2023-09-13, 20:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Acceleration upp till 140 är i nivå med en vanlig Golf eller liknande bil, alltså fullt tillräckligt.

Fabler och fantasier som vanligt .

Om en modern Golf är lika trött i axet som en ZOE bör man åka raka vägen till verkstaden med den .

Den enda Golfmodellen med lika lite kraft som en ZOE var nog Golf 1 Diesel före 1983 ( d v s utan turbo), jag hade en sådan ett kort tag för över 30 år sedan .

Den gick i verkligheten inte mycket fortare än 90 om man inte hade en lång nedförsbacke och uppför längre backar körde lastbilarna förbi vildsint tutande precis som de brukar göra med det fåtal ZOE och Leaf man ser efter E4 idag .
Som av en händelse angavs toppfarten även på den bilmodellen till runt 140 km/h

https://www.ultimatespecs.com/se/car-specs/Volkswagen/2844/Volkswagen-Golf-1-16-Diesel.html

Det fanns redan på den tiden nötter som ansåg att deras långsamma lilla skitbil representerade höjden av automobilteknisk utveckling , en gubbe i grannbyn hade en -81 Jetta Diesel som enligt honom var snabbare , rymligare , bekvämare och tystare än nya bilar från exempelvis Mercedes , BMW eller Volvo .

Helt klart en föregångare till BAB7
Senast redigerad av sealstryper 2023-09-13 kl. 20:38.
Citera
2023-09-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har du själv den försäkringen? Vad kostar den?

Tipsa annars BABSAN om den. Kommer väl till nytta (han har en Zoe som det ständigt rasar motorer på).

Jo, jag har den. Kostar runt 2500kr per år (halvförsäkring).
Citera
2023-09-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det måste vara motorhistoriens sämsta affärsidé .....

Finns det ens en enda ZOE som gått 10.000 mil utan dyra haverier ?

Ja. Problemet med motorerna är utbrett men det är ju inte så att alla motorer rasar. Man får läsa om de som får problemet däremot mer än de som ej har problem. Skulle vara intressant att se statistik över hur pass utbrett det är.
Senast redigerad av flat7 2023-09-13 kl. 21:32.
Citera
2023-09-16, 00:38
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Ja. Problemet med motorerna är utbrett men det är ju inte så att alla motorer rasar.
Den första motorgenerationen var så pass usel att många havererade innan de ens gått 5.000 mil , även utbytesmotorerna var lika usla .
Nyare och effektstarkare varianter verkar något bättre .
Nog för att Renault alltid varit tillverkade av vinpimplande grodätare med tveksam arbetsmoral men det här är uselt även för ett B-märke .
Frågan är varför de inte får grejorna att hålla .
Går det krypströmmar genom lagerbanorna som orsakar mikrosvetsning ?
Hur kyler man motorerna under drift , räcker värmeöverföringen till ?
Är lager och toleranser tillräckligt bra för de påfrestningar som uppstår när en shoppingbil passande för 60 km/h tas ut på motorvägen ?
Nånting beror det ju på att ZOE-ägare får byta motor vart eller vartannat år .....

Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Man får läsa om de som får problemet däremot mer än de som ej har problem. Skulle vara intressant att se statistik över hur pass utbrett det är.
Svårt att säga hur vanligt det är med motor- och transmissionshaverier , Renault vill ju givetvis lägga locket på men en f.d mekaniker på Bilbolaget som jag dryftat saken med påstår att det fanns metallrester i oljan på i stort sett alla ZOE / Kangoo redan vid första servicetillfället
Renaults lösning var att byta olja , hålla tyst om saken , och hoppas att bilen höll garantitiden ut .
Citera
2023-09-16, 18:52
Medlem
PeterNosters avatar
Googlingar, driveshaft splines zoe

https://www.speakev.com/attachments/img_2327-jpg.153618/
https://www.speakev.com/attachments/img_2331-jpg.153621/
Senast redigerad av PeterNoster 2023-09-16 kl. 19:11.
Citera
2023-09-16, 19:43
Medlem
Är det utgående på motorn?
Hur är det möjligt?
Citera
2023-09-16, 20:20
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Är det utgående på motorn?
Hur är det möjligt?
Har sett liknande fel på ATV:s med drivlinan byggd av "kinesium"
Fel materialval kan döda det mesta , se bara på alla Teslor som tappat hjulen för att länkarmarna ärgat av .
Citera
2023-10-02, 16:55
Medlem
BAB7s avatar
Byte av glödlampor idag, 373 kronor totalt.
Kör till Frankfurt imorgon.
Över 25.000 mil har bilen rullat nu.
Citera
2023-10-02, 16:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Byte av glödlampor idag, 373 kronor totalt.
Kör till Frankfurt imorgon.
Över 25.000 mil har bilen rullat nu.

Tror du Zoen kommer klara sig helskinnad fram och tillbaka från Frankfurt, eller kommer du få några skador eller tekniska problem på resan?

Hur lång tid tror du att du kommer få spendera totalt på all långsamladdning ToR?
Citera
2023-10-02, 17:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tror du Zoen kommer klara sig helskinnad fram och tillbaka från Frankfurt, eller kommer du få några skador eller tekniska problem på resan?

Hur lång tid tror du att du kommer få spendera totalt på all långsamladdning ToR?
Varför skulle det bli några problem?
Jag har kört med min ZOE till Frankfurt över 10-15 gånger, har aldrig varit några problem.
Endast en gång fick jag uppsöka verkstad där, och det var minst sagt en bagatell, batteriet i nyckelkortet behövde bytas, kostade 3 euro.

Restiden är inget bekymmer, tar inte speciellt mycket längre tid med ZOE.
Jag kör ändå aldrig, oavsett bil, hela sträckan till Frankfurt på en dag, det är helt enkelt för drygt eftersom jag vet att alla vägarbete och köer drar ut på tiden.
Därför kör jag bara till Hamburg första dagen, och sen till Frankfurt dagen efter.
Laddningsmässigt är det helt ok, jag laddar två gånger på vägen till Hamburg , typ 45 min, och en gång till 45 min.
Från Hamburg till Frankfurt blir det tre laddningar.
Citera
2023-10-02, 17:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Varför skulle det bli några problem?

Brukar ofta hända spännande saker för dig med dina Zoe-resor.

Men OK. Rapportera ärligt alla problem som inträffar, så är jag nöjd.

Citat:
Därför kör jag bara till Hamburg första dagen, och sen till Frankfurt dagen efter.
Laddningsmässigt är det helt ok, jag laddar två gånger på vägen till Hamburg , typ 45 min, och en gång till 45 min.
Från Hamburg till Frankfurt blir det tre laddningar.

Ok, så 2 * 5 * 45 min = 450 min i laddtid för sin Zoe ToR.

Citat:
Restiden är inget bekymmer, tar inte speciellt mycket längre tid med ZOE.

7,5 timmar extra på din restid på resan ToR till Frankfurt.

Men det kanske är "inte speciellt mycket längre tid" i din värld?
Citera
2023-10-02, 18:18
Medlem
Tratten52s avatar
Våga man ta en sväng till Nordkap med en sån? 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in