Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag ifrågasätter inte själva processen, den är jag bekant med i både i teori och verklighet då jag genom släktskap tvingats uppleva det. Det jag ifrågasätter är kopplingen till det aktuella fallet.
Det är möjligt att J både är narcissist och psykopat, men det betyder inte att alla som korsar hennes väg kommer till skada och blir offer. Enligt mig finns inte en tillstymmelse till något traumatiskt band mellan J och M. Det är precis tvärtom, dom klickar på alla plan, och har tillsammans med båda godas vilja utvecklats till något väldigt farligt. Vi har ju facit i hand. Och även om vi bortser från mordet så har dom tillsammans gått över många gränser som för dom allra flesta är så vidrigt så det vänder sig i magen av bara tanken.
Kan det vara så att J inte stötte bort M som hon gjort med så många andra pga. att M accepterade J som hon var? Att J fick utveckla sina mörka tankar tillsammans med M utan att bli ifrågasatt? Är det verkligen helt otänkbart att M för J varit en positiv kraft som varit avgörande för att J ska gå från tanke till handling?
Ja, gränserna som de gått över, det är flera. Johannas fler.
Ja, att Maja blir accepterad har säkert med att göra att Maja är följsammare än de flesta av de andra kompisarna. De säger emot, sätter ner foten Flera väljer ju själva att ta avstånd efter oempatiska ageranden från Johannas sida.
Detta att Maja accpeterar Johanna, det ser jag som det som kallas normaliseringsprocessen. Det som tidigigare hade varit oaccptabelt blir succussivt "normalt", lite som vardagsmat. Man reagerar inte på det osunda och avvikande lika hårt som i början.
Helt otänkbart är det inte att Maja har haft en slags effekt på Johanna som verkat i denna felaktiga riktining. Det som Johanna själv kan ha känt varit något förbjudet, kan genom att hon har med sig Maja, bli lite mer i hennes ögon ok, eller i varje fall lättare att gåöver gränsen. Hon har inte stött på att Maja satt ner foten, hotat med att avslöja, bryta deras vänskap. Detta kan ha stärkt Johanna, kanske inte på ett medvetet plan från ågon av dom.
Bindningnen brukar vara från bådas håll, dvs inte bara Maja blir bunden till Johanna.
Men jag är ganska säker på att Johanna skulle ha skridit till verket helt utan Maja, eler så hade hon hittat någon annan som gett henne lite av den där känslan att "jag har rätt"." De är så dumma. Eller hur?"