2023-09-25, 18:46
Medlem
Det finns ytterligare ett fall med en officer som skulle ha dött vid en simtur som folk spekulerat över. Sen att du vrider det till att Arda skulle ha gjort något måste jag ju protestera emot. Så har då aldrig jag uttryckt det. Han skulle i sådana fall ha kommit över information av misstag. Och det skulle då vara andra, överordnade som begått misstaget så att han blivit vittne till det han inte skulle veta. Jag har heller ingen uppfattning om om vad det skulle kunna vara eller hur det skulle ha gått till. Men det är ju is sådana fall den som brustit i noggrannhet och utsatt DA för denna risken som är den som är skyldig.
Citat:
Ursprungligen postat av Mearts
Det här är en intressant fråga. Jag vet inte svaret på det, jag personligen finner det tveksam att det sker i Sverige. Då borde vi väl haft fler "mystiska" dödsfall i firman kan jag tycka. Till att börja med..
Sen är det så många andra faktorer, vi har inte alls den kulturen. Att folk tror det efter kikat på Hamilton osv. Fine, jag köper att det finns misstankar. Men som sagt, jag finner det osannolikt.
Och skulle det nu vara så att vi har så pass alvarliga hemligheter att enda utvägen är att mörda personen, hur fan har en simpel Fanjunkare på KJ komp kommit över dessa uppgifter? det är inte heller rimligt.

Sen är det rätt svårt att ha den här diskussionen eftersom det inte finns ett endaste exempel på vad det är Arda skulle gjort, som gör honom till en så pass alvarligt hot mot försvaret. Att han dessutom rör sig fritt i stan och går på gym, med vetskapen om detta att han sett något olämpligt.

Sen slutligen så är det som sagt det Lillburtan också nämner, tillvägagångsätt. Det finns inget vettigt argument på hela planeten som kan förklara varför skulle det gått till på det sättet? Även om man misslyckas med uppdraget och det blir något hafsigt och slafsigt så har dom ju haft flera månader på sig att åtgärda problemet och göra sig av med kroppen.

Vilka är dessa "många" som finner det orimligt att DA kan ha tagit sitt liv, som du nämner med jämna mellanrum? Jag har inte hört en endaste person yttra det. Det är endast här i tråden och det är helt lösa argument och ingenting som kan ens vara 0,1% trovärdig källa. Om man inte bortser från en endaste speciallistofficer (kvinnlig), som jag snackat med, som tyckte det var mystiskt att en vältränad snygg kille tar livet av sig. Men på den nivån är det vi ligger liksom. Som att alla som tar livet av sig är fula med dåliga jobb... Dags att vakna kanske.
Citera
2023-09-25, 18:55
Medlem
Detta inlägg du svarar på handlat inte om detta här fallet utan om hur flashback förändrats generellt. Hur forumet har förändrats. Jag pratar inte heller om FM utan om andra rättsfall och händelser. Det var folk inom polisen och vården som var lite för frispråkiga. Så deras arbetsgivare ville täppa till informationsläckaget. Så sätt det föreligger en risk för avsked gör givetvis att folk med insikter i olika fall inte yttrar sig här längre.
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Vet ingen som blivit stoppad inom FM som haft en åsikt om detta… så det är skitsnack.. bara för att Conny (som inte har haft ett endaste rätt) och DA’s familj påstår det behöver det inte vara sant.. dessa har noll koll och sprider bara missinformation.. varför skulle FM bry sig ! Dolkm att det diskuteras över att någon anställd har tagit sitt liv? Förutom det tråkiga att dom inte lyckades se signalerna i tid..
Senast redigerad av noden 2023-09-25 kl. 19:43.
Citera
2023-09-25, 18:57
Medlem
Om risk för spioneri föreligger då? Alla har vi ju våra svaga punkter. Och sådana kan ju också uppkomma på vägen så att säga, efter att man fått sin anställning.
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Menar du att svensk militär/ underrättelsetjänst skulle bragt två av sina egna om livet för att de sett något långt över deras behörighetsklass?

Möjligen om de misstänktes för spioneri.
Senast redigerad av noden 2023-09-25 kl. 19:02.
Citera
2023-09-25, 19:07
Medlem
Ställer frågan ännu en gångs, vad gör du här på flashback? Du vet ju redan hur allting ligger till. Så man undra varför har du då inget bättre för dig än att hänga här? Till skillnad fran dig tar jag folk som uttalar sig på allvar. Ord står mot ord, vad vet du om DA's farsas erfarenheter? Ingenting alls antar jag.
Citat:
Vet ingen som blivit stoppad inom FM som haft en åsikt om detta… så det är skitsnack.. bara för att Conny (som inte har haft ett endaste rätt) och DA’s familj påstår det behöver det inte vara sant.. dessa har noll koll och sprider bara missinformation.. varför skulle FM bry sig om att det diskuteras över att någon anställd har tagit sitt liv? Förutom det tråkiga att dom inte lyckades se signalerna i tid..
Senast redigerad av noden 2023-09-25 kl. 19:47.
Citera
2023-09-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Min kille? Vad var du fått det ifrån. Det är en bekant. Du som är en sån expert och vet precis hur allt ligger till undrar man ju vad du har på denna skvallersajten att göra.
”din Kille” är ett uttryck och behöver inte mena ett körleksförhållande… uttrycket kan även användas till husdjur.. i detta fall menade jag naturligtvis din bekant ..
Citera
2023-09-25, 19:46
Medlem
Ok.
Citat:
”din Kille” är ett uttryck och behöver inte mena ett körleksförhållande… uttrycket kan även användas till husdjur.. i detta fall menade jag naturligtvis din bekant ..
Citera
2023-09-26, 10:23
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro stt jag är anställd i FM? Jag spekulerar. Har inte det framgått behöver du träna upp din läsförståelse. Hade jag vetat hur det låg till hade jag inte lagt min tid här.
Det har jag aldrig påstått. Du missförstod. Jag är helt övertygad om att du inte har någonting(eller haft) med försvarsmakten att göra, överhuvudtaget. Eller det var väl delvis mitt fel, som inte skrev innan att det var exempel... Men det var så jag menade det. Läser du igen kanske det är lättare att se att jag vinkar det som ett exempel? Iaf så var det så jag menade. Men jag ser nu att det var såg inte lika bra ut, som det lät i mitt huvud när jag skrev det. Sorry.
Citera
2023-09-26, 10:43
Medlem
Citat:
Det finns ytterligare ett fall med en officer som skulle ha dött vid en simtur som folk spekulerat över. Sen att du vrider det till att Arda skulle ha gjort något måste jag ju protestera emot. Så har då aldrig jag uttryckt det. Han skulle i sådana fall ha kommit över information av misstag. Och det skulle då vara andra, överordnade som begått misstaget så att han blivit vittne till det han inte skulle veta. Jag har heller ingen uppfattning om om vad det skulle kunna vara eller hur det skulle ha gått till. Men det är ju is sådana fall den som brustit i noggrannhet och utsatt DA för denna risken som är den som är skyldig.
Okej, Så om en officer/militär dör så måste det finnas någon slags "mystik" kring detta? Kan man inte drunkna, eller vaddå? Förklara gärna vad du menar...
Kan det inte vara sundare att ha någon bäring i dessa konspirationsteorier? Dels för att man faktiskt påverkar andra människor med det. Anhöriga och just dessa kollegor då. Då kan jag tycka att man kanske borde ha något att komma med och inte bara anta saker? Du är ju själv jätte tydlig med att du inte vet någonting.

Du vet inte vad han kan ha gjort, du har ingen vettig spekulation ens, utan förutsätter att han sett någon av slump som det mest trovärdiga? Du tycker alltså att det är mer trovärdig att Arda går runt någonstans och ser en hemlig manick med en kollega, en officer som ansvarar för denna och sekretessen kring denna ser att DA ser detta. Då anlitar han "GSMIHN". Gruppen som mördar i hemlighetens namn.
Dessa avlivar honom. Spränger kroppen i en grotta, springer i väg med huvudet och låter kroppen ligga kvar i flera månader för att sedan hittas på vårkanten och visuellt identifieras inom några minuter. Sen dränker dom hans vän också. Det här är trovärdigare för dig, än att han gick ut dit och tog sitt liv med sprängmedel? För att du av någon anledning tycker att självmord är osannolikt i hans fall?

Det är dessutom mer sannolikt att han själv var den som begick ett brott. Snokar runt för att få hemlig information och sälja, eller bedriver utpressning och liknande saker. Vilket jag finner osannolikt men betydligt mer sannolikt än att han snubblar över en hemlighet och avlivas för att han "råkade" se något. Man råkar alltså se saker som är av den grad att alla som är obehöriga automatiskt mördas när dom ser den? Vafan är det här. Varför skriver jag ens... Hittas man på det där viset och inte tagit livet av sig eller råkat ut för olycka är man sannolikt ingen good guy.

I sanningens namn vill jag ha något spännande spiondrama och grotta in mig i, på riktigt jason bourne anda. Lika så med Estonia... Problemet är att det finns inte en endaste kotte som kan leverera något som helst som ens är i närheten för att jag ens skall kunna spekulera.

EDIT: Ursäkta min raljans och hårda ton. Jag är inte sån egentligen, det bara drar iväg när jag skriver. Jag har gärna diskussioner om det här. Jag kommer inte att sluta ifrågasätta konspirationsteorier, någonsin. I synnerhet inte när dom saknar grund och dessutom påverkar folk runt omkring. Det har i tråden kommit direkta anklagelser mot både användare och anhöriga till DA. Och i detta ämne är jag insatt, därav mitt engagemang. Det enda gemensamma och bärande argumenten någon någonsin haft är hans utseende, hans kropp och hans yrke. Vilket i sig också är ett hån mot alla som tar livet av sig eller lider av psykisk ohälsa i försvarsmakten.
Senast redigerad av Mearts 2023-09-26 kl. 10:56.
Citera
2023-09-26, 14:07
Medlem
Skulle vara väldigt intressant att få en siffra på självmordsfrekvensen bland jägarsoldater. Skulle tro den är mycket låg. Betydligt mycket lägre än genomsnittet. Mig veterligen är det fritt fram att spekulera och söka diskussion om detta här på flashback. Om du har bekymmer med det, varför söker du dig hit? Du är uppenbart en av dem som vill lägga locket på diskussionen här. Är just det här ämnet särskilt känsligt tycker du? Intressant i sig att det finns så många aktiva av er sort just i denna tråden. När den ene försvinner dyker det upp en annan. Man undrar om ni jobbar i skift.
Citat:
Okej, Så om en officer/militär dör så måste det finnas någon slags "mystik" kring detta? Kan man inte drunkna, eller vaddå? Förklara gärna vad du menar...
Kan det inte vara sundare att ha någon bäring i dessa konspirationsteorier? Dels för att man faktiskt påverkar andra människor med det. Anhöriga och just dessa kollegor då. Då kan jag tycka att man kanske borde ha något att komma med och inte bara anta saker? Du är ju själv jätte tydlig med att du inte vet någonting.

Du vet inte vad han kan ha gjort, du har ingen vettig spekulation ens, utan förutsätter att han sett någon av slump som det mest trovärdiga? Du tycker alltså att det är mer trovärdig att Arda går runt någonstans och ser en hemlig manick med en kollega, en officer som ansvarar för denna och sekretessen kring denna ser att DA ser detta. Då anlitar han "GSMIHN". Gruppen som mördar i hemlighetens namn.
Dessa avlivar honom. Spränger kroppen i en grotta, springer i väg med huvudet och låter kroppen ligga kvar i flera månader för att sedan hittas på vårkanten och visuellt identifieras inom några minuter. Sen dränker dom hans vän också. Det här är trovärdigare för dig, än att han gick ut dit och tog sitt liv med sprängmedel? För att du av någon anledning tycker att självmord är osannolikt i hans fall?

Det är dessutom mer sannolikt att han själv var den som begick ett brott. Snokar runt för att få hemlig information och sälja, eller bedriver utpressning och liknande saker. Vilket jag finner osannolikt men betydligt mer sannolikt än att han snubblar över en hemlighet och avlivas för att han "råkade" se något. Man råkar alltså se saker som är av den grad att alla som är obehöriga automatiskt mördas när dom ser den? Vafan är det här. Varför skriver jag ens... Hittas man på det där viset och inte tagit livet av sig eller råkat ut för olycka är man sannolikt ingen good guy.

I sanningens namn vill jag ha något spännande spiondrama och grotta in mig i, på riktigt jason bourne anda. Lika så med Estonia... Problemet är att det finns inte en endaste kotte som kan leverera något som helst som ens är i närheten för att jag ens skall kunna spekulera.

EDIT: Ursäkta min raljans och hårda ton. Jag är inte sån egentligen, det bara drar iväg när jag skriver. Jag har gärna diskussioner om det här. Jag kommer inte att sluta ifrågasätta konspirationsteorier, någonsin. I synnerhet inte när dom saknar grund och dessutom påverkar folk runt omkring. Det har i tråden kommit direkta anklagelser mot både användare och anhöriga till DA. Och i detta ämne är jag insatt, därav mitt engagemang. Det enda gemensamma och bärande argumenten någon någonsin haft är hans utseende, hans kropp och hans yrke. Vilket i sig också är ett hån mot alla som tar livet av sig eller lider av psykisk ohälsa i försvarsmakten.
Senast redigerad av noden 2023-09-26 kl. 14:15.
Citera
2023-09-27, 15:59
Medlem
Citat:
Skulle vara väldigt intressant att få en siffra på självmordsfrekvensen bland jägarsoldater. Skulle tro den är mycket låg. Betydligt mycket lägre än genomsnittet. Mig veterligen är det fritt fram att spekulera och söka diskussion om detta här på flashback. Om du har bekymmer med det, varför söker du dig hit? Du är uppenbart en av dem som vill lägga locket på diskussionen här. Är just det här ämnet särskilt känsligt tycker du? Intressant i sig att det finns så många aktiva av er sort just i denna tråden. När den ene försvinner dyker det upp en annan. Man undrar om ni jobbar i skift.
Det är ganska svårt att få någon specifik siffra på det då det oftast är ganska tyst om just självmord. Men överlag i försvarsmakten är det en del som gör det under värnplikten. När det gäller psykisk ohälsa generellt så är inte Jägarsoldater något undantag. Mentalt och fysiskt skiljer det inte jätte mycket i Sverige mellan dom olika grenarna om man pratar befattning med strid/spaning som huvuduppgift. Jag har ganska stor erfarenhet från dom flesta kategorierna.

Varför jag driver min agenda har förklarats av mig och andra tidigare. Dels så handlar det väl om att man vill att korrekt information når allmänheten. Om man sitter på min kunskap och faktiskt vet att teorier och antagande i vissa fall är väldigt extremt osannolika, då kommer jag att slå hål på det så fort jag får chansen. Det handlar inte om envägs kommunikation heller. Jag har genom åren med olika användare fört sakliga diskussioner förutsatt att motsidan faktiskt kommer med något som är vettigt.

Jag tycker inte att grundlösa antagande är vettigt, i synnerhet inte när dom bygger på felaktigheter som att han är för snygg och har för bra jobb för att ta livet av sig, Eller att hans tjänst är super speciell och att han har någon magisk knapp om det blir krig. Grunden till konspirationsteorier i det här fallet bygger på att folk härjade fritt i början, utan "oss". Han var hemlig agent och hade varit i krig, i Ukraina och allt möjligt skit. Nåt jävla stolpskott skrev väl till och med att han som hittade kroppen hade krigat med DA i Ukraina

Fast det du Beskriver om oss gäller ju lika väl "er". Det kommer ju in foliehattar med jämna mellan rum och skriver i gåtor. Vad gäller forumets regler så ja, det kanske är så att man får härja fritt. Personligen hade jag väl gärna sett saker om att staten ligger bakom det som en egen tråd i Konspirations delen, men jag är inte moderator så. Därför tänker jag fortsätta slå hål på det jag anser mig kunna.
Citera
2023-10-03, 15:15
Medlem
Men du vet ju ändå inte mer än någon annan här. Du sitter ju lika väl som alla andra med dina antagande om hur det kan vara. Även om du själv betraktar dig som mer högtstående kommer inte andra göra det. Utan de kommer bedöma dig utifrån vad du faktiskt skriver.
Citat:
Det är ganska svårt att få någon specifik siffra på det då det oftast är ganska tyst om just självmord. Men överlag i försvarsmakten är det en del som gör det under värnplikten. När det gäller psykisk ohälsa generellt så är inte Jägarsoldater något undantag. Mentalt och fysiskt skiljer det inte jätte mycket i Sverige mellan dom olika grenarna om man pratar befattning med strid/spaning som huvuduppgift. Jag har ganska stor erfarenhet från dom flesta kategorierna.

Varför jag driver min agenda har förklarats av mig och andra tidigare. Dels så handlar det väl om att man vill att korrekt information når allmänheten. Om man sitter på min kunskap och faktiskt vet att teorier och antagande i vissa fall är väldigt extremt osannolika, då kommer jag att slå hål på det så fort jag får chansen. Det handlar inte om envägs kommunikation heller. Jag har genom åren med olika användare fört sakliga diskussioner förutsatt att motsidan faktiskt kommer med något som är vettigt.

Jag tycker inte att grundlösa antagande är vettigt, i synnerhet inte när dom bygger på felaktigheter som att han är för snygg och har för bra jobb för att ta livet av sig, Eller att hans tjänst är super speciell och att han har någon magisk knapp om det blir krig. Grunden till konspirationsteorier i det här fallet bygger på att folk härjade fritt i början, utan "oss". Han var hemlig agent och hade varit i krig, i Ukraina och allt möjligt skit. Nåt jävla stolpskott skrev väl till och med att han som hittade kroppen hade krigat med DA i Ukraina

Fast det du Beskriver om oss gäller ju lika väl "er". Det kommer ju in foliehattar med jämna mellan rum och skriver i gåtor. Vad gäller forumets regler så ja, det kanske är så att man får härja fritt. Personligen hade jag väl gärna sett saker om att staten ligger bakom det som en egen tråd i Konspirations delen, men jag är inte moderator så. Därför tänker jag fortsätta slå hål på det jag anser mig kunna.
Citera
2023-10-03, 18:12
Medlem
Citat:
Men du vet ju ändå inte mer än någon annan här. Du sitter ju lika väl som alla andra med dina antagande om hur det kan vara. Även om du själv betraktar dig som mer högtstående kommer inte andra göra det. Utan de kommer bedöma dig utifrån vad du faktiskt skriver.
Jag förstår inte vad du menar. Vad är det jag har påstått att jag vet som ingen annan vet? Jag vet att han är sprängd och att polisen inte misstänker mord utan tror på självmord, jag vet att föräldrarna sagt att polisen sagt att han tagit sitt liv. Men det är jag inte ensam om att veta. Vad är det mer som jag påstås veta?

När det gäller hans militära bakgrund så vet jag. Men vad du snackar om utöver det har jag ingen aning om? Jag har aldrig spekulerat i orsak, tillvägagångsätt eller något alls sånt. Det enda jag gjort i tråden även med min andra användare är att rätta folk om saker som jag vet. Och det har i huvudsak handlat om hans karriär.

Det är ju lustigt hur du framhäver dig själv som saklig och artig men i varenda inlägg till mig vill du klämma in lite personangrepp, att jag skulle se mig själv som högre stående, lägga locket på och kör med härskartekniker. Men du bemödar dig inte med att diskutera överhuvudtaget med oliktänkande och bara spottar ur dig massa angrepp så fort någon förklarar orimligheten i grundlösa spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in