Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Korrekt.
Ska vi dock bli "teoretiska" här är det inte helt och totalt omöjligt att Engström medicinering kan påverka psyket...
Kortinson kan få följande biverkningar:
Neuropsykiatriska symtom (definierat som bland annat depression, mani, agitation, humörsvängning, oro, insomni, katatoni, depersonalisation, delirium, demens och psykos) kan inträffa under kortikosteroidbehandling oavsett administrationssätt, till exempel vid enstaka injektioner i leder
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2017/02/risk-for-psykiatriska-biverkningar-av-kortikosteroider/
Metotrexat kan resultera i depression och förvirring. Sitter med bipacksedeln framför mig....
Som sagt. Jag "säljer" inte idén om att Engströms medicinering ligger bakom MOP.
Men rent teoretiskt
kan det vara en förklaring till ett brott mot tidigare kända karaktärsdrag.
Särskilt om man slänger in smärtstillande och whiskey i soppan....
Men självklart är vi hela tiden tillbaka till att man kan tycka att omgivningen borde ha märkt något...
Ja.. men man bör nog vara försiktig med bipacksedlar och biverkningslistor för att förklara beteende i ett enskilt fall. Följande kan man få sig till livs gällande exempelvis Ipren: Sömnlöshet, oro, konfusion, depression, somnolens, psykomotorisk hyperaktivitet, agitation, nervositet. På liknande sätt ser det ut gällande de flesta läkemedel. Och skulle man få en ovanlig psykatrisk biverkning av ett läkemedel så byter man ut det eller hanterar det på något annat sätt.
Jag tror man bör se vidare på det, reumatismbehandlingen var nog inte direkt inverkande på vad som hände på Sveavägen, inte heller i kombination med alkohol. Det skulle i sådana fall hellre vara indirekt och en vidare helhet med kronisk smärta, nedsatt rörlighet och prestationsförmåga, biverkningar, nedstämdhet, självmedicinering osv som gjorde det. Men jag vet inte hur pass menligt sjukdomen inverkade på hans tillvaro. Rörligheten verkade hyfsat intakt ivf.
Var det inte i ryggen reumatismen satt?
Undrar om det här med kortisonsvullnad och ansiktsform. Den är karaktäristisk och kan ses i fall där mycket höga doser ges, dvs vid cancerbehandling och tryckstegring i hjärnan. Men kan detta ses även vid de betydligt lägre doser som ges under begränsad tid vid reumatism?
Apropå detta kom jag på att jag noterat någonstans att han fått guldinjektioner (guldsalt, förmodar jag) mot reumatismen. Det är en äldre behandling som kan ha värre biverkningar. Jag minns ej var jag läst det.
De gigantiska framstegen torde avse så kallade biologiska (och svindyra) läkemedel.