2023-10-03, 14:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Man kan basera det på logik också.

Är GM likvärdig med Tensonmannen, så leder det till att GM då måste snedda från punkten när han ses av NF tom att Skottet går av.
om man väljer vilken uppgift från NF man ska tro på. För han uppger inte samma position i förhöret som den han sedan placerar gm på rekonstruktionen.

På rekonstruktionen har dessutom förutsättningar ändrats då det är barmark då. Den tidigare otillgängliga delen av trottoaren är nu fri, och gm kan ha flyttats med ut.
Citera
2023-10-03, 14:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Den andra punkten har ju noll relevans för MOP. Det är ju endast den första som spelar någon roll. Och den verkar ju inte finnas. Varken du, Rust-Lee eller ursprungligen har ju hittat den.

Blanda inte in mig nu!

Jag har bara hävdat att det som står om Sture E skrivet av Larsson kommer primärt från Maria H (ME).
Citera
2023-10-03, 14:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Den andra punkten har ju noll relevans för MOP. Det är ju endast den första som spelar någon roll. Och den verkar ju inte finnas. Varken du, Rust-Lee eller ursprungligen har ju hittat den.
Jag har inte bemödat mig med att leta. Jag skrev bara vad jag kom ihåg. Om SE cyklade till jobbet eller inte är inte relevant för mordet för mig.

Det finna ett förhör med en bekant till SE där SE talar i telefon om den nyinköpta racercykeln strax före sin död. Det minns jag tydligt. Personen har inte själv sett cykeln.

GM-SE speglar här mördarens beteende strax före sin död... Kanske ljuger SE bara om cykeln för att håna polisen?

Har GM-SE haft cykelskor med clips på sig när han mördade OP så är de hala och lätta att halka med.

Edit: Det uppges ibland att SE jobbade på kontorsservice på Skandia och hade ansvar för nycklarna. Det påståendet verkar också taget direkt ur luften då ingen källa till detta går att återfinna enligt mig.

Det borde någon också titta på.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-10-03 kl. 15:03.
Citera
2023-10-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du stödjer dig inte alls på vad han säger utan vad du läser in i detta.

"Han vill alltså ta bort signalement som minst 5 personer på mordplatsen har angivit ...."

"Han menar alltså indirekt att dom kanske blandar ihop honom med GM ?"

"Så om Engström ljuger om samtalet med Lisbeth så vill han alltså ta bort ett riktigt signalement...!!"

"Sen vidare så är det isåfall inte ett signalement han vill ta bort utan hela rubbet..."

Det är ju bara dina gissningar. Och de landar i en klen slutsats. Det är knappast rimligt av Engström att tro sig kunna diskvalificera alla uppgifter som pekar mot honom. Vad har han att komma med där? Han har ju inte själv sett mördaren.

Det finns dock ett vittne som lämnar information som han menar tydligt pekar mot honom och han gör en grej av denna enda uppgift.

Som GM är det så klart en helt meningslös piruett. Ska polis och andra vittnen ta intryck av detta? Om ett vittne till mordet beskriver en mördare som ser ut som Engström försvagas det alltså av att Engström sprungit in i gränden tre minuter senare? Det kan han ju inte tro på själv.

Istället för att som vanligt bara häpna över vad Engström gör, förklara vad han tjänar på det.

Så meningslöst är det inte att ifrågasätta att ett vittne ljuger..

Det du har är fortfarande att signalement träffar Engström och att dom misstänker att Engström ljuger i sin berättelse...

Får dom inte misstänka Engström eller vad är ditt problem?
Citera
2023-10-03, 14:58
Medlem
Citat:
Och? Skillnaden mot vad? Vad betyder ens detta?

Det betyder att det ena är fakta och det sista INTE är fakta..

Det är fakta att Engström påstår sig överhört ett vittne..

Men det är inte ens fakta att Engström uppehöll sig på brottsplatsen efter mordet..
Citera
2023-10-03, 14:59
Medlem
Citat:
Nej, det är inte min tolkning. Det är SEs ord.

Endast SE har en historia som är förenlig med att tro att det kan ha skett någon form av förväxling.

Och det gör dom också. LL tex ringer och försöker få bort huvudbonaden från gm eftersom han känner sig säker på att gm var barhuvad.

Fp
Senast redigerad av Problem2020 2023-10-03 kl. 15:05.
Citera
2023-10-03, 15:01
Medlem
Citat:
Nej, det är inte min tolkning. Det är SEs ord.

Endast SE har en historia som är förenlig med att tro att det kan ha skett någon form av förväxling.

Och det gör dom också. LL tex ringer och försöker få bort huvudbonaden från gm eftersom han känner sig säker på att gm var barhuvad.

Så LL vill alltså plocka bort ett signalement?

Är det isåfall för att han själv sett det..

Engström vill plocka bort signalement för att han hört att LP sagt annat..
Citera
2023-10-03, 15:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så LL vill alltså plocka bort ett signalement?

Är det isåfall för att han själv sett det..

Engström vill plocka bort signalement för att han hört att LP sagt annat..
Där är du något på spåret! Läs vad du skrev igen så kanske polletten trillar ned för dig också.
Citera
2023-10-03, 15:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Korrekt.

Ska vi dock bli "teoretiska" här är det inte helt och totalt omöjligt att Engström medicinering kan påverka psyket...

Kortinson kan få följande biverkningar:

Neuropsykiatriska symtom (definierat som bland annat depression, mani, agitation, humörsvängning, oro, insomni, katatoni, depersonalisation, delirium, demens och psykos) kan inträffa under kortikosteroidbehandling oavsett administrationssätt, till exempel vid enstaka injektioner i leder

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2017/02/risk-for-psykiatriska-biverkningar-av-kortikosteroider/

Metotrexat kan resultera i depression och förvirring. Sitter med bipacksedeln framför mig....

Som sagt. Jag "säljer" inte idén om att Engströms medicinering ligger bakom MOP.
Men rent teoretiskt kan det vara en förklaring till ett brott mot tidigare kända karaktärsdrag.
Särskilt om man slänger in smärtstillande och whiskey i soppan....

Men självklart är vi hela tiden tillbaka till att man kan tycka att omgivningen borde ha märkt något...

Ja.. men man bör nog vara försiktig med bipacksedlar och biverkningslistor för att förklara beteende i ett enskilt fall. Följande kan man få sig till livs gällande exempelvis Ipren: Sömnlöshet, oro, konfusion, depression, somnolens, psykomotorisk hyperaktivitet, agitation, nervositet. På liknande sätt ser det ut gällande de flesta läkemedel. Och skulle man få en ovanlig psykatrisk biverkning av ett läkemedel så byter man ut det eller hanterar det på något annat sätt.

Jag tror man bör se vidare på det, reumatismbehandlingen var nog inte direkt inverkande på vad som hände på Sveavägen, inte heller i kombination med alkohol. Det skulle i sådana fall hellre vara indirekt och en vidare helhet med kronisk smärta, nedsatt rörlighet och prestationsförmåga, biverkningar, nedstämdhet, självmedicinering osv som gjorde det. Men jag vet inte hur pass menligt sjukdomen inverkade på hans tillvaro. Rörligheten verkade hyfsat intakt ivf.

Var det inte i ryggen reumatismen satt?

Undrar om det här med kortisonsvullnad och ansiktsform. Den är karaktäristisk och kan ses i fall där mycket höga doser ges, dvs vid cancerbehandling och tryckstegring i hjärnan. Men kan detta ses även vid de betydligt lägre doser som ges under begränsad tid vid reumatism?

Apropå detta kom jag på att jag noterat någonstans att han fått guldinjektioner (guldsalt, förmodar jag) mot reumatismen. Det är en äldre behandling som kan ha värre biverkningar. Jag minns ej var jag läst det.

De gigantiska framstegen torde avse så kallade biologiska (och svindyra) läkemedel.
Citera
2023-10-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Där är du något på spåret! Läs vad du skrev igen så kanske polletten trillar ned för dig också.

Jag var ironisk..

Men du har svårigheter..

Börjar tro att du njuter av att Engström är misstänkt GM..
Citera
2023-10-03, 15:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Japp. Engström gör ingenting för att skaffa sig alibi. Han är som sagt snarare angelägen om att komma så nära inpå mordet som möjligt. Anledningen given. Han befarar att han är lite för sen för vad han anser är önskvärt. Och att han inte har en susning om att hans försök att tränga sig på händelserna kan vändas emot honom.

Nej, är han vittne så förmodligen inte. Han är en tjänsteman som av en slump råkar komma ut från sin arbetsplats mitt i en anmärkningsvärd händelse. Det föresvävar honom nog inte att hans slirande med sanningen skulle kunna få folk att pussla in honom som GM. De misstankar som reses mot honom på nittiotalet och som han blir medveten om tolkar han nog främst som ett ifrågasättande av att han faktiskt befann sig på platsen. Med viss harm utbrister han att han faktiskt var där. Med lite extra emfas kanske, eftersom det inte riktigt var så.

Han väljer aktivt bort alibi. Vittnet SE låter sig begripliggöras gällande det tilltaget. Men inte GM-SE, där logiken istället börjar snurra rejält. Gängse förklaring till att GM-SE inte vill veta av väktarsamtals-alibi är att han måste ut på Sveavägen i tid för att hinna spegla sig själv (dvs GM). Men har han skjutit Palme får han ju inte alibi av ett samtal, utan hinner ut i tid på Sveavägen trots detta.

Kallar det väktarsamtalsparadoxen vilken jag fortfarande tycker väntar på en lösning: (FB) Skandiamannen.
Citera
2023-10-03, 15:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja.. men man bör nog vara försiktig med bipacksedlar och biverkningslistor för att förklara beteende i ett enskilt fall. Följande kan man få sig till livs gällande exempelvis Ipren: Sömnlöshet, oro, konfusion, depression, somnolens, psykomotorisk hyperaktivitet, agitation, nervositet. På liknande sätt ser det ut gällande de flesta läkemedel. Och skulle man få en ovanlig psykatrisk biverkning av ett läkemedel så byter man ut det eller hanterar det på något annat sätt.

Jag tror man bör se vidare på det, reumatismbehandlingen var nog inte direkt inverkande på vad som hände på Sveavägen, inte heller i kombination med alkohol. Det skulle i sådana fall hellre vara indirekt och en vidare helhet med kronisk smärta, nedsatt rörlighet och prestationsförmåga, biverkningar, nedstämdhet, självmedicinering osv som gjorde det. Men jag vet inte hur pass menligt sjukdomen inverkade på hans tillvaro. Rörligheten verkade hyfsat intakt ivf.

Var det inte i ryggen reumatismen satt?

Enig. Jag tror inte heller att medicinerna har spelat någon roll.
Citat:
Undrar om det här med kortisonsvullnad och ansiktsform. Den är karaktäristisk och kan ses i fall där mycket höga doser ges, dvs vid cancerbehandling och tryckstegring i hjärnan. Men kan detta ses även vid de betydligt lägre doser som ges under begränsad tid vid reumatism?

Jag har inte sett det på min familjemedlem och jag är överlag tveksam att det idag sker då man är så pass försiktig med kortison. Frågan är hur inställningen var 86? Man kanske var lite mer frikostlig?
Citat:
Apropå detta kom jag på att jag noterat någonstans att han fått guldinjektioner (guldsalt, förmodar jag) mot reumatismen. Det är en äldre behandling som kan ha värre biverkningar. Jag minns ej var jag läst det.

Tänker du på Aurotiomalat? 1900talet användes det flitigt mot reumatism så det är mycket möjligt. Jag är dåligt insatt i det läkemedlet. Ska läsa på.
Citat:
De gigantiska framstegen torde avse så kallade biologiska (och svindyra) läkemedel.

Stämmer bra. Idag kombinerar man ofta Metotrexat med biologiska läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in