogsrå.

Jag tycker F*ilip är en utmärkt person att berätta hur han upplevde det, och hur det blev sedan. Han gick även han utanför sina gränser, försvarade Johanna. Var kär i henne, trots hemsk behandling. Han mådde allt sämre, men ville inte göra slut, trots att andra såg vad som hände med honom.

När det sedan blev slut (Johanna gjorde slut), ville F*ilip inte det egentligen. Men när en tid gått märkte han att han mådde bättre.

Nu blandar du ihop en kärleksrelation med J och M relation
Och det finns inga bevis på att M och J relation har varit destruktiv
Det här handlar om två unga tjejer och som vi vet så kan de vara lite drama queen i de åldrarna
Det har snart blivit en sanning här i tråden när du beskriver deras relation som destruktiv
i flera hundra inlägg
Släpp det och ändra vinkeln toch försök att se det mer objektiv
Du har fastnat

Jag har också mycket god insikt i sådana relationer som du beskriver men kan se det här mer objektivt
Senast redigerad av Anedin 2023-10-03 kl. 19:34.
Citera
2023-10-03, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Håller fullständigt med. Brottsoffret faller helt i skymundan i den krönikan, det ömkas med gärningskvinnorna.
Precis som vissa skribenter i tråden gör och där det bl.a raljeras om att den yngre av dem kommer att gå fri med ett stort skadestånd.

Det är så att man blir illamående

Ja, unket. Detta kristna synsätt är en skam för hela vänstern som jag annars sympatiserar med.
Citera
2023-10-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur Johanna fungerar, det speglas i hennes sätt att vara på, det i ser. Av det drar jag mina slutsatser och bygger min tror att Johanna har mycket svårt att reda ut vardagsproblem och istället för att försöka jobba med detta, eller försöka tänka att detta inte kan lösas och släppa det, fastnar hon i negativa spinn som resulterar i att hon själv bygger upp problem. De blir en upphängning här.

Detta sätt att tänka har inte med Maja att göra. Det har byggts upp genom åren. Kanske har det med personlighet att göra, kanske annat. Kanske en blandning. Vem vet.

Med detta sätt att fungera, tror jag inte att det kommer att lösa sig, och därmed drar jag slutsatsen att Johannas mörka sinne inte hade landat i något annat än ett mord förr eller senare. Det är bara en slutsats jag poängterar för att markera hur Johanna fungerar.

Bara för att Johanna verkar vara extrovert, betyder det inte att hennes samvaro med Maja har ditekt med detta att göra. Man behöver inte ha en bästis om man är extrovert.

Det kan finnas många skäl till att Johanna väljer Maja, och varför det klickar (initialt framför allt), andra än hennes extroveta sida.

Jag är inte alls lika säker som du att de skapar bränslet tillsammans. Tvärtom.

jag tror att Maja inte alls får bräsle av att delta i Johannas mörka uppdrag. Det är något hon helst vill slippa, försöker att avleda från och mest vill glömma bort. Hon vill se det andra.

Det som ger hennes kraft är dans, uteliv, musik och ha roligt.

Det slog mig just nu men var det inte så att Maja hade sökt på gaslighting? Kanske kom upp när hon sökte på narcissist och hon ville veta vad det betyder. Jag tror inte att hon läste psykologi i skolan. Anade hon kanske något om Johanna?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-03 kl. 20:11.
Citera
2023-10-03, 19:37
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Visst beskriver hon det förmildrande, men varför säger hon det över huvud taget?

Jag tror det handlar om att ”erkänna” något som inte ser bra ut för henne själv, för att verka trovärdig och ärlig, så att hon kan komma undan med andra lögner.
Citera
2023-10-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
Jag tror det handlar om att ”erkänna” något som inte ser bra ut för henne själv, för att verka trovärdig och ärlig, så att hon kan komma undan med andra lögner.
Menar du att jag tittat på Hakuna Matata musikvideon i onödan ?
Citera
2023-10-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilhelmsson kan inte agera i målet innan han officiellt tagit över, vilket just skett.

Visst kan åklagaren, precis som försvaret, komplettera med ny bevisning. Det är ju precis vad som skett i detta målet i flera fall. Alla parter har kompletterat sin bevisning, även åklagaren har kompletterat med rättsliga rådets yttrande.

Jag har som sagt kritiserat Rullman i flera olika delar i denna utredningen. Många av dem är passé att "åtgärda" även för Vilhelmsson ens om han haft hyfsat gott om tid. Men givet situationen där dödsorsak och därmed också uppsåt ifrågasätts, så hade Vilhelmsson kunnat lyfta de delar jag lyft i tidigare inlägg just när det gäller uppsåtet. Ju mer tid han kunde fått på sig desto grundligare kunde de delarna gåtts igenom och lyfts fram. Nu finns inte tiden för att göra detta, och det tycker jag är synd. Kanske hade han inte gjort det, eller kanske hade han gjort något annat. Hur som helst så fick han aldrig riktigt chansen att sätta sin egen prägel på åtalet inför huvudförhandlingen i hovrätten.

Vilka delar har du kritiserat Rullman för tidigare? Om du orkar dra en kort sammanfattning. Vore intressant nu inför bytet av åklagare.
Citera
2023-10-03, 19:44
Avslutad
Citat:
Jag har inte läst någonstans att någon vittnat om att M varit fysiskt våldsam eller att hon bejakar våld, tvärt om.

Du ljuger. Det har redan talats i trådens början om hur Toves pojkvän fick fysiskt pressa bort Maja från Toves lägenhet dit hon försökte ta sig in och få tag i Tove, helt rasande. Det är inte normalt att vara så fixerad av att ursäkta en mördare på det här sättet om man inte är anhörig eller dennes advokat.
Citera
2023-10-03, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella

En klassiker för psykopater och andra lögnare.
Citera
2023-10-03, 19:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det slog mig just nu men var det inte så att Maja hade sökt på gaslighting? Kanske kom upp när hon sökte på narcissist och hon ville veta vad det betyder. Jag tror inte att hon läste psykologi i skolan. Misstänkte hon något?

Det stämmer att en sådan sökning har genomförts på Majas mobiltelefon.

Det kan också noteras att det är Johanna genom Clea som har begärt utredningsåtgärden om ett fullständigt utdrag på google-sökningar på Majas telefon.

Johanna har alltså begärt utredningsåtgärder emot Maja.

Det har väl dock inte lett till någonting annat än smutskastning och förtal här på flashback.
Citera
2023-10-03, 19:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Du ljuger. Det har redan talats i trådens början om hur Toves pojkvän fick fysiskt pressa bort Maja från Toves lägenhet dit hon försökte ta sig in och få tag i Tove, helt rasande. Det är inte normalt att vara så fixerad av att ursäkta en mördare på det här sättet om man inte är anhörig eller dennes advokat.

Nej, Sybel ljuger inte. Det är du som ljuger.

Sybel har inte läst det, precis som Sybel skriver. För det du påstår har inte alls framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in