2023-10-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför skulle det bli några problem?
Jag har kört med min ZOE till Frankfurt över 10-15 gånger, har aldrig varit några problem.
Endast en gång fick jag uppsöka verkstad där, och det var minst sagt en bagatell, batteriet i nyckelkortet behövde bytas, kostade 3 euro.

Restiden är inget bekymmer, tar inte speciellt mycket längre tid med ZOE.
Jag kör ändå aldrig, oavsett bil, hela sträckan till Frankfurt på en dag, det är helt enkelt för drygt eftersom jag vet att alla vägarbete och köer drar ut på tiden.
Därför kör jag bara till Hamburg första dagen, och sen till Frankfurt dagen efter.
Laddningsmässigt är det helt ok, jag laddar två gånger på vägen till Hamburg , typ 45 min, och en gång till 45 min.
Från Hamburg till Frankfurt blir det tre laddningar.

Då ska du hitta laddstolpar med trefas 22kw AC laddning. Finns dessa längs motorvägarna i europa? De är väldigt ovanliga vad jag vet..?
Citera
2023-10-02, 21:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Brukar ofta hända spännande saker för dig med dina Zoe-resor.

Men OK. Rapportera ärligt alla problem som inträffar, så är jag nöjd.

Ok, så 2 * 5 * 45 min = 450 min i laddtid för sin Zoe ToR.

7,5 timmar extra på din restid på resan ToR till Frankfurt.

Men det kanske är "inte speciellt mycket längre tid" i din värld?

Den tiden hade nog varit bättre spenderad i nöjeskvarteren i Hamburg och Frankfurt. Roligare än häcka med tunt kaffe vid en laddstolpe. Köp en Tesla nästa gång. Så, hinns det mer av det du åker till Tyskland för.
Citera
2023-10-02, 22:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Då ska du hitta laddstolpar med trefas 22kw AC laddning. Finns dessa längs motorvägarna i europa? De är väldigt ovanliga vad jag vet..?
Jag trodde du hade mer koll.
De finns överallt, nästan på varje rastplats också.
Citera
2023-10-02, 22:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den tiden hade nog varit bättre spenderad i nöjeskvarteren i Hamburg och Frankfurt. Roligare än häcka med tunt kaffe vid en laddstolpe. Köp en Tesla nästa gång. Så, hinns det mer av det du åker till Tyskland för.
Betalar du mellanskillnaden?
Jag har ingen lust att bränna en halv miljon kronor på en ny bil.

Min bil funkar utmärkt, och att det tar ett par timmar mer spelar ingen roll.
Citera
2023-10-02, 22:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Betalar du mellanskillnaden?
Jag har ingen lust att bränna en halv miljon kronor på en ny bil.

Har du inte redan flera andra bilar i ditt ägarskap som du skulle kunna använda?

Citat:
Min bil funkar utmärkt, och att det tar ett par timmar mer spelar ingen roll.

7,5 timmar.

Hur många dagar är du med din Zoe på plats i Frankfurt? 1-2 dagar?

Isf. blir 7,5 timmar nästan en hel dag av din vakna tid som du kunde spenderat på plats.
Citera
2023-10-02, 22:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Har du inte redan flera andra bilar i ditt ägarskap som du skulle kunna använda?

7,5 timmar.

Hur många dagar är du med din Zoe på plats i Frankfurt? 1-2 dagar?

Isf. blir 7,5 timmar nästan en hel dag av din vakna tid som du kunde spenderat på plats.

7,5 timmars total laddtid på fyra dagars långkörning (tur o retur) är faktiskt helt ok.
Jag stannar 5 dagar i Frankfurt.
Så 9 dagar totalt.
Citera
2023-10-02, 22:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Bara ZOE nu.
Men den som väntar får se..
Citera
2023-10-02, 22:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag stannar 5 dagar i Frankfurt.
Så 9 dagar totalt.

Tur att du är på en resa på nio hela dagar. Då gör ju en tappad dag inte så mycket. Hade du varit borta en totalt 3-4 dagar så hade det däremot varit en total katastrof att förlora så mycket tid.

Citat:
7,5 timmars total laddtid på fyra dagars långkörning (tur o retur) är faktiskt helt ok.

Där får vi nog enas att verkligen vara totalt oeniga.

Jag hade själv aldrig mäktat med så många och långa laddstopp på en så lång resa. Men jag är imponerad att du klarar av det. Du måste verkligen stålsätta dig för att kunna fixa det.
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-02 kl. 22:33.
Citera
2023-10-03, 05:53
Medlem
Citat:
Byte av glödlampor idag, 373 kronor totalt.
Kör till Frankfurt imorgon.
Över 25.000 mil har bilen rullat nu.

Coolt, då har jag en bit kvar då min rullat 6300mil nu. Garantin går ut i mars nästa år och jag har en service kvar under garantitiden. Det enda som felar är att vindrutespolningen på förarsidan är bristfällig. Bilen rullar perfekt i övrigt. Med facit i handen kan jag säga att min Zoe varit en lyckad affär. Låga ägandekostnader och bra andrahandsvärde.
Senast redigerad av flat7 2023-10-03 kl. 06:44.
Citera
2023-10-03, 20:33
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Coolt, då har jag en bit kvar då min rullat 6300mil nu. Garantin går ut i mars nästa år och jag har en service kvar under garantitiden. Det enda som felar är att vindrutespolningen på förarsidan är bristfällig. Bilen rullar perfekt i övrigt. Med facit i handen kan jag säga att min Zoe varit en lyckad affär. Låga ägandekostnader och bra andrahandsvärde.
6300 mil ?
Då är det antagligen snart dags för byte av motor och transmission , lämpligt till garantin gått ut , och det är inte billigt ......
Citera
2023-10-04, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
6300 mil ?
Då är det antagligen snart dags för byte av motor och transmission , lämpligt till garantin gått ut , och det är inte billigt ......

Hej Krösamaja. Inget som tyder på att min motor rasar i närtid, Inga konstiga ljud. Tro mig, jag lyssnar efter dem. Om det mot förmodan skulle inträffa så blir reparationen billig, endast självrisk.
Senast redigerad av flat7 2023-10-04 kl. 07:11.
Citera
2023-10-07, 23:04
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Inget som tyder på att min motor rasar i närtid, `
Förutom fordonsstatistik och branscherfarenhet förstås ....

Citat:
Inga konstiga ljud. Tro mig, jag lyssnar efter dem.
Låter det som ett lugnt och tryggt bilägande när man måste lyssna efter missljud för att hinna till verkstan innan bilen spontansönderfaller likt en poloniumisotop ?

Känns som att jag undgick en mina när jag valde bort ZOE efter provkörning för många år sedan .
Se bara på BAB7 som bytt motor vart eller vartannat år , förutom allt annat som krånglat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in