2023-10-03, 06:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vill minnas att TP intervjuat en bekant till SE som sa att SE i slutet av sitt liv hade köpt en cykel och påstod sig börjat cykla på den.
Kanske som något resultat av den terapi SE gick i på grund av sitt alkoholmissbruk.

SE speglade alltså mördaren genom att köpa en cykel innan han dog.

Någon annan källa att SE cyklade kan jag inte påminna mig. Jag har läst hela LLs bok och tror inte att jag är ute och cyklar om jag påstår att uppgiften inte kommer från hans bok.

Uppgiften kommer från dödgrävarjournalisten TP och handlar om påstått cyklande för SEs del i livets slutskede. Om SE verkligen cyklade vet vi inte.
Jaha, så den här uppgiften stämde alltså inte. Det är ju en uppgift som använts både för att göra SEs nyckelinnehav troligare och förklara hans oväntat goda kondition.

Vet du också var uppgiften om SEs rökande kommer ifrån?
Citera
2023-10-03, 06:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han vill alltså ta bort signalement som minst 5 personer på mordplatsen har angivit ....

Han menar alltså indirekt att dom kanske blandar ihop honom med GM ?

Så om Engström ljuger om samtalet med Lisbeth så vill han alltså ta bort ett riktigt signalement...!!

Funderat på det ?

Sen undrar jag....Är det verkligen det han säger i förhör att han vill ta bort ett signalement?

Sen vidare så är det isåfall inte ett signalement han vill ta bort utan hela rubbet...

Rock
Handledsväska
Keps
Stålbågade glasögon..

Detta vill ju Engström faktiskt ta bort genom att skapa "supervittnet"

Detta vittne har ju enligt Engström troligen förväxlat honom med hans egna påhittade språngmarsch...

Hatten av till Stig som grundlurade Holmer och gänget

Men inifrån palmerummet hördes ändå : Jag kommer inte ifrån att det är Engström som springer uppe på åsen

Inifrån Palmerummet hörs en röst som sedan avfärdade SE och började misstänka Säpo istället.

Det är bra märkligt att att använda honom som någon att luta sig emot.

Du får för övrigt tänk på vad SE vet i läget när han tror att en ihopblandning sker. Han har precis hört LP säga mörkblå täckjacka. Sedan springer han in i gränden, och när han kommer ut igen har det bytts till rock, hatt, väska och glasögon(eller liknande). Ska inte en tanke om förväxling gå genom hans huvud då?

Sedan är ju det här alla de sakerna signalement som andra vittnen faktiskt uppgett. Så att SE har hört dom av en eller flera är verkligen inte otänkbart. Han kan ju ha hört mörkblå täckjacka, barhuvad eller mössa också, reagerat på att uppgifterna spretar och vilja hjälpa till med att ta bort det som kan röra honom själv.
Citera
2023-10-03, 06:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jaha, så den här uppgiften stämde alltså inte. Det är ju en uppgift som använts både för att göra SEs nyckelinnehav troligare och förklara hans oväntat goda kondition.

Vet du också var uppgiften om SEs rökande kommer ifrån?

Det finns flera uppgifter om rökningen. Exempelvis exhustrun ("på den tiden rökte vi båda") och stuguthyraren ("Stig fick inte röka inne i stugan").
Citera
2023-10-03, 07:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det märkliga är att man "trollar bort" samtalet med HO helt utan motivering.
Att SE var igenkänd inne på Bohemia kan Irvell ha missat då det verkar som om polisen förväxlat SE med SG. SG var däremot aldrig inne på Bohemia utan tvättade av sig på restaurang Albatross.

Det är en möjlighet att uppmärksamme Irvell, hökögat himself, missade det eller så visste han mer om vilken den personen var och när denne var in. Holmér och Palmerummet tar heller inte upp den detaljen?

HO kan blanda ihop det med tidigare och senare samtal. SE kanske sa, nu går jag på semester, godnatt och fick några repliker tillbaka. 20-30 sekunder kan hinnas med, beroende på hur RB har räknat ...

AK och PH stödjer det senare.
Citera
2023-10-03, 07:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en möjlighet att uppmärksamme Irvell, hökögat himself, missade det eller så visste han mer om vilken den personen var och när denne var in. Holmér och Palmerummet tar heller inte upp den detaljen?

HO kan blanda ihop det med tidigare och senare samtal. SE kanske sa, nu går jag på semester, godnatt och fick några repliker tillbaka. 20-30 sekunder kan hinnas med, beroende på hur RB har räknat ...

Nej. Återigen.

Väktarna AK:s och HO:s uppgifter är helt samstämmiga gällande samtalet och AK uppger inget om ett kort sådant. Det som skiljer är att HO:s minnesbild är fylligare och det av lätt insedda skäl. Det båda uppger om samtalets innehåll är sådant som är aktuellt just mordkvällen och ingen annan dag.

PH höftar ett samtal på trettio sekunder utifrån tidspusslande och inte omständigheter (förutom att det är uppenbart för honom att ett samtal ägt rum).

SE nekar dagen efter till att samtalet (kort eller långt) på vägen ut, och som vi vet var fallet, alls ägt rum. Han uppger istället oriktigt att han gått rakt igenom receptionen utan att stanna till. Detta, som framgår av det RB uppger, för att ett samtal enligt deras resonemang skulle innebära "alibi" från att befinna sig på Sveavägen vid skottögonblicket.

Och det vill SE inte veta av. Det är så det här framstår.

Citera
2023-10-03, 08:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Oavsett GM så upplever Mårten att han påminner om Engström...

LJ har sagt exakt samma..

Engström stämplar ut 23:19 och liknar GM och inte är bekräftad på brottsplatsen...

Han är misstänkt och inget annat..

Vad stör dig ?
"Påminner" är nästan ett understatement i sammanhanget, han säger faktiskt "mycket möjligt".
(möjlig=rimlig, sannolik, trolig etc enligt synonymordlistan).

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lA64vG/olof-palmes-soenn-til-vg-jeg-tror-han-er-skyldig
(meget mulig=mycket möjligt)

Jag har tidigare varit skeptisk till Grandmannenscenariot, mest på grund av det tajta tidsschemat med MP:s observation 23.15 men som vi båda varit inne på får den tidsuppgiften tas med en rejäl nypa salt. Visst skulle det kunna funka även med den men känns ändå lite för tajt. Filmen ska ha slutat 23.07, två kvinnor som sett samma film som LOP passerade mordplatsen runt 23.18, det vill säga 3-4 minuter före mordet. 23.07 är inkluderat eftertexterna, kvinnorna och även LOP kan ha ha varit ute redan innan eftertexterna rullat klart. Jag vet inte vilket stöd det finns för 23.15 annat än att det handlar om en uppskattning. Jag tror inte det gick till så här: "Jag kollade min klocka, den visade 23.15 när jag såg mannen, jag stämde av klockan senare mot Fröken Ur".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-10-03 kl. 08:43.
Citera
2023-10-03, 09:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns flera uppgifter om rökningen. Exempelvis exhustrun ("på den tiden rökte vi båda") och stuguthyraren ("Stig fick inte röka inne i stugan").
Okej, tackar.

Då är ju verkligen inte konditionsargumentet något man kan förkasta.

Vi har en på gränsen till överviktig äldre kontorsarbetare, som pendlar till jobbet och beskrivs som lat av sina anhöriga. Och dessutom röker.

Den här mannen ska vara densamma som först springer Tunnelgatan fram för att sedan med flera trappsteg i taget ta den där trappan.

Och sedan ta ett varv runt kvarteret.

Det känns inte jättetroligt.
Citera
2023-10-03, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ja finns inga bevis för ett par minuters samtal. Bara HO flera månader senare som sade något om det. Den kvinnliga väktaren sade inget om det, ej heller SE. SE jobbade också över då och då. SE förhördes redan i mars 1986.

SE hade också möjlighet att ha varit vid Grand på mordkvällen, hans signalement stämmer bra med gm och han umgicks i Palmekritiska/hatande kretsar m.m.
Citera
2023-10-03, 09:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Påminner" är nästan ett understatement i sammanhanget, han säger faktiskt "mycket möjligt".
(möjlig=rimlig, sannolik, trolig etc enligt synonymordlistan).

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lA64vG/olof-palmes-soenn-til-vg-jeg-tror-han-er-skyldig
(meget mulig=mycket möjligt)

Jag har tidigare varit skeptisk till Grandmannenscenariot, mest på grund av det tajta tidsschemat med MP:s observation 23.15 men som vi båda varit inne på får den tidsuppgiften tas med en rejäl nypa salt. Visst skulle det kunna funka även med den men känns ändå lite för tajt. Filmen ska ha slutat 23.07, två kvinnor som sett samma film som LOP passerade mordplatsen runt 23.18, det vill säga 3-4 minuter före mordet. 23.07 är inkluderat eftertexterna, kvinnorna och även LOP kan ha ha varit ute redan innan eftertexterna rullat klart. Jag vet inte vilket stöd det finns för 23.15 annat än att det handlar om en uppskattning. Jag tror inte det gick till så här: "Jag kollade min klocka, den visade 23.15 när jag såg mannen, jag stämde av klockan senare mot Fröken Ur".
Det är som vi diskuterade lite tidigare i tråden inte när MP observerar mannen som är det stora problemet. Det är att han ser sina föräldrar gå först.

Om du går tillbaka några sidor så har jag och henrikofsweden räknat på det.

Det går inte ens nästan ihop.

Du vet väl dessutom att MP sagt samma sak om andra människor tidigare. Så hans ord där väger verkligen inte tungt.
Citera
2023-10-03, 09:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej. Återigen.

Väktarna AK:s och HO:s uppgifter är helt samstämmiga gällande samtalet och AK uppger inget om ett kort sådant. Det som skiljer är att HO:s minnesbild är fylligare och det av lätt insedda skäl. Det båda uppger om samtalets innehåll är sådant som är aktuellt just mordkvällen och ingen annan dag.

PH höftar ett samtal på trettio sekunder utifrån tidspusslande och inte omständigheter (förutom att det är uppenbart för honom att ett samtal ägt rum).

SE nekar dagen efter till att samtalet (kort eller långt) på vägen ut, och som vi vet var fallet, alls ägt rum. Han uppger istället oriktigt att han gått rakt igenom receptionen utan att stanna till. Detta, som framgår av det RB uppger, för att ett samtal enligt deras resonemang skulle innebära "alibi" från att befinna sig på Sveavägen vid skottögonblicket.

Och det vill SE inte veta av. Det är så det här framstår.

Inte i det första förhöret som behandlar SE: "vi önskade honom trevlig semester och allting".

Samtalet kan ha bestått i: "Godnatt, nu tar jag semester!" "Ha det så trevligt! Ta det försiktigt på skidorna nu, Stig." "Det vet ni! Sköt om er."

Sen drog SE skarpt som en annan hemlig agent ute på Sveavägen ...

"Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick." (Ja, inte när AK var där iaf ...)

För övrigt har AK en minnesbild av att SE passerade vid niotiden. Gick AK ronden före ALG?

Hon bedömer att klockan var 23:15 när han passerade andra gången. Drog han kortet efteråt?

Hon var på väg ner i hissen, möjligen strax efter 23:35, när han kom tillbaka in ...

I PH:s PM däremot bekräftar AK ett samtal, vilket jag påpekade för tre år sen eller nåt, på den tiden som jag trodde att SE var oskyldig. Men PH:s PM är feldaterat, så HO och AK kan i informationen om SE ha påverkat varandra något, inför PM:et.

AK säger i förhöret den 26:e juni att de borde ha stämt av med varandra.

Det är lite för många luddigheter i det här för att man säkert ska kunna fastställa ett samtal, och när det ägde rum. Uppenbarligen tog det hela hösten innan Palmerummet fick tillgång till Skandia-materialet.

Drog han verkligen kortet vid de inre dörrarna, eller använde han rörelsesensorn (som HO nämner)?

Minns AK ett samtal, eller har hon pratat ihop sig med HO lagom till PM:et?

Djävulen lurar ibland i detaljerna ...
Senast redigerad av Dalulven 2023-10-03 kl. 09:35.
Citera
2023-10-03, 09:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är som vi diskuterade lite tidigare i tråden inte när MP observerar mannen som är det stora problemet. Det är att han ser sina föräldrar gå först.

Om du går tillbaka några sidor så har jag och henrikofsweden räknat på det.

Det går inte ens nästan ihop.

Du vet väl dessutom att MP sagt samma sak om andra människor tidigare. Så hans ord där väger verkligen inte tungt.
Jo men det har hävdats att ingen har sett Engström springa och man menar då att att det skulle han behövt göra för att hinna fram till stämpelklockan till 23.19. De två kvinnorna har alltså hunnit fram till mordplatsen 3-4 minuter innan skotten. En Engström som kanske tänjt lite på stegen på Luntmakargatan skulle utan problem hinna till klockan till 23.19, om han inledde sin promenad runt 23.12-23.13. Min poäng är att man inte ska haka upp sig på 23.15, även TP verkar ha gjort det "misstaget".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-10-03 kl. 09:37.
Citera
2023-10-03, 09:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jo men det har hävdats att ingen har sett Engström springa och man menar då att att det skulle han behövt göra för att hinna fram till stämpelklockan till 23.19. De två kvinnorna har alltså hunnit fram till mordplatsen 3-4 minuter innan skotten. En Engström som kanske tänjt lite på stegen på Luntmakargatan skulle utan problem hinna till klockan till 23.19, om han inledde sin promenad runt 23.12-23.13. Min poäng är att man inte ska haka upp sig på 23.15, även TP verkar ha gjort det "misstaget".

Filmen slutade 23:07 men då är eftertexter inräknande?

Bröderna Mozart har eftertexter på 2 min och 22 sek enligt min kopia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in