2023-10-03, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Snarare så var det en rysk invasion:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Ja. Men främst soldater. På bägge sidor. Ryssar såväl som ukrainare.

Nej, det var ett inbördeskrig. Separatisterna fick viss hjälp av Ryssland precis som Kiev-regimen nu får hjälp av andra länder.
Citera
2023-10-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det är inget folkmord, ytterst få civila har dött. Om inte Nato och EU hade lagt sig i skulle kriget varit över för länge sedan. Det är bara Sveriges elit som är emot invasionen, vanligt folk förstår säkert Rysslands motiv.

Då hade ju folkmordet startat. Bucha var en försmak av vad Ryssland planerade. Nu har de fullt upp med att anfallskriga istället för att folkmörda.
Citera
2023-10-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Okej så nu går det inte att likställa Kosovo med Krim? Undra om flera andra också tycker så?
Varje land skall respektera övriga länders gränser, alla dispyter skall lösas med dialog. Överträder någon denna överenskommelse skall dess soldater döden dö eller välja att lämna frivilligt. Inte så svårt att förhålla sig till. De ryska soldaterna väljer själva sitt öde.
De ukrainska soldaterna väljer också sitt öde men många är också tvångsinkallade.
Här har du ett lysande exempel på ett internationellt avtal som syftade till dialog:
https://www.aljazeera.com/news/2022/2/9/what-is-the-minsk-agreement-and-why-is-it-relevant-now
Citera
2023-10-03, 18:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Krim, Luhansk och Donetsk ville vara självständiga från Ukraina men fick aldrig chansen utan de blev angripna militärt.

Nej. Det ville dom inte.

Krim kan diskuteras, men inte Donetsk och Luhansk. Majoriteten av befolkningen i Donetsk och Luhansk är etniska ukrainare och vill naturligtvis tillhöra Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, det var ett inbördeskrig. Separatisterna fick viss hjälp av Ryssland precis som Kiev-regimen nu får hjälp av andra länder.

Nej. Det var en rysk invasion maskerad som ett inbördeskrig.

Ukrainarna ville inte slåss. Ryssarna fick kämpa intensivt för att tända gnistan.

Citat:
Igor Girkin: "If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out — like in Kharkiv, like in Odessa".

Igor Girkin: "At first, nobody wanted to fight," he was quoted as saying. "The first two weeks went on under the auspices of the sides trying to convince each other [to engage]."
Senast redigerad av -Info- 2023-10-03 kl. 18:21.
Citera
2023-10-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
I maj 1992 förklarade Krim sig självständigt och antog en konstitution.
Denna självständighetsförklaring skulle ha bekräftats genom en folkomröstning som planerades äga rum i augusti 1992.

Innan folkomröstningen ägde rum, ändrade Krimparlamentet konstitutionen för att inkludera en mening om att Krim var en del av Ukraina. Detta var troligen ett försök att dämpa spänningarna med den centrala ukrainska regeringen.

Den ukrainska regeringen annullerade Krim's självständighetsförklaring och bad Krimparlamentet att avbryta folkomröstningen.

För att dämpa spänningarna och nå en kompromiss kom parterna överens om att ge Krim statusen som "Autonoma republiken" inom Ukraina, vilket garanterade Krim en viss grad av självstyre men också säkerställde att den förblev en del av Ukraina.
Det var inte lätt för Krim att bli helt självständigt land. De har faktiskt varit det periodvis även under den ryska tsartiden.
Krim tillhörde en gång i tiden Turkiet eller det ottomanska riket. De har mer gemensamt med Turkiet eller Ryssland än med Kiev.
Citera
2023-10-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ryssland är mer demokratiskt än Ukraina.

Jag håller inte direkt på någon sida. Jag vill att kriget ska ta slut, att sanktionerna ska hävas och att vi ska sluta ösa pengar över Ukraina.

Ukraina har 38 i freedom house demokratiindex. Ryssland har 2.
Ukraina har 50 i frihetsindex Ryssland har 16.

Ukraina har förståeligt nog påverkats kraftigt negativt av Rysslands oprovocerade fullskaliga anfallskrig mot det ukrainsk folket och kan förväntas repa sig snabbt några punkter efter kriget.

Andra demokratiindex ger likartat förhållande mellan länderna.
Det råder ingen tvekan om att Ukraina är både mer demokratiskt och har högre frihet än Ryssland.
Citera
2023-10-03, 18:27
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Spelar det någon roll?
Krim, Luhansk och Donetsk ville vara självständiga från Ukraina men fick aldrig chansen utan de blev angripna militärt.
Tycker man att det var okej med Kosovo borde man ha tyckt det var okej även med Krim och Donbass.
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det är just det jag menar. Ursprungligen betydde begreppet avsikt att utplåna en folkgrupp, vilket ryssarna inre gör. Man har väl knappast för avsikt att utradera Ukrainas 40 miljoner invånare? Men nu finns ju vidare begrepp, som att utplåna en del av befolkningen...
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kievregimen och dessa människor är massmördare som kastar ukrainas män i döden istället för att förhandla fram en lösning som passar alla.
Med tanke på trådens sålda/förvirrande ryska själar/trälar finner jag det passande att reposta denna mycket insiktsfulla text från kontot ThinkRightly.
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Lite nyttig läsning för alla hjärntvättade ryssar i tråden:
https://www.dn.se/kultur/anna-lena-lauren-propagandan-fran-kreml-holl-pa-att-gora-mig-galen/

"Propagandan från Kreml höll på att göra mig galen.
Man behöver inte dränkas i lögner särskilt många timmar förrän det blir så motbjudande att man antingen vägrar titta eller också börjar hålla med. Det var överraskande för mig själv att jag hela tiden kände den här lockelsen att börja tro att det hela var sant. Den som lyssnar på lögner – inte bara en eller två lögner utan lögner i en strid ström, minut efter minut, timme efter timme – måste inte bara göra aktivt motstånd, påminna sig själv om vad som egentligen är sant. Den måste dessutom stå ut med en känsla av fruktansvärt äckel.

För att inte bli tokiga eller förgås av äckel bestämmer vi oss med andra ord för att det vi ser och hör är sant. Eller åtminstone lite sant. Ännu lättare blir det om man tänker: Det är så här det är, det är samma sak överallt. Det är därför så många ryssar är övertygade om att propagandan ser exakt likadan ut i väst.

Jag sade till henne att du upprepar ju bara vad Kreml säger, vad är det som har hänt? Hon svarade stolt att hon aldrig tittar på tv. Hon har ”andra källor”. När jag bad hennes skicka dem visade det sig handla om en uppsjö Kremlvänliga propagandakanaler på Telegram. (En person hon för övrigt ofta citerar är Tucker Carlson.)
Min väninna hade alltså sugit i sig Kremlpropaganda i övertygelsen om att det handlade om upplysta nyhetskanaler (det var ju Telegram och inte tv), att hon hade exklusiv information. Och det är väldigt vanligt i Ryssland – människor tror sig ha bildat sin uppfattning självständigt när de i själva verket bara upprepar bilder och uttryck från samma gamla propagandafabrik. I botten ligger nästan alltid globala sammansvärjningar i olika former, som alla är riktade mot Ryssland."

I en annan insiktsfull artikel om ryska trollfabriker (nej ids inte leta upp den) så har dom anställda en grundlön plus 200 rubel (ca, 2 dollar) för varje replik provokationen förorsakar. Att tänka på när man låter sig provoceras av dom som går igång på att få tråden fylld av ändlösa osanningar.
Senast redigerad av Taggad 2023-10-03 kl. 18:50.
Citera
2023-10-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kriget tar ju slut om Ryssland åker hem. Men det är inte ett alternativ för dig, för du står på Rysslands sida. Du accepterar bara att Ryssland skall få behålla ukrainskt territorium.

P.s. Sanktionerna kommer bli kvar mycket länge oavsett vad som händer i Ukraina.

Det är vore rimligt att erbjuda Ryssland lättade sanktioner med en rimlig plan för att avskaffa dem helt mot att de drar sig ur Ukraina.
Det vore ett erbjudande som ingen Rysk ledare som bryr sig det minsta om Ryssland och det ryska folket skulle säga nej till.
Citera
2023-10-03, 18:31
Medlem
Citat:
Det var inte lätt för Krim att bli helt självständigt land. De har faktiskt varit det periodvis även under den ryska tsartiden.
Krim tillhörde en gång i tiden Turkiet eller det ottomanska riket. De har mer gemensamt med Turkiet eller Ryssland än med Kiev.
Rysslands koppling till Krim är väldigt sann och jag kan förstå det narrativet. Men jag kan inte godkänna hur det genomfördes med invasionen 2014 och framförallt tycker jag inte dom ryska argumenten för invasionen 2022 håller
Citera
2023-10-03, 18:32
Medlem
Citat:
Det finns delar av Ukraina som vill ingå i Ryska federationen, eller åtmistone slippa styras av Kiev.

Gäller endast Krim. Alla andra oblaster har högre andel som vill tillhöra Ukraina än som vill tillhöra ryska federationen eller bilda en egen stat.
Citera
2023-10-03, 18:36
Medlem
leachs avatar
Kollaboratörer eliminerade

Ukraine Security Service says it cracked a large Russian spy ring

"The criminals collected intel regarding the locations and movements of the Defense Forces in the southern region. They also adjusted Russian air attacks on the residential and public infrastructure of the regional center," the city of Mykolaiv, according to the SBU.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-10-03-23/h_c7cd63602699463cb1cbefc02a6adc80
Citera
2023-10-03, 18:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det är vore rimligt att erbjuda Ryssland lättade sanktioner med en rimlig plan för att avskaffa dem helt mot att de drar sig ur Ukraina.
Det vore ett erbjudande som ingen Rysk ledare som bryr sig det minsta om Ryssland och det ryska folket skulle säga nej till.

Vissa sanktioner kommer man inte kunna ta bort förrns Ryssland visar på en fredligare inriktning. USA kommer inte tillåta export av teknik som kan användas militärt (Vilket är väldigt mycket) även om Ryssland lämnar Ukraina. För USA är det nog viktigare strategiskt än östra Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in