2023-10-02, 22:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Utredningen gick ändå på sparlåga i 10-15år..

Den kan nog öppnas igen om något nytt dyker upp..

35år är länge att hålla en utredning öppen..

Privatspanarna kan ju iofs fortsätta..

Självklart ska man aldrig stänga utredningen om det olösta mordet på landets statsminister. Det är ovärdigt.

Även om det bara var problembarnspoliser som satt i PU sista åren.
Citera
2023-10-02, 22:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han verkar tro att han kan prata sig ur det mesta. Vilket, av en slump, lyckades.

Detta eftersom Holmér och Ström trodde att mannen i ljus rock som pratade mycket, var SE.

Eller att Holmér och Ström trodde SE var den andre mannen. Den JA pekade ut som SE.
Citera
2023-10-02, 22:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller att Holmér och Ström trodde SE var den andre mannen. Den JA pekade ut som SE.

Nej, Holmér tror att mannen i ljus rock som kommer fram till bilen är SE.

Ström tror att den man som JA beskriver, i ljus rock, är SE. Han gör ingen skillnad mellan den som beskrivs, och den som pekas ut.
Citera
2023-10-02, 22:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, Holmér tror att mannen i ljus rock som kommer fram till bilen är SE.

Ström tror att den man som JA beskriver, i ljus rock, är SE. Han gör ingen skillnad mellan den som beskrivs, och den som pekas ut.

Källa till att de inte tror att SE är den andre mannen, den som JA pekar ut som SE?
Citera
2023-10-02, 22:58
Medlem
Citat:
Om den rosa elefanten bär en handledsväska ...

Det som knyter SE till mordet är tiden, hans signalement och hans spegling av gärningsmannens rörelser. Han håller dessutom ett försvarstal över varför han inte kan vara GM: Han blev förväxlad.

Är detta caset mot Engström? Det är sämre än sämst. Du kan inte på fullt allvar mena att det knyter Engström till mordet. Under vilka omständigheter kan han över huvud taget vara oskyldig om det räcker att han lämnade jobbet vid den här tidpunkten och hade knälångt plagg och nåt på huvet? Han var ju då rimligtvis skyldig redan när han klev ut på gatan.
Citera
2023-10-02, 23:01
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad finns det för andra potentiella källor?
Jag vill minnas att TP intervjuat en bekant till SE som sa att SE i slutet av sitt liv hade köpt en cykel och påstod sig börjat cykla på den.
Kanske som något resultat av den terapi SE gick i på grund av sitt alkoholmissbruk.

SE speglade alltså mördaren genom att köpa en cykel innan han dog.

Någon annan källa att SE cyklade kan jag inte påminna mig. Jag har läst hela LLs bok och tror inte att jag är ute och cyklar om jag påstår att uppgiften inte kommer från hans bok.

Uppgiften kommer från dödgrävarjournalisten TP och handlar om påstått cyklande för SEs del i livets slutskede. Om SE verkligen cyklade vet vi inte.
Citera
2023-10-02, 23:04
Medlem
Citat:
På så vis kunde han försvara sig om någon skulle anklaga honom för att vara mannen i mörk rock och keps.

Citat:
Han verkar tro att han kan prata sig ur det mesta. Vilket, av en slump, lyckades.

Vad ska han försvara sig mot och prata sig ur? Han är ju inte misstänkt för nånting.

Eller kör du på SEkt-klassikern? Engström bemöter i sina vittnesförhör anklagelserna som riktas mot honom 30 år senare.
Citera
2023-10-02, 23:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Källa till att de inte tror att SE är den andre mannen, den som JA pekar ut som SE?

Holmér säger det i mötet i Palmerummet den 15:e april 1986. Han menar att den skildring som JA lämnat den 8:e april, om en man i ljus rock som pratar mycket, är en skildring av vittnet SE.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/

JA lämnar samma skildring den 14:e maj, och enligt Ström är detta en skildring av den utpekade personens "uppträdande på brottsplatsen".

Hur många år kommer det att ta innan folk observerar detta? 37 år till?

JÅS = ljus rock
SE = mörk rock
Citera
2023-10-02, 23:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad ska han försvara sig mot och prata sig ur? Han är ju inte misstänkt för nånting.

Eller kör du på SEkt-klassikern? Engström bemöter i sina vittnesförhör anklagelserna som riktas mot honom 30 år senare.

Han upplevde sig uppenbarligen anklagad från dag 1.

"Så var ju jag klädd", sa han till RB. Han skulle ringa och ta bort det felaktiga signalementet.

I tidiga förhör är det ett vittne som beskriver just honom, som har förväxlat honom med GM.

Det kan vara två personer med samma klädsel, menar han 25:e april.

1992 hävdar han att rikslarm gick ut efter honom ...
Citera
2023-10-02, 23:10
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Bara för att JA pekade ut SE på bild behöver det inte betyda att uppgiften inte går att rationalisera bort av ett grumligt intellekt.

Glöm inte bort att mannen (SE) som JA pekade ut på bild inte hade keps på sig och det hade SE på mordplatsen enligt JA.

SE måste vara mördare enligt Lambertzgänget om ingen såg honom på mordplatsen även om flera vittnen såg SE inne på Bohemia efter att polisen börjar jaga den riktiga mördaren uppe på åsen.
Citera
2023-10-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vill minnas att TP intervjuat en bekant till SE som sa att SE i slutet av sitt liv hade köpt en cykel och påstod sig börjat cykla på den.
Kanske som något resultat av den terapi SE gick i på grund av sitt alkoholmissbruk.

SE speglade alltså mördaren genom att köpa en cykel innan han dog.

Någon annan källa att SE cyklade kan jag inte påminna mig. Jag har läst hela LLs bok och tror inte att jag är ute och cyklar om jag påstår att uppgiften inte kommer från hans bok.

Uppgiften kommer från dödgrävarjournalisten TP och handlar om påstått cyklande för SEs del i livets slutskede. Om SE verkligen cyklade vet vi inte.

Där ringer det en klocka. Var det inte nån incident där han hade vinglat omkull på hojen, kvaddat den och slagit sig efter ett besök på nåt lokalt stamhak?
Citera
2023-10-02, 23:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Är detta caset mot Engström? Det är sämre än sämst. Du kan inte på fullt allvar mena att det knyter Engström till mordet. Under vilka omständigheter kan han över huvud taget vara oskyldig om det räcker att han lämnade jobbet vid den här tidpunkten och hade knälångt plagg och nåt på huvet? Han var ju då rimligtvis skyldig redan när han klev ut på gatan.

Allting är relativt. Det är bättre än alla övriga case i fallet.

Ingen annan misstänkt är där just då, iförd keps och handledsväska.

Inget annat vittne speglar gärningsmannens rörelse eller känner behov av att försvara sig själv.

Inget annat vittne har en låga som brinner i 6 års tid ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in