2023-10-02, 08:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jupp, gjort det som är omöjligt för de flesta men gått ner 10 kilo på mindre en 1 månad genom en hel del fastande, strikt diet o mycket kraftig träning samt långa promenader.

Men hur gör jag för behålla resultaten utan att skjuta upp igen? Det här var definitivt krävande, men ett måste för mig att kickstarta. Vill helst gå ner ytterligare 5-10 kilo på sikt till för att nå min ideal vikt, men de tänker jag ta i mer naturlig takt o långsammare. Behövde bara en ordentlig push för att komma igång.
Sluta med alla sötsaker. Så gick jag ner i vikt. Efter ett tag saknar man det inte. Sedan inga jätteportioner mat. Ät långsamt och tugga ordentligt så känner du mättnaden komma. Så skönt med lätta steg i trappan.
Citera
2023-10-02, 09:01
Medlem
Maureliuss avatar
Den disciplinerade äter endast tills han inte är hungrig längre, mao ät inte tills att du är mätt. Det är en otrolig skillnad!
Citera
2023-10-02, 09:40
Medlem
Bibehåll vikten, alternativt fortsätt gå ner och bygg muskler, genom att äta mycket protein (ca 1,5g/kg) och fortsätta styrketräna.

Egentligen inte så mycket svårare än så. Det är ju självklart viktigt att inte frossa i sig massa strunt - allt går att äta så länge det görs med måtta. Börja inte dagen med att äta något direkt. Äter själv först vid 11-12, men det är ju individuellt vad man tycker funkar.

Drick inte socker (läsk, juice) och minimera alkohol.
Citera
2023-10-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Minst 5 kg vatten enligt dig alltså.... jag tror du har fel.

Jag tror också det är mest vatten då det rör sig om så mycket som 10 kg på en månad.

Har själv påbörjat strikta LCHF-dieter (och där man väger sig ofta) och liknande och det är inte ovanligt att man går ner 4-5 kg första veckan.

Det kan se ut så här:

Startvikt: 95 kg
Vecka 1: 91 kg
Vecka 2 90,1 kg
Vecka 3 89,0 kg
Vecka 4 88,0 kg.
osv

Om man sedan tar en "fuskhelg" vid sociala tillställningar är det inte ovanligt att vågen visar +2-3 kg efter 2 dagar med kolhydrat/fika/dricka vilket är omöjligt att lägga på sig i fett.

Normalt är 0,5 till 1 kg nedgång av fett per vecka.
Citera
2023-10-02, 10:57
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Så du har bränt 70 000 kalorier på mindre än en månad?
Nej men närmare hälften genom att träna/promenera för att bränna upp till 500-2000 kcal genom aktivitet per dag. O äta lite. Men jag förstår att en hel del är vätska som gått bort såklart.
Citera
2023-10-02, 11:28
Medlem
Gått ner 31kg sen början av mars iår. Ketodieto har varit receptet, ska ner 10kg till sen smyga igång med kolhydrater igen. Dock jäkligt orolig för att gå upp igen men ska kämpa för att hålla mig kvar på matchvikt.
Citera
2023-10-02, 14:02
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Minst 5 kg vatten enligt dig alltså.... jag tror du har fel.

Tappar man 10kg första månaden så är det minst 5kg vätska där, ja.

Nu säger jag inte att TS har failat, det är jävligt bra jobbat.
Men man lurar sig själv ganska så lätt, när man ser att vågen sedan "bara" visar -0,5kg så blir man besviken.
Men då är det -0,5kg rent fett istället.
Citera
2023-10-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Tappar man 10kg första månaden så är det minst 5kg vätska där, ja.

Nu säger jag inte att TS har failat, det är jävligt bra jobbat.
Men man lurar sig själv ganska så lätt, när man ser att vågen sedan "bara" visar -0,5kg så blir man besviken.
Men då är det -0,5kg rent fett istället.

Om man ska väga sig varje vecka så kan det vara en bra ide att väga sig ofta också så man blir medveten om hur vikten kan åka upp och ner 1-3 kg beroende på tid på dagen osv.

Då slipper man en "dålig" invägning när man bundit massa vatten.

"Va fan! Gått upp 1,5 kg trots att jag skött träning och diet!!!"
Citera
2023-10-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Så du har bränt 70 000 kalorier på mindre än en månad?

Initialt vid en viktnedgång är det mycket av vikten som består av vätska då muskel- och leverglykogen, som binder vatten, spjälkas. Det är därför sannolikt inte 10 kg ren fettmassa som försvunnit.
Citera
2023-10-02, 14:22
Medlem
S3ONs avatar
Varför hetsa? Det är långt kvar till beach 2024. Skulle som max rekommendera -0,8 kg/vecka. Men även det blir jobbigt att hålla efter ett tag när superhungern börjar kicka in. Runt -0,5 kg/vecka är nog mest optimalt i längden.
Citera
2023-10-02, 14:28
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Prestation.
jag fick just inspiration till att ta tio kilo ytterligare, Gått från 130 till 89 kg, men behöver 80 kg.
Jag har dock behållit min vikt i fyra år nu genom att
- hålla koll på vågen varje dag som en rutin efter dusch och inte acceptera att jag väger 90 kg.
- OM jag når 90 kg på morgonen tar jag en femdagars insats med väldigt lite käk och lite mer motion/sport/gym och ligger på 87/88 kg igen på den sjätte dagens morgon som landar på 88/89 kg ca. Ja ungefär så fast lite olika. jag har alltså en bestämd maxvikt och överskrider jag den utfaller automatsikt nytt förutbestämt beteende.
- jag äter vanligtvis en rejäl grötfrukost och lite lunch eller en fruktfrukost och normal lunch.
- proppar inte i mig utan tar en portion.
- äter inte mycket på kvällen
---------------
Detta har funkat bra för mig i alla fall
-

Fan va nice båda två!
Själv satsar jag på 100 kg, får se om det går.
Citera
2023-10-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regressionsanalys
Initialt vid en viktnedgång är det mycket av vikten som består av vätska då muskel- och leverglykogen, som binder vatten, spjälkas. Det är därför sannolikt inte 10 kg ren fettmassa som försvunnit.
Det var dit jag skulle komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in